توان ورود به پست ها و عنوان های دولتی را ندارم

سازه نیوز:حمید بدیعی، عضو ششمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان میهمان صندلی داغ صما بود. بدیعی در این گفت و گو تاکید کرد که منافع دراز مدت ملی، اجرای مقررات ملی ساختمان، کنترل و کیفیت ساختمان و اعتلای جایگاه مهندسان از دغدغه های وی است. بدیعی معتقد است که باید مردم، مهندسان و مسئولان در مورد وظایف فراموش شده سازمان نظام مهندسی ساختمان قضاوت کنند. آنچه در ذیل می خوانید ماحصل گفت و گوی ما با عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
صما: لطفا خود را معرفی کنید و از چگونگی ورود خود به جامعه مهندسین بگویید.
بدیعی: بنده عضو هیئت رییسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هستم. به مدت ده سال از سال 82 تا 92 هم رییس سازمان نظام مهندسی کرمان بودم. در این دوره ریاستم بر سازمان نظام مهندسی کرمان زلزله ویرانگر بم رخ داد که کار بازسازی ویرانه ها را سازمان نظام مهندسی کرمان مدیریت کرد و انجام داد.

البته جا دارد از تلاش ها و زحمات صادقانه مهندس سعیدی کیا چه در دوره ای که رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بودند و چه در زمانی که وزیر مسکن و شهرسازی بودند، تشکر کنم. تلاش های وی موجب شد اقدامات خوب و ماندگاری برای بازسازی بم انجام شود.
صما: حوزه مسئولیت های فراموش شده سازمان نظام مهندسی کشور را چه موضوعاتی می دانید؟
بدیعی: باید برای پاسخ به این سوال نگاهی به کتاب قانون نظام مهندسی ساختمان بیندازیم. وظایف شورای مرکزی برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرای اهداف و خط مشی های قانون نظام مهندسی با جلب مشارکت سازمان استان ها و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی است. دومین وظیفه شورای مرکزی نیز بررسی مسایل مشترک سازمان های نظام مهندسی استان ها و تعیین خط مشی های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت و ابلاغ آنها است.
صما: پس اینها وظایف فراموش شده شورای مرکزی است؟
بدیعی: بنده نگفتم فراموش شده است، نکته من این است که باید قضاوت در مورد اینکه کدام از این موارد عملیاتی و اجرا شده را به مردم، مهندسان، مسئولان، وزارت راه و شهرسازی و تمام کسانی که در این صحنه تلاش می کنند، واگذار کرد.
این را هم اضافه کنم قطعا در این جهت تلاش ها و تحقیقاتی نیز انجام شده اما بعید است کسی در این کشور مدعی باشد که به تمام این اهداف یا درصد قابل توجهی از آن، دست یافته ایم.
صما: مشکل ما خود قانون است یا نحوه اجرای قانون در ساخت و ساز؟
بدیعی: در صنعت ساختمان باید این موضوع را ارزیابی کنیم که آیا حاصل ساخت و ساز و خروجی پروسه از مطلوبیت لازم برخوردار است و انتظارات شما را برآورده می کند یا خیر؟
برای اینکه کالای ساختمانی مطلوبیت لازم را داشته باشد حداقل به سه نظام نیاز است؛ نظام فنی، نظام اجرایی و نظام کنترلی.
به عنوان مثال مقررات ملی ساختمان بخشی از نظام فنی است، این موضوع که مهندسان باید چه ضوابط و مشخصاتی داشته باشند بخشی از نظام فنی است، این موضوع که طراح، پیمانکار و ناظر چه افرادی باید باشند، بخشی از نظام فنی است.
ما در موضوع نظام فنی کمبود قانون، آیین نامه و نظام نامه نداریم. در نظام فنی نیازمند یکی کردن و جمع بندی کردن نظامات موجود در کشور هستیم زیرا گاهی اوقات به علت تعدد این نظامات شبهاتی برای استفاده کننده به وجود می آید.
دوم نظام اجرایی که در واقع به معنای گردش کارها است، یعنی تکلیف روشن باشد که شهرداری، نظام مهندسی، انبوه سازان و کاردان ها هر یک در کجا قرار دارند.
در بحث نظام اجرایی هم نمی خواهم بگویم کمبود مقررات داریم اما شبهات زیادی داریم، موازی کاری هم تا دلتان بخواهد، وجود دارد و تا اندازه ای هم نقص مشاهده می شود. در این موضوع نیازمند یک بازنگری جدی در حوزه اجرای مقررات است و باید گردش کارها به سهولت برای همه تبیین شود.
