کد خبر: ۱۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۲ 30 November 2013

دلیل مشکلات در اهواز اورانیوم ضعیف شده است


سازه نیوز:آقای محمد‌زاده که خوزستانی هم بود، کاری نکرد؛ شاید خانم ابتکار با تجربه‌ای که دارد، بتواند کاری کند و داستان تثبیت زمین را تا آنجا‌ که می‌شود، ‌با توجه به اینکه ایران و عربستان و عراق در گذشته هزینه می‌کردند و شن‌های روان را تثبیت می‌کردند، پیگیری کند و باعث جلوگیری از ایجاد ریز‌گرد‌ها شود.

این روز‌ها یکی از بیشترین خبرهایی که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، موضوع قدیمی آلودگی هواست. آلودگی هوا در چند روز گذشته، به اندازه‌ای بوده که مسئولین استان، مجبور به تعطیلی برخی ‌مناطق تهران شدند، اما این آلودگی این بار مختص تهران نبود‌ و برخی از شهرهای دیگر کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

315809_583

یکی از این شهر‌ها که آلودگی در آن زیاد بود و باعث پدید آمدن برخی مشکلات و بیماری‌ها در میان مردم شد، آلودگی در استان خوزستان و به ویژه در ‌اهواز بود. نکته جالبی که در مورد این شهر بخصوص وجود دارد، این است که معمولا آلودگی پس از بارش باران کاهش می‌یابد و هوا به حالت سالم باز‌‌می‌گردد.

اما در این مورد بخصوص اوضاع برعکس بود و پس از نخستین بارش پاییزی باران در‌ اهواز مردم دچار مشکل شدند و حتی مشکل تا جایی پیش رفت که برخی از مردم این کلانشهر به دلیل تنگی نفس در بیمارستان بستری شدند؛ البته کار به اینجا پایان نیافت و این علایم خود را در باران بعدی نیز نشان داد.

315810_312






کارشناسان محیط زیست و مسئولین بهداشت کشور تا کنون دلایل بسیاری ‌برای این امراض اعلام کرده اند، ولی تا کنون هیچ یک از آنها تأیید نشده است؛ البته  برخی از سیاسیون نیز در این باره اظهار‌نظر‌های دیگری دارند و آن را مرتبط به جنگ‌های اخیر منطقه دانسته‌اند.

آلودگی‌ها پیامدهای جنگ تحمیلی است

محمد سعید انصاری، نماینده آبادادن، یکی از طرفداران این نظریه، درباره آلودگی هوا و عوارض و مشکلاتی که در این مدت گریبانگیر مردم اهواز شده است، گفت: با توجه به پیامدهای ‌جنگ، ‌طبیعی است که این قصه‌ها وجود داشته باشد، ولی اینکه چه چیزی به تجدید آن ‌کمک می‌کند و اینکه برای جلوگیری از آن چه باید کرد، جای پرسش و بررسی دارد. این رویدادها و مشکلات پس از آن همواره پیش می‌آید و شمار بسیاری ‌از مردم را راهی بیمارستان می‌کند. مشکلات در خوزستان زیاد است. این بیماری‌ها و مشکلات ناشی از گرد و خاکی است که از عربستان و عراق می‌آید. سلاح‌های شیمیایی‌‌ که در زمان جنگ تحمیلی و همچنین جنگ عراق استفاده شد، با عواملی مانند شخم زدن خاک و باد و توفان می‌تواند منتقل شده و با باران بر سر مردم ببارد.

وی گفت: برای اینکه برای این مشکل چاره‌اندیشی شود بسیار پیگیر بودیم. آقای محمد‌زاده که خوزستانی هم بود، کاری نکرد؛ شاید خانم ابتکار با تجربه‌ای که دارد، بتواند کاری کند و داستان تثبیت زمین را تا آنجا‌ که می‌شود، ‌با توجه به اینکه ایران و عربستان و عراق در گذشته هزینه می‌کردند و شن‌های روان را تثبیت می‌کردند، پیگیری کند و باعث جلوگیری از ایجاد ریز‌گرد‌ها شود.


315808_965




انصاری افزود: اما درباره اینکه در کشور ما چه کارهایی ‌شده، باید کفت که تا پیش از این، دولت عملا کاری نکرده و برای اینکه کار اجرایی انجام دهد،‌ باید وقت بگذارد و برنامه‌ریزی کرده و هزینه‌های مالی لازم را تأمین کند تا حرکتی انجام شود و هزینه‌هایی که می‌شود، نفعی برای مردم داشته باشد.

اورانیوم ضعیف، عامل آلودگی هوای اهواز
همچنین نماینده شادگان درباره آلودگی و مشکلات اخیر مردم خوزستان گفت: کار‌شناسان می‌گویند که ریزگرد‌ها، باعث آلودگی هوای خوزستان و بارندگی، باعث فرود این آلودگی بر سر مردم شده؛ اما پرسش ما این است که عوامل ایجاد ریزگرد‌ها چیست؟ علت اصلی آلایندگی کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع نفت و پتروشیمی‌هاست.

وی افزود: مردم خوزستان می‌گویند زیان این‌ها برای ماست و سود آن برای دیگران. از سوی دیگر، مراکز درمانی نتوانسته‌اند خدمات لازم را به بیماران ناشی از آلودگی هوا بدهند. یک مشکل ما آلودگی و مشکل بزرگ‌تر رسیدگی نکردن به بیماران است.

عبدالله تمیمی گفت: در جنگ عراق، امریکایی‌ها از اورانیوم ضعیف شده استفاده کردند. شاید یکی از عوامل این‌ها باشد، ولی علت اصلی آلایندگی کارخانجات و صنایع آلاینده است.

وی در پاسخ به این که چه کاری انجام شده و برای آینده چه می‌توان کرد، گفت: هیأتی از مجلس به خوزستان آمد و گزارشی تهیه کرد. شاید علت‌های ایجاد چنین شرایطی را در گزارش آورده باشند اما راهکاری برای حل معضل ارائه نداده‌اند. برخی می‌گویند علت اصلی ریزگردهایی است که از کشورهای همسایه می‌آید و برخی عوامل شیمیایی را دلیل اصلی می‌دانند؛ اما اینکه کسی راهکاری دهد تا بار دیگر به چنین مشکلی برنخوریم، تاکنون ارائه نشده است.

مرجع:تابناک

بازدید:۳۵۴