تاکسی لطفاً دربست

فارس-ندا بچاری:در برخی روزها آن قدر تاکسی گرفتن در چهار راه امیری سخت میشود که با فراموش کردن وظیفه ذاتی تاکسی، باید به آنها گفت "تاکسی لطفاً دربست؟!" گرههای ترافیکی رفت و آمد در شهر ما برخی روزها واقعاً کلافه کننده شده و هر روز بدتر از دیروز میشود.
چهار امیری یکی از خیابانهای اصلی شهر و در واقع به مرکز خرید و تفریح شهروندان و مسافران مبدل شده است، در برخی روزها آن قدر گرفتن تاکسی در چهار راه امیری سخت میشود که با فراموش کردن وظیفه ذاتی تاکسی، باید به آنها گفت: تاکسی لطفاً دربست؟!
در این راستا دو دلیل را به هیچوجه نمیتوان نادیده گرفت؛ یکی کوتاهیهای مسئولان مربوطه و دیگری کوتاهی مسافربرهایی که شغل آنها رانندگی در شهر است، ضمن اینکه کوتاهی در آموزش رانندگان نیز جای خود را دارد.
هر چند شهرداری در امر روان کردن ترافیک اقدامهای مناسب و زیادی را انجام داده و یا در دست اقدام دارد اما به دلیل پایین بودن سطح زیرساختها مانند نامناسب بودن کیفیت خدمات رفت و آمد شهری، کمبود آموزشهای بایسته، محدودیتهای ساختوساز در شهر، عدم همکاری مردم و ... هر روز شاهد گرههای ترافیکی در شهر هستیم که روز به روز بر تعداد آنها نیز افزوده میشود.
از دیگر دلیلهای اصلی این گرههای ترافیکی رانندگان اتوبوس و تاکسی، خودروهای آنها و نداشتن پایانههای شهری در گذرگاههای اصلی شهر است. هیچ کدام از تاکسیها و تقریباً اتوبوسها در هیچ کجای شهر دارای ایستگاهی که خود مسبب گرههای ترافیکی نباشد نیستند. میدانها و چهارراهها که محل ایستگاه تاکسی نیست که مردم برای رسیدن به مقصد در آنجا ازدحام کنند.
در این بین کسانی که در این محلها برای کاری آمدهاند را اضافه کنید این چیزی است که هر روزه شاهد آن هستیم.
مشکل دیگری که بهویژه رانندگان تاکسی مسبب اصلی آن در شهر هستند بستن گردش به راستها در تقاطعها و چهارراهها است، به این حالتها سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، توقفهای ناگهانی و غیرمجاز، عدمتوجه به رعایت حق تقدم، سرو صداهای گهگاه ناهنجار،عدم رعایت حقوق پیادهها و... را نیز اضافه کنید تا متوجه وخامت اوضاع شوید.
وظیفه تاکسیها سوار کردن کلیه مسافران برای هر مسیری که ایشان میخواهند است که این اتفاق در حداقل هیچ کدام از گذرگاه اصلی شهر نمیافتد و مثلاً مسافران خطوط کوتاه توسط این رانندگان جابجا نمی شوند.
راهنمایی و رانندگی وظیفه بسیار ارزشمندی در روان کردن ترافیک در شهرها دارد و این وظیفه تنها با عمل بیچون و چرا و بدون گذشت از قانون توسط افراد این نیرو امکانپذیر است نه با زیاد کردن دفاتر دولت الکترونیک، اعمال قانون افراد متخلف هر کسی که باشد و در هر جایی که باشد از عاملهای بسیار باز دارنده در انجام خلافها است.
از این دست نمونهها در جای جای شهر وجود دارد که به نظر میرسد با اجرای یک طرح جامع ترافیکی با همکاری شهرداری، راهنمایی و رانندگی، شرکت واحد و سازمان تاکسیرانی میتوان آن را انجام داد و بسیاری از این گرهها و مشکلات را حل کرد.
با وجود شمار روزافزون خودروهای در حال تردد و البته تکسرنشین در شهرها نیاز به یک نگرش جامع به همه جوانب ترافیکی در شهرها است در غیر این صورت شهرهای ما روز به روز بیشتر تبدیل به پارکینگهای بزرگی میشوند که حتی برای توقف نیز جایی در آن نخواهد بود.