اما محور سوم که مهمترین موضوع برای احقاق حقوق و رعایت منافع بهره برداران از ساختمان است نظام کنترلی نام دارد. اگرچه در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، کلمه کنترل مستتر است اما موادی که تحت عنوان کنترل باشد، ضعیف و ناقص است. اتفاقا هفته گذشته که در خدمت اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان نظام مهندسی استان ها بودیم، تقریبا به اجماع توافق شد که در متن پیشنهادی به مجلس برای اصلاح قانون نظام مهندسی، ماده ای به کمیسیون عمران پیشنهاد شود مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی ظرف یک سال لایحه کنترل ساختمان را تقدیم مجلس کند. البته همین جا اعلام می کنم شورای مرکزی و نظام مهندسی استان ها آمادگی کامل دارند که به این وزارتخانه کمک کنند تا این کار با دقت، نگاه عمیق و با رعایت همه جوانب انجام شود.

صما: لایحه کنترل ساختمان حاوی چه موضوعاتی خواهد بود؟
لازم است که این لایحه حاوی تمامی وظایف و تکالیف افراد حقیقی و حقوقی و نهادهای مرتبط با صنعت ساختمان باشد و هر نهادی به روشنی تکلیف و وظیفه اش را بداند و باید این قانون شامل منافع و حقوق بهره برداران شود. اگر این لایحه در کمیسیون عمران مجلس مصوب شود، در صحن علنی مجلس نیز مورد تصویب قرار بگیرد و متعاقب آن آیین نامه اجرایی نیز تهیه شود، می تواند تضمین حقوق بهره برداران را به دنبال داشته باشد.
تا زمانی که ساختمانی که احداث می کنیم منجر به تضمین منافع بهره برداران نشود، نمی توانیم مدعی باشیم که قانون نظام مهندسی اجرا شده، اعتلای مهندسی در این کشور اتفاق افتاده و توان مهندسان برای مردم، دولت، شهرداری ها و شوراها روشن و تبیین شده است.
متاسفانه امروز مردم به مهندسان به چشم عوارض نگاه می کنند و به هزینه های مربوط به مهندسی به چشم عوارض می نگرند. مهندسان زحمات زیادی می کشند اما به دلیل اینکه کار در مجاری صحیح نیست و احداث و مدیریت های ساخت و ساز در دست متخصصان و مهندسان نیست و متاسفانه در دست مالکان و سرمایه گذاران است. این موضوع موجب شده که عملا توان مهندسان برای مردم و دولتمردان روشن نباشد. از آن طرف حاصل و خروجی این کالای تولیدی تضمین منافع بهره برداران را به دنبال ندارد.
صما: مبحث بیمه کیفیت ساختمان یکی از موضوعات مهم در سازمان نظام مهندسی است. در خصوص اجرایی شدن آن چه نظری دارید؟
اتفاقا قانون کنترل ساختمان باید منتهی به بیمه کیفیت ساختمان شود که خوشبختانه اواخر سال 89 در قالب برنامه پنجم توسعه به تصویب مجلس رسیده است. سه سال از اجرای برنامه پنجم توسعه گذاشته اما هنوز آیین نامه اجرایی آن تهیه و تدوین نشده است. در همین راستا شورای مرکزی نظام مهندسی آمادگی کامل دارد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی آیین نامه آن را تدوین و عملیاتی کند تا سه نظام فنی، اجرایی و کنترلی منجر به اجرای بیمه کیفیت شود.
صما: شما اشاره کردید به بحث مالکان و بهره برداران، آیا شما با واقعیت ها جلو می روید یا با حقیقت؟ واقعیت ها دایره نظارت و حقیقت، امضافروشی است.
بدیعی: . این موضوع که در ارائه خدمات مهندسی اشکالاتی وجود دارد را نمی توان منکر شد. انتظار این است که یک قانون متقن، شفاف و مشخص در خصوص کنترل ساختمان وجود داشته باشد و در این قانون باید شرکتهای کنترل و بازرسی به صورت قوی حضور داشته باشند، البته آن دسته از شرکتهای بازرسی فنی که مورد اعتماد و وثوق شرکتهای بیمه باشند زیرا تا زمانی که این خروجی به شرکت های بیمه متصل نشود، نمی توان از حاصل کار مطمئن بود.
برای انجام این مهم باید شرکتهای بازرسی به عنوان اعضای حقوقی سازمان های نظام مهندسی شکل بگیرند. به عبارت دیگر سازمان نظام مهندسی به وظایف ذاتی خود بر گردد که مهمترین آن به روز کردن دانش اعضای حقیقی و حقوقی است که بنده به این توانمندسازی می گویم.
صما: آیا تاکنون کاری هم انجام شده است؟
بدیعی: خوشبختانه با همکاری های وزارت راه و شهرسازی به شکل تدریجی و ملایم اقداماتی انجام شده است.
