کد خبر: ۵۴۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ 10 May 2021

طرحی که می تواند کارمندان را خانه دار کند

طبق طرح جهش تولید و تامین مسکن، تمامی ادارات و دستگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند برای کارکنان خود تعاونی مسکن تشکیل داده و سپس با دریافت زمین رایگان و تسهیلات مناسب اقدام به ساخت کنند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایسنا ،طرح جهش تولید و تامین مسکن با هدف احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و هم اکنون در شورای نگهبان است. مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح در نظر گرفته و طبق گفته نمایندگان، بانکها مکلف به پرداخت این میزان اعتبار هستند.

از طرفی برای تامین زمین رایگان، زمین‌های تحت اختیار دستگاهها با هدف ساخت واحد مسکونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی می‌گیرد. همچنین به این وزارتخانه اجازه داده شده در صورت نیاز زمین های خارج از محدوده شهری را نیز وارد محدوه کرده و اقدام به ساخت مسکن حمایتی کنند.

صدیف بدری ـ عضو کمیسیون عمران مجلس ـ می گوید: حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی برای اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر که کارگران نیز در همین مجموعه قرار دارند، در سال آتی ساخته خواهد شد. قیمت نهایی مصالح ساختمانی نیز برای ساخت این واحدها باید هرچه سریع‌تر تعیین شوند تا بازار سیاهی در این خصوص ایجاد نشود.

به گفته بدری، تمامی ادارات و دستگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند برای کارگران خود تعاونی مسکن تشکیل داده و سپس با دریافت زمین رایگان و تسهیلات مناسب اقدام به ساخت مسکن کنند.

طرح جهش تولید مسکن در حالی به تصویب مجلس رسیده که دولت نیز برای کنترل بازار مسکن برنامه‌هایی را به طور همزمان در دستور کار دارد؛ یکی از اقدامات، مالیات بر خانه‌های خالی است. اقدام دیگر تکمیل سریعتر مسکن مهر است که تقریبا تمام شده است. سومی ارایه تسهیلات به واحدهای نیمه تمام خواهد بود که چندین بار اعلام شده هرکسی واحد نیمه کاره دارد که به لحاظ کمبود نقدینگی نتوانسته تمام کند دولت در قالب طرح اقدام ملی به او تسهیلات می‌دهد تا پروژه خود را به اتمام برساند.

محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ در این خصوص گفت: امسال مجلس در قانون بودجه اعتبار خوبی برای تسهیلات مسکن تعیین کرده که با همراهی نظام بانکی سال پررونقی در حوزه تولید مسکن خواهد بود. قانون جهش تولید مسکن نیز که مصوب مجلس است و الان در شورای نگبهان قرار دارد ریل‌گذاری لازم را ایجاد می‌کند تا بتوان تولید مسکن را افزایش داد و در حد نیاز سالیانه احداث کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: به طور کلی اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در وزارتخانه دنبال می‌کنیم. کوتاه مدت، مالیات خانه‌های خالی است. میان‌مدت طرح اقدام ملی و بلندمدت برنامه‌ریزی برای تولید و عرضه مسکن در پنج سال آینده است. در این خصوص به همه استانها اعلام شده تا زمین مناسب برای پنج سال آینده را به منظور ساخت و ساز تامین کنند تا دولتها در آینده مجبور نباشند از صفر شروع کنند.