* تاکسی موظف به جابهجایی مسافر است
تاکسی وسیله حمل و نقل عمومی است که برای حمل یک یا تعداد اندکی مسافر به کار میرود، این خودرو دارای مجوز برای حمل و نقل افراد بوده و با رنگ متمایز یا یک نشان بر بالای آن مشخص میشود.
این وسیله کرایهای به حساب میآید که بیشتر برای مسافرتهای کوتاه و درون شهری مورد استفاده قرار میگیرد.
هرچند بیشتر تاکسیها از نوع خودروهای شخصی اتومبیل هستند اما در کشورهای مختلف برحسب ویژگیهای جغرافیایی ممکن است تاکسی دریایی و تاکسی هوایی نیز مورد استفاده قرار گیرند.
در ایران تاکسیها به گروههای مختلفی تقسیم میشوند؛ تاکسیهای عمومی: در بیشتر شهرهای ایران، تاکسیها با رنگ زرد یا نارنجی مشخص شدهاند، این تاکسیها گاه دارای مسیر خاصی هستند و تنها مجاز به فعالیت در آن خط هستند.
تاکسیهای خصوصی: این تاکسیها که بیشتر با نام آژانس یا تاکسی تلفنی شناخته میشوند، بیشتر در سطح یک منطقه خاص فعالیت میکنند و ادارهشان با شرکتهای خصوصی "آژانسهای تلفنی" است.
تاکسی بیسیم: پس از تماس با شماره خاصی که در اکثر شهرها 133 است و اعلام موقعیت خود پس از چند دقیقه تاکسی در محل اعلامی از سوی شما حاضر و به صورت کامل در اختیار شما قرار میگیرد.
تاکسی ویژه: تاکسیهایی هستند که بهصورت خاص برای مسیرهای خاصی تهیه شدهاند، بیشتر این تاکسیها در مسیر فرودگاهها یا ترمینالهای مسافربری کار میکنند.
تاکسی زنان: خودروهای پراید 141 و رانندگان آنان زن هستند.
تاکسی ون: خودروهای ون که ظرفیتی بیش از تاکسیهای سواری دارند و حدود11نفر را در خطوط تاکسیرانی شهرها جابجا میکنند.
تاکسی گردشگری: رانندگان این تاکسیها دارای آموزشهای لازم در زمینه گردشگری هستند.
مسافربرهای شخصی: خودروهای شخصی مسافرکش در ایران شامل طیف وسیعی از خودروهای سواری بهویژه پیکان، پژو و پراید میشوند که بیشتر متعلق به افرادی است که بهصورت آزادانه، تمام وقت یا پاره وقت به حمل مسافران میپردازند. این تاکسیها عمدتاً در مسیر یا زمان خاصی کار نمیکنند و کرایه بیشتری در مقایسه با تاکسیهای عمومی دریافت میکنند.
این تاکسیها دارای نشانه و چراغ تاکسی در بالای خودرو هستند؛ البته رنگ تاکسیهای عمومی در شهرهای مختلف ایران متفاوت است.
* برخی تاکسیها فقط دربستی کار میکنند
شهروندی آبادانی در خصوص گرههای ترافیکی موجود در شهر و نارضایتی از وضعیت حمل مسافر توسط تاکسیهای شهری گفت: من ساکن میدان طیب هستم و گاهاً برای خرید به امیری میآیم.
حسن وطنی با اشاره به اینکه به نظر تعداد تاکسیهای موجود در آبادان جوابگوی شهروندان نیست افزود: زمان برگشت به خانه به جرأت میتوان گفت نزدیک به 40 دقیقه تا یک ساعت منتظر تاکسی میشوم اما هیچ کدام حاضر نیستند از مسیر امیری به میدان مسافر سوار کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این صورت مجبور میشویم سوار خودروهای شخصی شده و شخصیها را بر تاکسی ترجیح دهیم.
شهروندی دیگر در این خصوص اظهار داشت: تاکسیها در بسیاری مواقع در چهارراه امیری فقط منتظر دربستی هستند.