صما: ایده آل آن چیست؟
بدیعی: ایده آل این است که ذاتا سازمان های نظام مهندسی ساختمان به مراکز آموزشی بسیار غنی و قوی تبدیل شوند. خوشبختانه در بعضی استان ها، سازمان نظام مهندسی برای خود مرکز آموزش، تحقیقات و انتشارات تاسیس کرده اند. مراکز آموزشی ای که دانش مهندسان را به روز می کند، کار تحقیقاتی انجام می دهد و قویترین نشریات حرفه ای را از آن کانال انتشار می دهد.
صما: آیا به نظر شما ترکیب هیئت مدیره استان ها چابکی لازم را برای این کارها دارد یا باید از درون اصلاحاتی انجام شود؟
بدیعی: اگر وظایف ذاتی سازمان با شفافیت ترسیم شود و تکلیف نظام فنی، اجرایی و کنترلی مشخص باشد، دیگر جایی برای اینکه افرادی با رویکردهای خاصی ورود کنند، نخواهد ماند. اگر سازمان های نظام مهندسی ساختمان توانمندسازی اعضا را در اولویت قرار دهند، به طور یقین جایی برای افرادی که به دنبال اهداف دیگری هستند، نخواهد ماند.
در کل منکر مطلب شما نیستم. زمانی که در انتخابات اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان ها شعارهای تبلیغاتی برای انجام فلان کار یا فراهم آوردن فلان امکانات رفاهی داده می شود، معلوم است که حاصل و خروجی آن چیز دیگری می شود و انحراف پیدا می کند.
قانونگذار شفافیت را بر دوش هیئت مدیره ها گذاشته است و وظیفه قانونی، اخلاقی و حرفه ای و شرعی آنهاست که باید به آن عمل کنند. کوتاهی کردن از وظایف ماده 15 قانون نظام مهندسی توسط هر عضو هیئت مدیره یقینا بر خلاف شرع بوده و معصیت است.
صما: شما فکر می کنید بتوانید در شورای این دوره برای این موضوع یک برنامه جدید یا تدوین قانون جدید داشته باشید؟
بدیعی: نباید انتظار داشت که در یک فرصت کوتاه دو سه ساله همه این مشکلات حل شود. به نظر من اگر دو سه موضوع کلیدی مانند ساز و کار مربوط به تدوین قانون و آیین نامه اجرایی کنترل ساختمان با کمک وزارت راه و شهرسازی و به ویژه با دیدگاه های قوی و خیرخواهانه دکتر آخوندی عملیاتی شود، اقدامی ماندگار در جهت اعتلای مهندسی، اشتغال پایدار مهندسان و منافع ملی خواهد بود.
صما: به اشتغال پایدار و کارآفرینی اشاره کردید، فکر می کنید ایده آل کارآفرینی چیست؟ من معتقدم که مهندسان باید به نوعی رویکرد کارآفرینی داشته باشند و نباید برای آنها کار ایجاد شود. نگاهتان به این موضوع چیست؟
بدیعی: البته همینطور است. در بسیاری از کشورهای صنعتی، وقتی یک نفر مهندس می شود در عرض کوتاه مدت خود کارآفرین و مولد کار می شود. البته بخشی از اشکالاتی که وجود دارد به آموزش عالی بر می گردد زیرا دروس دانشگاهی ما بیشتر تئوری و نظری است و کمتر به جنبه های عملی و تجربی منجر می شود.
البته برای اینکه زمینه اشتغال زایی برای مهندسان فراهم شود، هیئت مدیره و شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ گاه نباید سه مطلب را از یاد ببرند؛ توانمندسازی اعضا، طرح موضوع در مجامع مختلف به منظور سپردن تمام پروسه ساخت و ساز به اهل آن و منافع بهره برداران. همانطور که می دانید مدیریت تولید و عرضه ساختمان غالبا در دست متخصصان نیست و سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای مرکزی باید پیگیری جدی و مصرانه داشته باشند تا کار طراحی، اجرا، مدیریت ساخت، نظارت ها اعم از نظارت مقیم و نظارت مرحله ای به متخصصان سپرده شود.
اگر از یکی از این موضوعات غفلت کنیم نتیجه نمی گیریم و اگر به هر سه این موضوعات توجه کنیم هم زمینه و بستر اشتغال برای طبقه وسیعی از مهندسان به خصوص مهندسان جوان فراهم می شود و هم مردم از این موضوع که مهندسان در پروسه تولید ساختمان نقش جدی تری داشته باشند، استقبال خواهند کرد.
صما: شاید بهتر باشد عامل باور را نیز به سه عاملی که شما گفتید، اضافه کنیم. چنددرصد مهندسان ما خود را باور دارند؟ تا زمانی که باور نباشد، سه عامل مذکور را نیز به چالش خواهد کشاند.
