کد خبر: ۱۱۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۲ 23 December 2013

اربعین حسینی نقطه عطفی در تاریخ است


سازه نیوز:امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر گفت: همانگونه که عاشورا نقطه عطف و روز سرنوشت‌سازی برای مسلمانان بود، اربعین سالار شهیدان نیز نقطه عطفی در تاریخ تلقی می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی امروز اظهار داشت: همانطور که عاشورا نقطه عطف و روز سرنوشت‌سازی برای مسلمانان بود، اربعین سالار شهیدان نیز نقطه عطفی در تاریخ تلقی می‌شود و شیعه به خود می‌بالد که پیرو ولایت و امامت علی (ع) و فرزندانش است.

وی اربعین را دارای جایگاه والایی دانست و تصریح کرد: کلمه اربعین که در قرآن نیز آمده، بسیار پرمحتوا است، زیرا پیامبر اسلام (ص) در سن 40 سالگی به پیامبری مبعوث شد و این عدد که در روایت اسلامی در موضوع‌های مختلف به کار رفته، عددی رمز‌ی است.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر از جابربن عبدالله انصاری از صحابه امام حسین (ع) یاد کرد و افزود: وی به همراه عطیه عوفی نخستین کسانی بودند که به کربلا رفتند و چهلم امام حسین (ع) نخستین زائران قبر آن حضرت بودند.

غبیشاوی با بیان اینکه امام حسین (ع) درختی به نام حریت و شهادت کاشت، تصریح کرد: این درخت با خون سر امام حسین (ع) آبیاری شد و اربعین اباعبدالله‌الحسین (ع) موجب شد، حقایق اسلام برملا و چهره زشت و پلید بنی‌امیه برای مردم آشکار شود.

وی با تأکید بر اینکه کربلا بزرگ‌ترین قیام ماندگار تاریخ است و بزرگ‌ترین الگوی قیام و انقلاب برای جهانیان بوده است، خاطرنشان کرد: حرکت انقلابی امام حسین (ع) با تکیه بر ارزش‌های الهی و دینی ماندگار شد و هر قیامی امروز اگر بخواهد جاودانه باقی بماند اگر بر معیاری دینی باشد؛ ماندگار خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر نقش قیام کربلا در شکل‌گیری قیام‌های مختلف در طول تاریخ بیان داشت: بزرگ‌ترین قیام و انقلاب جهان معاصر که با الگوی قیام کربلا شکل گرفت، انقلاب اسلامی ایران بود که توانست ادامه‌دهنده رسالت قیام کربلا باشد.

غبیشاوی با اشاره به ادامه رسالت عظیم کربلا، گفت: در این زمینه اربعین جایگاه ویژه و ممتازی دارد، چرا که اربعین یادآور حماسه انقلاب امام حسین (ع) است و  رسالت امام حسین (ع) در این چهل روز به نقاط جهان اشاعه یافت.

وی در ادامه با اشاره به نقش اربعین در حفظ ارزش‌های والای قیام عاشورا، تصریح کرد: باید به گونه‌ای گسترده این روز بزرگ را مورد توجه قرار دهیم.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر اظهار داشت: بحث‌ها و گفت‌وگوهای قابل توجهی در زمینه اربعین وجود دارد و از ابعاد مختلف می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

غبیشاوی با بیان اینکه در روایات به مسئله اربعین توجه خاصی شده است، گفت: اربعین فرصت و زمانی برای فکر کردن درباره حادثه‌ عاشوراست تا افراد بتوانند درباره واقعه و نهضت عاشورا به فکر و اندیشه بپردازند.

وی ادامه داد: زمانی که حادثه‌ای پیش می‌آید لازم است تا 40 روز فعالیت تبلیغی اثرگذار صورت گیرد تا حقایق به طور جدی برملا شود و مخاطبان حقیقت‌ها را درک کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به فعالیت اهل بیت(ع) و اسیران پس از واقعه عاشورا گفت: کاروان تبلیغی کربلا با وجود همه فشارهای روحی و روانی، سختی‌ها و تنگناهای اقتصادی کار را به جایی رساندند که قاتلان اباعبدالله‌الحسین(ع) احساس خطر کردند.

غبیشاوی ادامه داد: این امر نشان‌دهنده نقش اثرگذار تبلیغ است و باید این درس را بیاموزیم که واقعیت زمانی اثرگذار است که حقیقت آن برای مخاطبان تبیین و روشن شود.

وی تأکید کرد: باید در زمینه مسئله اربعین تعقل جدی داشته باشیم و حقایق مربوط به امام حسین(ع) را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

امام جمعه شهرستان بندر ماهشهر با بیان اینکه فلسفه قیام امام حسین(ع) جهل‌زدایی و از بین بردن گمراهی‌هاست، اشاره کرد: باید در زیارت اربعین تعقل شود تا با فلسفه قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) آشنا شویم، زیرا این امام بزرگوار خون خود را در پیشگاه خداوند بذل کرد تا بندگان خدا را از جهالت و گمراهی نجات دهد.

غبیشاوی تصریح کرد: باید همواره در راستای کشف حقایق تلاش کرده و ذهن‌ها را آگاه کنیم و واقعیت‌ها را برای مردم تبیین کنیم و نگذاریم دشمن در زمینه توطئه‌چینی از آن بهره‌برداری کند.

وی افزود: اربعین واژه‌ای برای ارتقای فهم و اندیشه است و ما را به تامل، تفکر و تعمق وادار می‌کند و در نتیجه رهاوردهای مهم و ارزشمندی برای جامعه بشری به وجود می‌آید.

این مقام مسئول عنوان کرد: اربعین اباعبدالله‌الحسین(ع) باید انگیزه تعقل در قیام امام حسین(ع)، زیارت اربعین و روایات مربوط به اربعین امام حسین(ع) ایجاد کند.

بازدید:۳۰۵