فرزاد افشار افزود: بسیاری از تاکسیها در ساعات شلوغ شب و زمانی که تردد افراد به خیابانها بیشتر است سوءاستفاده کرده و فقط دربستی کار میکنند.
به گفته وی باید نظارت ویژهتری بر کار تاکسیهای شهری صورت گیرد.
این شهروند آبادانی یادآور شد: بسیاری از مردم توان پرداخت کرایه دربستی را ندارند و برای پرداخت کرایه متعارف و معمول تاکسی باید دقایق زیادی را کنار خیابان و یا وسط چهارراه امیری منتظر تاکسی صرف کنند.
وی اشاره کرد: اگر محدوده کار تاکسیها تقسیمبندی شود و مسیرها برای تاکسیداران تعریف دیگر هیچ مسیری خالی از تاکسی باقی نمیماند.
افشار ادامه داد: مثلاً مسیر احمدآباد مملو از تاکسی بوده اما برای مسیر تانکی دو و میدان در برخی روزهای حتی یک تاکسی هم پیدا نمیشود.
به گفته وی وضعیت در چهارراه امیری آنقدر وخیم است که برای تاکسی گرفتن معمولاً خیابان بسته می شود و با ورود یک تاکسی به خیابان همگی به سوی او هجوم میآورند.
این شهروند بیان کرد: راهنمایی و رانندگی با همکاری و تعامل تاکسیرانی شهر باید در این خصوص اقدام کنند.
زهرا رنجبر دیگر شهروند آبادانی در این راستا خاطرنشان کرد: شرایط جوی و آب و هوایی آبادان بهگونهای است که اکثر مردم دیر از منزل خارج شده و دیر هم به خانهشان بازمیردند.
به گفته وی گرمای هوا باعث تاکسیداران سودجو برای تنها دربستی سوار کردن شده که باید با جدیت با این افراد برخورد شود.
این شهروند اضافه کرد: تاکسی بهویژه در ساعات شلوغ روز حق دربستی سوار کردن را ندارد درحالیکه بسیاری از مردم، پیر و جوان، کوچک و بزرگ سر خیابان منتظر ماشین هستند.
وی گفت: با اینکه عملکرد تاکسیرانی آبادان نسبت به سالهای گذشته بسیار پررنگتر نمایان شده اما باز هم نظارت بیشتر بر تاکسیهای میتواند گره گشای مشکل مردم شود.
رنجبر بیان کرد: اگر تاکسیها ایستگاه منظمی در چهار امیری داشتند و هر کس با مشخص کردن مسیر خود و نامنویسی در باجه مخصوص سوار تاکسی میشد نه تاکسیداری میتوانست از کار خود سرپیچی و تخلف کند و نه اینکه شهروندی برای رسیدن به مقصد دقایق زیادی را در کنار خیابان سپری میکرد.
وی تصریح کرد: همچنین قرار دادن چند دستگاه ون و یا مینیبوس مخصوص از طرف تاکسیرانی میتواند شکل عمده این چهارراه پرتردد را رفع کند.
دیگر شهروند آبادانی نیز گفت: جمعیت شهرستانهای آبادان و خرمشهر در طول چند دهه اخیر دچار تغییر و تحولات اساسی و عمیقی شدهاست. بهطوری که در برههای از زمان این دو شهرستان با رشد بالای جمعیتی روبرو بودهاند و در مقطع زمانی دیگری دچار کاهش شدید جمعیتی شدهاند بهگونهای که حتی جمعیت آنها به صفر رسیده و شهرها خالی از سکنه گشتهاند.
بهرنگ صالحی گفت: آبادان به لحاظ تبدیل شدن به مرکزیت خرید و تجاری بودن در روزهای پایانی هفته بسیار شلوغ میشود بهطوری که سیل جمعیت از همه شهرهای اطراف بهویژه خرمشهر و اهواز به آن سرازیر می شود.
وی اضافه کرد: اینکه وضعیت تردد افراد و تاکسیهای در چهارراه امیری بسیار نابسامان است شکی نیست اما باید جمعیت مردم را در ساعات بهویژه پایانی شب نیز در نظر گرفت.