بدیعی: من منکر صحبت شما نیستم. این یک اشکال فرهنگی است که فقط در مورد مهندسان و صنعت ساختمان صدق نمی کند. خودباوری یک مسئله است و در عین حال عدم توجه و عنایت برنامه ریزان و دولت ها هم نباید از نظر دور بماند. از سوی دیگر باید یک عزم ملی در تصمیم گیرندگان وجود داشته باشد، در این صورت خودباوری حاصلی می شود ولو اینکه به آموزش های ضمنی هم نیاز داشته باشد.
صما: انتظارات حاکمیت و بهره برداران از سازمان نظام مهندسی ساختمان و از جامعه مهندسی چیست؟ تا به حال چه انتظاراتی مشخصا مطرح شده و سازمان چقدر به این انتظارات نزدیک شده و در دوره جدید شورا چقدر می تواند این انتظارات را برآورده کند؟
بدیعی: طی یک دهه ای که ارتباط مستمر با این تشکیلات دارم، غالبا در اجلاس ها، همایش ها و جلسات مشاهده کرده ام که مسئولان بیشتر بحث نظارت را مطرح می کنند. یعنی مسئولان از سازمان نظام مهندسی انتظار دارند که نظارت بیشتری را به عمل بیاورد. البته مشکل این است که اگر اجرای عملیات به یک فرد غیرمتخصص سپرده شود اما ده ناظر هم بالای سر این مدیر غیرمتخصص قرار بگیرند، باز هم حاصلی نخواهد داشت.
لذا حرف ما به عنوان سازمان نظام مهندسی ساختمان این است که باید کل این جریان به اهلش سپرده شود. باید این سوال را مطرح کرد که چه تضمینی وجود دارد فردی که دارای تخصص نیست، طراح دارای دانش و اهلیت لازم و تجربه کافی را به کار بگیرد؟ چه تضمینی وجود دارد که پیمانکار دارای صلاحیت و تجربه کافی را به کار گیرد؟ متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می کنیم که مسئولان تشویق می کنند و می گویند ما کار را به مردم سپرده ایم و مردم خودشان بهتر کار می کنند. این حرف خیلی غیرتخصصی است. مگر مردم لباسشان را خودشان می دوزند یا کفششان را خودشان می دوزند؟ تمام مردم در این کشور قبول دارند که کفش و لباس متخصص خود را می خواهد.
اگر به پشت یک دستمال کاغذی نگاه کنید تمام حرفهای ما مهندسان را کف این جعبه نوشته شده، مشخص است که چه سازمانی به این دستمال کاغذی مجوز داده، کجا تاییدش کرده، کجا تولید شده، آرم استاندارد دارد، تاریخ مصرف هم دارد. شما یک فروشگاه در این کشور پیدا نمی کنید که دستمال کاغذی بدون این مشخصات عرضه کند. متاسفانه جایگاه صنعت ساختمان به دستمال کاغذی هم نرسیده و درد ما این است. متاسفانه بسیاری از مردم می گویند من می خواهم خانه ام را خودم بسازم این حرف اشتباه و باطل و خلاف منافع خود آنها است. در اینجا باید حاکمیت به دفاع از حقوق عمومی ورود کند و مانع از این شود که اشخاص غیرمتخصص در تولید ساختمان نقش داشته باشند.
صما: شاید این موضوع به خاطر آن است که فرهنگ سازی لازم در این زمینه انجام نشده است. در نظام مهندسی گردش مالی بالایی وجود دارد. چند درصد از این گردش مالی را در انتشار افکار و ترویج و اعتمادسازی برای مردم گذاشتید؟ آیا فکر نمی کنید مشکل خود شما هستید به عنوان مهندسی که رییس سازمان یا عضو شورا هستید؟
بدیعی: اساسا سازمان نظام مهندسی بر طبق این قانون تعریف نشده که سازمانی با گردش مالی بالا باشد.
صما: این اتفاق در بسیاری از استان ها افتاده است؟
بدیعی: نه در بسیاری از استان ها نیفتاده است. بسیاری از استانها پای اصول ایستاده اند. از قضا حرف من همین است. اگر سازمان های نظام مهندسی ساختمان هم و غّم خود را فقط بر به روز کردن دانش و توانمندسازی اعضا بگذارند و سپس فقط بر عملکرد آنها نظارت کنند این مشکل حل می شود. اما وقتی که سازمان نظام مهندسی با دریافت پول و پرداخت پول درگیر می شود معلوم است که مجالی برای این کار پیدا نمی کند. ریشه کار این است که ما باید به متن قانون برگردیم. به دلیل اینکه متن قانون ایجاب می کند که منافع بهره بردار دیده شود و باید نظام فنی، اجرایی و کنترلی در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.
