کد خبر: ۵۴۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ 03 May 2021

واکنش بازار مسکن به احیای برجام چیست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر مذاکرات نتیجه‌بخش باشد و برجام احیا شود با رکود معناداری در بازار مسکن مواجه می‌شویم که به دنبال آن، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد.
گزارش سازه نیوز به نقل از ایلنا ،محمود محمودزاده درباره اثرپذیری بازار مسکن پس از احیای برجام اظهار داشت: از آنجایی که بازار مسکن یک بازار چندبعدی است و از سایر بازارها اثرپذیری دارد، پیش‌بینی از وضعیت آن اقدام ساده‌ای نیست اما نکته مهم این است که مسکن تابع سایر بازارها است و اگر در بازاری با کاهش قیمت مواجه شویم طبیعتا مسکن هم از آن تاثیر می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: اگر مذاکرات نتیجه‌بخش باشد و برجام احیا شود با رکود معناداری در بازار مسکن مواجه می‌شویم که به دنبال آن، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحلیلی از بازار مسکن پس از احیای برجام مبنی بر اینکه در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، نرخ دلار کاهش پیدا می‌کند و نقدینگی از این بازار وارد مسکن می‌شود و در نتیجه افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت مسکن خواهد بود، گفت: این هم یک پیش‌فرض است اما معتقدیم که با احیای برجام، اقتصاد پویا می‌شود و این پول و نقدینگی انباشته به سمت جریان تولید هدایت خواهد شد.

محمودزاده با بیان اینکه به طور قطع نقدینگی وارد بازارهایی می‌شود که بازده سرمایه بالاتری داشته باشند، ادامه داد: اگر برجام احیا شود و اگر گشایش‌های اقتصادی به دنبال داشته باشد، به نظر می‌رسد که در میان‌مدت نقدینگی وارد بازار سرمایه شده و پول از حوزه مسکن به سمت جریان عمومی اقتصاد کشیده می‌شود.

وی درباره بازه میان‌مدت بیان داشت: در بازه زمانی کوتاه‌مدت یعنی در 6 ماه شاید این اثرپذیری مسکن از احیای برجام خود را نشان ندهد اما پس از 6 ماه با ارزیابی صاحبان سرمایه احتمالا نقدینگی از بازار سرمایه خارج و وارد سایر بازارها خواهند شد. باید توجه داشته باشیم که اقتصاد همواره براساس نفع و زیان حرکت می‌کند و اگر فعالیت اقتصادی دیگری ظرفیت بیشتری داشته باشد طبیعتا سرمایه وارد آن بازار خواهد شد.

معاون مسکن و امور ساختمان افزود: اگر شرایط اقتصادی کشور ظرفیت پذیرش سرمایه را نداشته باشد به طور قطع سرمایه به حالت ذخیره در بازار مسکن باقی می‌ماند تا گشایش‌های اقتصادی در سایر بخش‌ها ایجاد شود.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که اساسا در هر حالتی از اقتصاد آیا بازار مسکن پس از افزایش‌های قیمت جهشی اخیر هنوز کشش رشد قیمت را دارد، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در بازار مسکن از دو منظر قابل بررسی است؛ اول اینکه به این بازار از دید خرید و فروش نگاه شود و نگاه دیگر اینکه بازار را یک بازار سرمایه‌گذاری بدانیم. باید توجه داشته باشیم که ارزش سرمایه زمین با ارزش مصرفی بازار مسکن دو موضوع کاملا جدا از هم هستند. بنابراین اگر ظرفیت اقتصادی کشور برای جریان نقدینگی باز نشود، با توجه به حجم نقدینگی بسیار بالا در کشور طبیعی است که بخشی از این نقدینگی به صورت ذخیره در بخش‌های مختلف از جمله مسکن، حساب‌های بانکی و غیره باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: معتقدم در بخش مصرفی بازار مسکن باید با شرایط پایدارتری روبه‌رو باشیم اما موضوع مهم این است که تمام عوامل دخیل در اقتصاد و بازارها به صورت دومینووار به یکدیگر وصل هستند. اگر شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند، درآمد خانوار هم افزایش می‌یابد و طبیعتا قدرت خرید بالا می‌رود، در این صورت دوباره شاهد افزایش تقاضا در بازار مسکن خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چقدر از قیمت متوسط مسکن در تهران که حدود 30 میلیون تومان در هر متر مربع اعلام شده، حباب است، گفت: معتقدیم که در متوسط‌گیری قیمت مسکن باید دو منطقه یک و سه جدا شوند چراکه وقتی این دو منطقه از قیمت‌گیری حذف می‌شوند، شاهد نشست بسیار قابل توجه متوسط قیمت مسکن در تهران هستیم. متاسفانه مناطق یک و سه متوسط قیمت مسکن در تهران را به شدت افزایش داده‌اند به طوری که در برخی از مناطق تهران متوسط قیمت مسکن حدود 12 میلیون تومان است.

محمودزاده ادامه داد: به همین دلیل است که تاکید داریم حوزه سرمایه‌گذاری باید از حوزه مصرف در بازار مسکن جدا شود و با سیاست‌هایی از جمله طراحی سامانه املاک و اسکان و مالیات از خانه‌های خالی به دنبال جداسازی این دو حوزه هستیم.