کد خبر: ۱۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ 18 February 2014

حق كميسيون بنگاه‌هاي‌ مسكن در اهواز چقدر است؟


سازه نیوز:در حالي كه بنگاه‌هاي مسكن طبق مصوبه اتحاديه ‌مشاوران املاك اهواز موظف هستند هزينه مشاوره را براساس ارزش ملك فروخته‌شده محاسبه و از طرفين معامله دريافت كنند، اما برخي بنگاه‌ها به عرفي كه در بازار مسكن رايج شده استناد مي‌كنند و برخلاف نظر اتحاديه، از همه معاملات، يك رقم ثابت و البته قابل توجه دريافت مي‌كنند.


مردم در اين باره مي‌گويند: برخي از بنگاه‌هاي مسكن قبل از ارائه هرگونه مشاوره به خريداران يا فروشندگان ملك، از آنها تعهدنامه‌اي مي‌گيرند كه اگر معامله انجام شد، اجازه دريافت يك درصد ارزش قرارداد از هر طرف را دارند.  این در حالی است که نرخنامه صنف مشاورین املاک شهرستان اهواز مصوب مهرماه سال 1392 نرخنامه در  رهن 75 درصد رهن از طرف معامله و اجاره یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف و خرید و فروش تا 500 میلیون ریال ارزش ملک نیم درصد از هر طرف و بالاتر از 500 میلیون ریال  ارزش ملک بالاتر از 500 میلیون ریال، 500 میلیون ریال  اول نیم درصد و مازاد بر 500 میلیون ریال ، 25 درصد می باشد.توضیح مهم : حداکثر مبلغ دریافتی بنگاه معاملات املاک از هر طرف معامله در کلیه معامنلات رهن، اجاره و خرید و فرش 9 میلیون ریال می باشد.


ضمنا کلیه مشاورین املاک موظفند یک نسخه از نرخنامه را در واحد صنفی خود نصب نموده و در قبال وجه دریافتی رسید (فاکتور) ارائه نمایند.


محمدرضا ذاکر نژاد کارشناس مسئول نرخ گذاری کالا و خدمات اداره کل صنعت معدن و تجارت خوزستان اما از تغییرات صورت گرفته در این نرخنامه خبر داد و به خبرنگار شوشان گفت: طبق مصوبه قبلی کمیسیون نظارت این اداره کل حداکثر نرخ کمیسیون برای هر طرف 500 هزار تومان بوده است که طبق بازنگری های صورت گرفته این مبلغ به 900 هزار تومان افزایش پیدا کرد.


این تغییرات به مجمع امور صنفی استان ( اتاق اصناف استان خوزستان) ابلاغ شده و مجمع نیز ان را به اتحادیه مشاورین املاک شهرستان اهواز ارسال کرده است.


وی بیان داشت: متاسفانه برخی از مشاورین املاک در شهرستان اهواز از بی اطلاعی شهروندان از ابلاغ نرخ جدید سوء استفاده کرده اند و از آنها مبالغ گزافی و خارج از نرخنامه اخذ کرده اند.


ذاکرنژاد ادامه داد: این نرخنامه برای کلیه مشاورین املاک در اهواز لازم الاجراست و ضمن تشکیل پرونده تخلف برای متخلفان ، به اداره کل تعزیرات حکومتی استان خوزستان نیز جهت صدور حکم ارسال خواهد شد.


وی به بازدید سرزده بازرسان اداره کل صنعت و معدن و تجارت خوزستان جهت حسن اجرای این نرخنامه از مشاورین املاک شهرستان اهواز اشاره کرد و گفت: شهروندان مراقب باشند مشاورین طبق نرخنامه جدید از آنان کمیسیون را مطالبه کنند و هرگونه تخلف را با شماره 124 اطلاع دهند و یا برای استرداد مبلغ اضافه بر نرخنامه به اتحادیه مشاورین املاک اهواز مراجعه کنند.


اين در حالي است كه برخي از كساني كه طي روزهاي اخير در اهواز  ملك مسكوني خريداري كرده‌اند، مي‌گويند: مشاوران املاك بدون استناد به نرخ‌هاي مصوب، به صورت مطلق معادل يك درصد ارزش معامله را از هر طرف دريافت مي‌كنند.


کارشناس مسئول نرخ گذاری کالا و خدمات اداره کل صنعت معدن و تجارت خوزستان  در اين باره به شوشان گفت: اگر تخلف اين چنيني بنگاه‌هاي‌ مسكن محرز شود، بنگاه متخلف به دو برابر مبلغي كه از طرفين معامله دريافت كرده، جريمه خواهد شد.


ذاکرنژاد تصريح كرد: طبق نرخ‌نامه‌اي كه به همه بنگاه‌هاي مسكن ابلاغ و اعلام شده است، هزينه مشاوره از خريدار و فروشنده بايد بعد از ثبت قطعي معامله دريافت شود كه ميزان آن نيز متناسب با ارزش ملك بايد محاسبه شود.


وي درباره حداكثر نرخ خدمات كارمزد واحدهاي صنفي مشاورين املاك اهواز  تصريح كرد: حداکثر نرخ 900 هزارتومان ابلاغ شده است

بازدید:۴۳۸