صما: اینکه گفتید مردم خودشان می سازند و خیلی هم افتخار می کنند، این مشکل مردم هم نیست. باید به نوعی روی افکار عمومی هم کار کرد؟
بدیعی: البته کهباید کار کرد و بیشترین نقش را هم باید رسانه ها و به ویژه رسانه ملی داشته باشند. باید ببینیم چه وظایفی بر عهده چه کسانی گذاشته شده است. آنطور که من از قانون می فهمم سازمان نظام مهندسی ساختمان جایگاه نیابت حاکمیتی می تواند داشته باشد، به شرطی که وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تسریع کند. البته در ادوار گذشته زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز موانع و مشکلاتی بر سر راه هست.
صما: موضوعاتی که اشاره کردید تا چند درصد در شورای جدید عملی خواهد شد؟
بدیعی: شاید بتوان در مورد چند موضوع برنامه ریزی کرد.
صما: انشاءالله حتما این اتفاقات می افتد؟
بدیعی: من هم یک نفر از مجموعه مهندسان هستم و بضاعت و تجربه مختصری دارم.
صما: ارتباط دوستی شما با آقای دکتر آخوندی از چه زمانی شروع شد؟
بدیعی: آشنایی بنده و ایشان به وزارت دکتر آخوندی در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی بر می گردد. تمام کسانی که به نوعی با این صنعت ارتباط داشتند آقای دکتر آخوندی را می شناختند، ولیکن در سال 82 زمان وزارت آقای عبدالعلی زاده، سمیناری با موضوع مقررات ملی ساختمان برگزار شد که اولین نوبت دیدار من با آقای دکتر آخوندی به حساب می آید. انصافا دیدگاه های بسیار خوبی در جهت منافع دراز مدت ملی دارند. ایشان واقعا به تمام معنا چهره ملی صنعت ساختمان به حساب می آید. البته تا کنون در شورای مرکزی تمامی دوستان زحمت های زیادی کشیده اند. همچنین مهندس ترکان هم یک شخصیت با تفکر ملی و مدافع منافع درازمدت مهندسی هستند. مهندس ترکان اعتقاد عمیق به توسعه مهندسی کشور و به ویژه برنامه جدی در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی را دارند، که امید است در این جهت هم سازمان توفیقاتی را داشته باشد.
صما: مهندس ترکان با این همه دغدغه و سمت می توانند موضوعات را مدیریت کنند؟
بدیعی: دقیقا همینطور است. در طول این مدت که در خدمت ایشان بوده ایم وی حتی با یکبار شنیدن مطلب، عمق موضوعات را به خوبی درک می کنند و اشراف خیلی خوبی به مسائل پیرامون مهندسی دارند ودیدگاهشان به جامعه مهندسی یک دیدگاه جهانی است. همچنین وی در خصوص بحث های کنترل کیفیت و تضمین کیفیت ساختمان خیلی عمیق و تخصصی است. و ما هم در حد توان و لزوم از دیدگاه های ایشان بهره می بریم. همچنین در بحث انرژی اخیرا اعلام کردند که در سال 93 در رابطه با بحث صرفه جویی انرژی می خواهند که حرکت جدی انجام دهند و از سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده بهینه ای در این زمینه به عمل بیاورد.
صما: آیا این دوره یکی از با قدرت ترین دوره های شورای مرکزی به شمار می آید؟
بدیعی: بهتر است که موضوعات را سیاسی نکنیم. به نظر من دوره ششم شورای مرکزی تبلور زحمات و کوشش ها و تجربیات پنج دوره گذشته است؛ که حالا این تجربیات یک جا جمع شده و به خوبی در اختیار شورای ششم قرار گرفته است. ما معتقدیم که در واقع باید از این دستاوردها، تلاش ها و زحمات پنج دوره بهره بگیریم تا در جهت اعتلای مهندسی کشور و اشتغال پایدار مهندسان حرکت کنیم. البته فراموش نکنیم که منافع درازمدت مردم و منافع بهربرداران هم باید مد نظر قرار گیرد.
صما: شما در یکی از جلسات فرمودید که رئیس شورا نباید سیاسی باشد، بلکه باید در حوزه اجرایی و مهندسی فعال باشد آیا در حال حاضر هم به این صحبت اعتقاد دارید ؟
بدیعی: همینطور است، به نظر می آید که آقای مهندس ترکان دقیقا چهره ای است که بحث مهندسی را با نگاه عمیق و دقیق دنبال می کند. به صنعت ساختمان به هیچ وجه نگاه سیاسی زودگذر و مقطعی ندارد. معمولا سیاسیون نگاهی مقطعی و زودگذر دارند، نگاه بلند مدت ملی از افراد سیاسی بعید است. ایشان به منافع ملی، اعتلای مهندسی و اشتغال پایدار مهندسان و آموزش مهندسان، تضمین کیفیت محصولی که به دست بهره بردار می رسد فکر می کنند. ما هم خدا را شاکر هستیم که این فرصت ها پیش آمده که ما هم به عنوان سربازی کوچک در کار ایشان بتوانیم از تجربیات چند دهه ایشان استفاده کنیم.
