کد خبر: ۵۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ 13 March 2024
در بازدید رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ از نیشکر دعبل خزاعی مطرح شد؛

افزایش بهره‌وری مصرف آب در مزارع نیشکر با روش‌های نوین آبیاری/ضرورت تدوین برنامه جامع برای مقابله با خشکسالی‌ پیش‌رو

در این بازدید، دکتر رابعی غلامی رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ به همراه مدیرانی از وزارت نیرو، از ایستگاه اصلی پمپاژ آب، پروژه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی و همچنین ایستگاه ثانویه کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی دیدن کردند.




به گزارش سازه نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، پاسخ این سؤال را رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ در بازدید میدانی از طرح‌ها و روش‌های نوین آبیاری مزارع نیشکر کشت و صنعت دعبل خزاعی به‌صورت میدانی مشاهده کرد و با توضیحات مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در جریان دستاوردهای این شرکت در افزایش ۵۰ درصدی بهره‌وری آب قرار گرفت.

در این بازدید، دکتر رابعی غلامی رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ به همراه مدیرانی از وزارت نیرو، از ایستگاه اصلی پمپاژ آب، پروژه آبیاری قطره‌ای زیرسطحی و همچنین ایستگاه ثانویه کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی دیدن کردند.

رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ در حاشیه بازدید بر لزوم برنامه‌ریزی جامع، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش اثرات خشکسالی پیش‌رو و همچنین تعامل بیشتر بین صنعت نیشکر و وزارت نیرو تأکید کرد.

حفظ منابع آبی در صنعت نیشکر

همچنین، در این بازدید، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به روش‌های مدیریت مصرف آب در صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت که باتوجه‌به تغییرات آب‌وهوایی و کاهش منابع آبی، این شرکت با ارائه راهکارهایی برای استفاده بهینه از آب در فرایندهای تولید، به حفظ منابع آبی کشور کمک کرده است.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، تلاش‌های صنعت نیشکر در بهبود عملکرد کشاورزی و افزایش بهره‌وری در تولید، به تحقق امنیت غذایی کشور کمک بزرگی کرده است؛ در این شرکت، تحقیقات و اقدامات متعددی به‌منظور حفظ منابع آب‌وخاک انجام شده که مهم‌ترین آنها آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در بخش کشاورزی و سیستم مه‌پاش در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه میانگین راندمان آبیاری در کشور حدود ۳۰ درصد است، اظهار کرد که صنعت نیشکر توانسته بر پایه آبیاری «هیدروفولم»، به راندمان ۵۰ درصدی برسد که این رقم برای آبیاری سطحی نه‌تنها در کشور، بلکه در دنیا قابل‌توجه است؛ درعین‌حال، طرح‌های تحقیقاتی متعددی در این صنعت به‌منظور افزایش بهره‌وری آب در حال انجام است.

در کنار روش آبیاری هیدروفلوم، سامانه آبیاری زیرسطحی قطره‌ای به‌صورت پایلوت نیز در این صنعت، در دست اجراست تا پس از پشتِ سر گذاشتن آزمایش‌های اولیه، در سطحی وسیع به کار گرفته شود. این روش، بهره‌وری مصرف آب را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.