این شهروند آبادانی با بیان اینکه به حق تاکسیرانی نسبت به سنوات گذشته در شهر خوب عمل میکند خاطرنشان کرد: تاکسیرانی به تنهایی قادر به کنترل جمعیت شهروندان و نظارت هر چه تمام بر تاکسیهای نیست بلکه در این زمینه باید دیگر نهادها نظیر شهرداری، راهنمایی رانندگی نیز آن را یاری کنند.
* با کمبود تاکسی در آبادان مواجه نیستیم
رئیس سازمان تاکسیرانی آبادان نیز در جواب به خبرنگار فارس در آبادان در خصوص وضعیت نابسامان تاکسیها در چهارراه امیری اظهار داشت: آبادان به لحاظ اینکه تبدیل به شهر تجاری شده و تنها بازار خرید اجناس قابل توجه آن از جمله تهلنجی و مرکزی در خیابان امیری متمرکز شده طبیعی است که در ساعتهای پایانی شب با ترافیک دست و پنجه نرم کند.
شهرام شاکری یوسفی افزود: این امر نه تنها در این شهر بلکه گریبانگیر دیگر شهرها نیز شده است. وی با اشاره به اینکه تنها در یک تا دو ساعت از شب با کمبود تاکسی برای جابجایی شهروندان مواجه میشویم گفت: وجود این امر کاملاً منطقی است زیرا همه مردم از نقاط مختلف شهر بدون وسیله نقلیه به بازار آمده و با هم بین ساعات 10 تا 11 شب میخواهند به مقصد برگردند و این خود مسبب ایجاد ترافیک غیرقابل کنترل جمعیت و کمبود تاکسی میشود.
رئیس سازمان تاکسیرانی آبادان با بیان اینکه پیک ازدحام جمعیت در بازده زمانی کوتاه منجر به بروز چنین مشکلاتی می شود تصریح کرد: چنانچه دیده شده دربقیه ساعات روز برخی تاکسیها اصلاً مسافر ندارند.
وی یادآور شد: برای حل این مشکل البته این سازمان تمهیداتی را اندیشیده که از جمله آن می توان به افزودن تعداد 300 دستگاه تاکسی و هشت سرویس مینیبوس به ناوگان تاکسیرانی آبادان است که به زودی محقق می شود.
شاکری یوسفی با بیان اینکه در برخی روزها با سه برابر کردن نیروهای نظارتی این سازمان در خیابان امیری حتی بسیاری از خودروهای شخصی را نیز ملزم به جابجایی مسافر میکنیم اظهار داشت: در راستای آسایش شهروندان بهویژه در روزهای شلوغ چون اعیاد و مناسبتهای خاص با تمام توان و با استفاده از همه ابزار و تجهیزات ممکن اقدامات لازم را به عمل میآوریم.
وی به دیگر تمهیدات سازمان تاکسیرانی آبادان در خصوص رفع این مشکل اشاره کرد و گفت: در جلسه کارگروه کنترل ترافیک و جلوگیری از مسافربرهای شخصی مقرر شد که طبق مصوبه شورای اصناف همه فروشگاهها و مغازههای خیابان امیری و اصلی شهر حداکثر تا ساعت 11 شب به کار خود ادامه دهند.
رئیس سازمان تاکسیرانی آبادان ادامه داد: این امر البته با تعامل هر چه بیشتر نیروی انتظامی و اطلاعرسانی به مغازهها اجرا میشود و به گفته وی با اجرای این طرح شهروندان به مظور خرید زودتر از منزل خارج شده و شبها نیز بدون ایجاد مشکل ترافیک و سختی رسیدن به مقصد به منزل بازمیگردند.
شاکری یوسفی در پایان نیز با تقدیر از تاکسیداران با مسئولیت و متعهد آبادانی خاطرشنان کرد: از شهروندان میخواهیم در راستای رفع موانع و مشکلات تاکسیداران و ایجاد خدمات مطلوب و بهینهتر توسط این قشر، همکاری و تعامل بیشتری را با این سازمان داشته باشند.
امیدواریم با اقدامات در حال انجام در آیندهای نزدیک شاهد رفع مشکل ترافیکی چهارراه امیری، ساماندهی مناسبتر به وضعیت تاکسیهای این خیابان و بیمسئولیتی برخی تاکسیداران در قبال شهروندان باشیم.