صما: چند ماه پیش که از ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان استعفا دادید این شایعه بوجود آمد که شما به عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب می شوید آیا این موضوع را قبول دارید؟
بدیعی: نه، فقط خبر را خواندم و خندیدم. در دوره ای که آقای مهندس غرضی رئیس شورا بودند من در حد مختصر تجربه ای که داشتم به عنوان سرباز سعی کردم در خدمت ایشان باشم. در سه سال گذشته هم برادر نازنین جناب مهندس هاشمی رئیس بودند باز هم به عنوان یک سرباز سعی کردم مختصر تجربه ای اگر دارم در اختیار شورا بگذارم و در شورای جدید هم همین روال را دنبال می کنم. اصولا معلمانی که در کار تدریس هستند کمتر به عنوان وپست ریاست توجه میکنند. بعضا در کلاس های درس به دانشجویان خود می گویم که بچه ها سعی کنید از دو موضوع غفلت نکنید، اگر خسارت دیدید، من خسارت شما را می دهم. یکی یاد خدا، دوم از خدمت به مردم غفلت نکنید، به نظر می آید اگر همه آحاد این مملکت چه مهندسان و غیره مراقب باشند که از این دو موضوع غفلت نکنند مشکلات جامعه به حداقل می رسد.
صما:شایعه ای بود که قرار است شما به عنوان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهر سازی انتخاب شوید؟آیا این موضوع را تایید می فرمایید؟
بدیعی: توان ورود به پست ها و عنوان های دولتی را ندارم. اما هر کمکی لازم باشد را انجام می دهم. من واقعیت همه تلاشم این بوده که یک طوری در جهت حفظ منافع عمومی حرکت کنم و آرزو دارم که بتوانم قدمی در این زمینه بردارم، تا خدا چه بخواهد.
صما: بحث ذخیره انرژی در ساخت و ساز در سالهای اخیر مطرح شده این قضیه قرار است چقدر در ساخت و ساز اجرایی می شود؟سازمان نظام مهندسی ساختمان چقدر با ایده آل فاصله دارد ؟
بدیعی: متاسفانه در این حوزه کم کاری شده، صرفه جویی در مبحث انرژی یکی از مباحث مطرح شده در مقررات ملی ساختمان است اگر بتوانیم قانون کنترل ساختمان و متعاقب آن آیین نامه اجرایی کنترل ساختمان را عملیاتی کنیم آن وقت باید خط قرمزمان همه مقررات ملی باشد نه فقط انرژی خیلی از مباحث عملیاتی نشده است متاسفانه نه فقط در مصرف انرژی در بسیاری از مباحث این کار عملیاتی نشده و به صراحت بگویم بسترسازی و فرهنگ سازی نیاز دارد اما تا زمانی که شما شرکت بازرسی از نوعی که منجر به بیمه کیفیت بشود و شرکت بیمه حاصل نکند که این کارها درست انجام شده یا نه بیمه نامه صادر نخواهد شد تا چک لیست ها به یک شکل معمول گروه های کنترل بازرسی در مراحل مختلف مراجعه نکنند و این چک لیست ها با دقت تمام پر نشود و سخت گیری در این خصوص صورت نگیرد هیچ خروجی در جهت منافع عامه نخواهد بود.
صما: شورای مرکزی برای این موضوع چه برنامه ای دارد؟
بدیعی: همانطور که گفتم ما آماده ایم که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را با کمک وزارتخانه برای دولت و مجلس ارسال نمائیم و بعد از صدور آیین نامه اجرایی، تمامی استانها آمادگی اجرا را دارند. قبل از آن هم می توان به شکل آزمایشی یک آیین نامه اجرایی آزمایشی ظرف شش ماه تدوین به عملیاتی بشود و در چند استان به شکل پایلوت انجام بگیرد تا نقاط ضعف و قدرت آن مشخص گردد. سپس طرح اصلی با تمام دقت و قدرت اجرایی شود.
