کد خبر: ۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۰ 14 September 2011

رونمایی از ماکت طرح توسعه مرقد مطهر علي ابن مهزيار


سازه نیوز:به گزارش پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان وبه نقل از شوشان:مراسم رونمايي از ماکت طرح توسعه بقعه متبرکه حضرت علي ابن مهزيار اهوازي با حضور جمعي از مسئولان و مردم و اصحاب خبر و رسانه برگزار شد.سرپرست اداره‌ كل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان بر لزوم توجه به منويات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم تبديل بقاع متبرکه به قطبهاي فرهنگي تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: دشمن با تمام توان روي فرهنگ و جامعه جوان ما سرمايه گذاري مي کند و در اين شرايط اماکن مذهبي و بقاع متبرکه بايد به پايگاه هايي براي فرهنگ سازي صحيح و هدايت جامعه تبديل شوند. همه بقاع و امامزادگان مانند علي‌بن مهزيار اهوازي دل‌هاي انسان‌ها را زنده مي‌كنند و اين اماکن سرشار از ارتباط، جوشش و خروش معنوي هستند. اين ارتباط و اتصال سبب حيات انسان‌هايي مي گردد كه دوستدار و محب ارتباط با خداي متعال هستند.


سرپرست اوقاف خوزستان ضمن اشاره به انجام مطالعات دقيق فني و مهندسي و تأييد طرح توسعه آستان توسط دفتر فني سازمان اوقاف و امور خيريه کشور افزود: مساحت بقعه و رواق آستان علي ابن مهزيار در اين فاز از مراحل اجرايي از 450 مترمربع به 6840 مترمربع افزايش خواهد يافت که هم اکنون ماکت اين طرح در معرض ديد عموم قرار گرفته و همزمان مراحل اجراي طرح نيز آغاز مي گردد.


سيدعلي ميرمحمدي در ادامه با اشاره به اعتبار تصويب شده طرح افزود: اعتبار فاز اول طرح 50 ميليارد ريال مي باشد که يک ميليارد و 800 ميليون ريال آن از اعتبارات فرمانداري شهرستان اهواز و 8 ميليارد ريال از اعتبارات سفر استاني رياست محترم جمهوري و مقداري نيز از کمک هاي خيرين تأمين مي گردد.


وي اضافه كرد: وظيفه اوليه متوليان اوقاف اين است كه بقاع فضاي مناسبي بر اساس معماري اسلامي و ديني داشته باشد كه بتواند با مخاطبان ارتباطي برقرار كنند؛ از اين جهت سازمان اوقاف و امور خيريه كشور تصميم گرفت بقاع متبركه و اماكن مذهبي كه از لحاظ فيزيكي دچار فرسودگي‌هايي شده است را به فضاي جديد و مطلوب و به روز تبديل كنند. در اين ميان بقعه علي بن مهزيار اهوازي از جمله مكان‌هايي است كه نيازمند بازسازي و نوسازي است.


وي گفت: با توجه به اينكه شهر اهواز و حرم علي‌بن مهزيار اهوازي روي گسل كوهستاني قرار دارد، اجراي اين طرح نيازمند بررسي دقيق‌تر مباحث فني بود.


ميرمحمدي در خصوص قبوري كه در حرم علي‌بن مهزيار اهوازي دفن هستند اظهار كرد: قبوري كه در حرم علي‌بن مهزيار اهوازي دفن شده‌اند، قدمتي بيش از 30، 40 سال دارند و بنا شده است كه هيچ مزاحمت و مشكلي براي قبوري كه از قبل بوده‌اند پيش نيايد و اگر قبري تخريب شود، مدت زمان لازم را گذرانده باشند و اگر هم در اجراي طرح با مشكل يا چالشي برخورد كرديم طوري برنامه‌ريزي شود كه در عمليات اجرايي به قبري بي‌حرمتي نشود.


سرپرست اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان خوزستان بيان كرد: در حال حاضر فضا طوري طراحي شده است كه 18000 نفر را در بقعه و شبستان‌هاي اطراف پوشش مي‌دهد و اين درحالي است که سابقا بيش از 2 تا 3 هزار نفر گنجايش زائرپذيري در اين بقعه وجود نداشت.


وي در پايان خاطرنشان کرد: پيش‌بيني شده است فاز اول طرح توسعه حرم مطهر علي‌ربن مهزيار اهوازي در مرحله سفت‌كاري يك سال و دو ماه آينده اجرايي شود.


 


 


بازدید:۳۵۷