کد خبر: ۵۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ 24 May 2021
بخشدار مرکزی پردیس مطرح کرد:

مدیریت حاشیه نشینی در دستور کار است

بخشدار مرکزی پردیس گفت: حاشیه‌نشینی سنتی در شهر بومهن ایجاد شده بود و حاشیه نشینی مدرن شهر جدید پردیس نیز در نزدیکی پایتخت شکل گرفته است که هر دو، باید بر اساس سیاست آمایش سرزمینی و پراکندگی جمعیتی مدیریت بشوند.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، «محمودحیدری» گفت: تاخیر در بازنگری طرح هادی روستایی ساخت و ساز غیر مجاز را به همراه دارد و به دلایل تراکم جمعیت و کمبود اراضی، ساخت و ساز در روستاها نامتعادل شده است.

وی با اشاره به رفع مشکل طرح هادی در روستای واصفجان، توضیح داد: بازنگری طرح هادی این روستا تصویب شده و طی دو ماه آینده ابلاغ خواهد شد و در این بازنگری وسعت ۲ هکتاری روستا به ۶ هکتار می رسد.

بخشدار مرکزی ادامه داد: طرح هادی روستای باغکمش با پنج هزار نفر جمعیت از ۲۰ سال گذشته بازنگری نشده است و با برنامه ریزی انجام شده و اعتبار دیده شده تا سال آینده اجرایی خواهد شد.

حیدری گفت: در حدود چهار هزار و ۷۰۰ واحد صنفی و صنعتی در نواحی صنعتی خرمدشت و سیاهسنگ و بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی در کرشت و باغکمش در طرح ساماندهی نواحی صنعتی قرار نگرفتند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش مسائل ایمنی درکارگاه‌هایی که در طرح ساماندهی قرار نگرفتند، اظهار داشت: کمیته ایمنی کارگاه‌ها با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تشکیل و مقرر شد با حضور در کارگاه‌ها مسائل ایمنی با رویکرد مشارکت پذیری به کارکنان آموزش داده شود.

بخشدار مرکزی با اشاره به ضرورت مدیریت مسئله بحران، توضیح داد: با ایمن سازی، بستر سازی و پیشگیری می‌توان آسیب‌ها را در زمان وقوع بحران به حداقل رساند و در این راستا اجرای طرح پوشش انهار، ساماندهی و ترمیم مسیر رودخانه ها و مسیل ها و نوسازی بافت‌های فرسوده برای کاهش خسارت وقوع بحران برنامه ریزی خواهدشد.

حیدری بابیان اینکه ۸۵ درصد از مساحت شهرستان پردیس در پهنه حفاظتی قرار گرفته است، توضیح داد: قرارگیری در پهنه حفاظتی نافی برنامه‎های دیگر نیست و این شهرستان در حوزه گردشگری و کشت گلخانه ای ظرفیت مناسبی دارد.

وی گفت: برای اجرای طرح بوم گردی در سطح شهرستان نیاز به همکاری دستگاه‌های اجرایی و رسانه ها داریم و برای حرکت به سوی اقتصاد مولد از طرح های پیشنهادی استقبال و حمایت می‌کنیم.

بخشدار مرکزی گفت: بخش مرکزی از پنج روستای کرشت، باغکمش، اصطلک، هیزم دره، واصفجان و شهر پردیس تشکیل شده و رشد جمعیتی این شهر بر اساس شاخص سازی در قالب مسکن مهر و بر اساس شاخص های سرانه مصرف آب، بیش از ۳۴۰ هزار نفر در شهرستان و عمده در شهر پردیس سکونت دارند.

حیدری با بیان اینکه برنامه‌ریزی های انجام شده بر روی کاغذ با وضعیت موجود فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: برنامه ریزی باید بر اساس وضعیت موجود با اهداف تعیین شده و بر اساس ظرفیت‌ها و آسیب‌ها برنامه ریزی شود تا دچار موازی کاری نشویم و در این راستا اقتصاد مقاومتی طرح خوبی برای مقابله با زیاده خواهی با نقطه ثقل اهمیت روستا است.

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود ۳۰۰ هزار نفر با سه بخش مرکزی، بومهن و جاجرود در شرق پایتخت قرار دارد.