صما: همکاری شما با وزراتخانه در چه سطحی است؟ آیا این همکاری به تازگی شروع شده است؟
بدیعی: بله، بخصوص مدت کوتاهی است که دکتر مظاهریان به عنوان معاونت مسکن و ساختمان منصوب شده اند ارتباط برقرار شده تا به حال هم چند جلسه برگزار گردیده است لازم به ذکر است که دکتر مظاهریان فردی بسیار منضبط ، علمی و عملی هستند همچنین مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی ارتباط قوی با شورای مرکزی دارد و زمینه مساعدی جهت همکاری استانها و وزارتخانه وجود دارد نگاه جدیدی که در شورای مرکزی محقق شده این است که ستاد برآمده از استانها و عملا مجری و نگهبان منویات هیئت مدیره استانی است مشاورین مهندس ترکان در حوزه های مختلف مشغول فعالیتند و بزودی نتیجه کار در صحنه طرح و برنامه های سازمان دیده خواهد شد ما امیدواریم به زودی یک چشم انداز مشخصی را برای آینده سازمان ترسیم کنیم اهداف راهبردی را به شفافیت مشخص و براساس آن اهداف برنامه عملیاتی سازمان را روشن کنیم. با کمک وزارتخانه و سایر نهادهایی که مرتبط با صنعت ساختمان هستند و در نگاه جدیدی که در شورای مرکزی وجود دارد از تمامی نهادهای ذیرط جهت حفظ منافع درازمدت عمومی و منافع مهندسان استفاده می شود.
صما: اولین اتفاقی که در سه ماه آینده مردم کشور حس می کنند که مهندسان یک کار تاثیرگذار انجام دادند و موضوع جدیدی در حوزه ساخت و ساز استارت خورده و به نوعی حقوق شهروندی در آن دیده شده چیست؟
بدیعی: همانطور که اطلاع دارید و من هم امیدوار هستم که این اتفاق بیفتد در هفته اول تیرماه سال جاری اجلاس هیئت عمومی در تهران به میزبانی شورای مرکزی برگزار خواهد شد. در این اجلاس همانطور که می دانید اعضای هیئت عمومی که در واقع اعضای اصلی هیئت مدیره استانی هستند خط مشی آینده را ترسیم خواهند کرد پیش نویس آن در دست تهیه است و به صحن اجلاس خواهد رفت که یا نظرخواهی از خود اعضای هیئت عمومی این پیش نویس را آماده می کنیم اگر بتوانیم در اجلاس پیش رو این مهم عملیاتی کنیم و نتیجه این اجلاس را به جامعه مهندسی و همه دستگاه های اجرایی ببریم زمینه اشتغال وسیع مهندسان و منافع مهندسان را در پی خواهد داشت که حاصل آن همان بحث کیفیت ساختمان و بیمه کیفیت است عملا شعار اصلی معطوف شده به اجرایی کردن بیمه کیفیت ساختمان که اگر شعار اصلی معطوف شود به بیمه کیفیت و پیوند زنیم به منافع مهندسان و حیثیت مهندسی کشور و منافع درازمدت کشور یقینا کار ماندگار در این کشور انجام خواهد شد.
صما: در این اواخر بحث بر سر منحل کردن کمیسیون مشورتی بانوان بوده ، شما با فعالیت کمیسیون مشورتی بانوان تا چه میزان موافق هستید؟
بدیعی: من در دوره ای که رییس سازمان استان کرمان بودم براساس دیدگاه هیئت مدیره استان از دو کار اجتناب شد،یکی شرکت در المپیاد ورزشی کشور که حدود سه سال قبل این المپیاد در تبریز برگزار شد و استان کرمان شرکت نکرد چرا که بنده و هیئت مدیره اعتقاد داشتیم که اینگونه کارها انحراف از اهداف قانون است و ما را از منافع ملی و منافع مهندسان دور می کند. تشکیل کمییسون مشورتی بانوان دور از شان و منزلت مهندسان است، اینطور نگاههای جنسیتی در بحث های ساخت و ساز جایی ندارد به صراحت بگویم، دقت و تعهدی که بانوان مهندس در صنعت ساختمان دارند به مراتب خیلی وسیع تر و دقیق تر از بقیه است نباید این ذهنیت را ایجاد کنیم که نظامات مهندسی یک اشتغال وسیع برای آقایان مهندس ایجاد کرده و حال بانوان باید حق خودشان از آقایان بگیرند. حالا سوال من این است که کمیسیون بانوان که تشکیل شد چه ارمغانی برای بانوان مهندس داشت.
صما:شورای مرکزی دوره ششم در خصوص بازآموزی مهندسان چه برنامه را دارد؟
بدیعی: باید به توسعه مهندسی کشور و منافع درازمدت مهندسان فکر کنیم ، از این رو به روز کردن اعضا و توانمند سازی آنها را در اولویت کاری شورای مرکزی دوره ششم قرار گرفته شده است .
