کد خبر: ۱۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۲ 30 December 2013

بابک زنجانی ؛ سرمایه دار موفق یا کارگزار کاسبان تحریم؟!


 

سازه نیوز: درباره شخصی به نام "بابک مرتضی زنجانی" ، معروف به " بابک زنجانی" دو دیدگاه کاملاً متفاوت وجود دارد: اول آن که او را یک سرمایه دار موفق می دانند که آنقدر عِرق ملی دارد که سرمایه میلیاردی اش را در ایران نگه داشته و در میهن کار می کند.
اما دومین نگاه این است که زنجانی ، رانتخواری است که در پروسه فساد رایج در دولت پیشین ، توانسته از طرق نامشروع به درآمدهای بادآورده دست یابد و ادامه این رانتخواری در داخل کشور میسر است چه آن که بخش اعظم شرکت هایی که او تصاحب کرده، در داخل است و اساساً امکان انتقال به خارج ندارند.


در مقابل ، بابک زنجانی خود را "بسیجی اقتصادی" می نامد که سودایی جز خدمت به کشور ندارد و در صدد تحقق حماسه اقتصادی است.
323104_803
به نظر می رسد بی آن که وارد قضاوت در این باره شویم ، باید از خود بابک زنجانی بخواهیم که درباره خودش و کارهایش شفاف سازی کند.
در این باره سوال اصلی این است که بابک زنجانی که به گفته خودش تا همین چند سال پیش ، کارش فروش پوست گوسفند بوده ، چگونه ظرف مدت کوتاهی توانسته است این ثروت میلیاردی را کسب کند.

در این باره یک مثال می زنیم؛ بیل گیتس ، سرمایه دار معروف آمریکایی نیز توانست به ثروت میلیاردی دست یابد و برای چند سال نیز عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص دهد. اما هم در آمریکا - موطن گیتس - و هم در سراسر جهان ، همه به طور کاملاً شفافی در جریان بودند که منشأ ثروت گیتس کجاست و او چگونه توانسته است با سیستم عامل ویندوز که به حهان عرضه کرد ، بازارهای دنیا را تصاحب کند ، ثروتمند شود و مالیات قانونی اش را تا دلار آخر بپردازد.
این موضوع درباره همه ثروتمندان در کشورهای شفاف جهان نیز صادق است و لذا اگر کسی در آن سیستم ها ثروتمند شد ، مردم به دیده تحسین و یا حداکثر غبطه و حسادت به وی می نگرند و کسی آنان را دزد و رانتخوار خطاب نمی کند.

بابک زنجانی اما تا همین چند وقت پیش درگیر مشکلات مالی و تخصص اش نیز فروش پوست گوسفند بود ولی اکنون هم بانکداری می کند ، هم شرکت هواپیمایی دارد ، هم باشگاه دار است ، هم هتلداری می کند و 70 شرکت در ایران ، دوبی ، تاجیکستان ، مالزی ، ترکیه و ... دارد و به گفته خودش ، 17 هزار کارمند تحت نظرش کار می کنند و ماهانه 29 میلیارد تومان از او حقوق می گیرند.
هیچ اشکالی هم ندارد که یک پوست گوسفند فروش به این حد از تمکن مالی برسد ، اما آنچه مسلم است این که باید این پیشرفت ، شفاف باشد و مردم مطمئن باشند که از حق آنها برای ثروتمند شدن شخص حخاصی سوء استفاده نشده است.

مرجع:عصر ایران

بازدید:۲۴۱