صما:در خصوص رسیدگی به تخلفات هیات مدیره استان ها چه اقدامی انجام می دهید؟
بدیعی: مهندس ترکان در یکی از مصاحبه ها به این موضوع اشاره کرده بودند که ما نمی توانیم از تخلفات کلی و جزئی مهندسی به راحتی بگذریم اگر از قصور یک مهندس در یک استان اجتناب کنیم ،مطمئن باشید به حیثیت جمعی و منافع درازمدت آحاد مهندسی لطمه وارد شده است ما نباید نگاههای کوتاه مدت، زودگذر و تبلیغات را جانشین اهداف کلان و بلندمدت کنیم.
صما: متاسفانه بسیاری از نهادها انتقادهایی به نحوه اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان دارند، به نظر شما شیوه اجرای این شناسنامه صحیح است؟
بدیعی: پاسخ دقیق این پرسش را باید صبر کنیم تا قانون کنترل ساختمان شکل بگیرد و آیین نامه اجرای تدوین بشود اما اجالتا عرض کنم اگر شناسنامه فنی برآمده از دل یک نظام کنترلی دقیق باشد صددرصد درست است نظام فنی و نظام اجرایی شکل گرفته باشد. نظام کنترلی دقیقا توجیه می شود این شناسنامه یا مستندات فنی (کتاب آیین نامه دقیقا شناسنامه را ذکر کرده) در جای خود بسیار مناسب است که در نهایت می تواند منجر به صدور بیمه نامه کیفیت شود یعنی کنترلهایی که مستندسازی می شود را باید نهایتا وصل کنید به شرکتی که اینها را پوشش می دهد و بیمه نامه را صادر کند .
صما: پس شما روند فعلی صدورشناسنامه را مطلوب ارزیابی می کنید؟
بدیعی: تا زمانی که تکلیف آیین نامه اجرایی نظام کنترلی به صراحت روشن نشده. نمی توان راجع به فرآیندی که اتفاق می افتد به درستی نظر داد.
صما: نظام نامه ارجاع کار مدتی است مطرح شده چه نهادی نظارت بر تخلفات ناشی از اجرای این نظام نامه را دارد و نظر شما اصلا در این مورد چیست؟
بدیعی: نظام نامه ارجاع کار به شکل های گوناگون در جاهای مختلف اجرا می شود.ما در شکل صحیح ساخت و ساز که نیاز به طراح و ناظر مقیم داریم، به گونه ای که این نظارت باید تمام عملیات اجرایی را رصد کند و در کنار آن هم بازرسی های فنی که به شکل مرحله ای است نیز کنترل شود.اما باید به این نکته توجه کرد که عملیات اجرایی یک پروژه را باید مهندس ناظر تایید کند و بازرس فنی، مسئول تایید عملیات نیست، بازرس فنی به صورت مرحله ای بر سر پروژه حضور داردو اگر تخلفی دید ،باید گزارش کند اما کار ناظر مقیم، تطبیق عملیاتی است که انجام می شود با نقشه های اجرایی که گروه طراحی آمده کرده اند و تمام جزئیات عملیات را تایید کند. بازرس فنی به صورت مرحله ای مراجعه می کند سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان نیابت حاکمیت می تواند اعزام بازرسان راداشته باشد که شخص حقیقی است یا شرکت با زرسی که شخص حقوقی است. خیلی نقش کلیدی خوبی به عنوان نیابت حاکمیت می تواند داشته باشد. در مورد نظام نامه ارجاع کار برخوردهای متفاوتی در نقاط مختلف کشور می شود حاصل از ابهامی است که این موضوع دارد این باید در وزارت شهرسازی مورد بررسی قرار بگیرد و توافق شود که سازمان نظام مهندسی کشوری می تواند به نیابت از حاکمیت اقدام کند کدام است. او ابهامات هنوز باز نشده و ما هم جلسه ای در این رابطه با دوستانمان نداشتیم.
صما: کی می خواهید بازنشسته بشوید؟
بدیعی: مهندس که بازنشسته نمی شود.
صما: چند تا بچه دارید؟
بدیعی: یک دختر که در رشته داروسازی سال چهارم دانشگاه تهران مشغول به تحصیل است.
صما: درآمدتخصصی شما چقدر است؟
بدیعی: هیئت علمی دانشگاه تمام وقت موظفی را درس می دهم و سالهای آخری است که مشغول هستم. سال 92 که سال رکود کاری بوده من کاری انجام ندادم و مثل بقیه مهندسان کشور از جیب خوردم.
صما: یک خاطره قشنگ از حوزه مهندسی بگویید؟
بدیعی: خاطرات همه خوب هستند و انتخاب سخت است. یکی اون روزی که دکتر آخوندی وزیر شد و یکی اون روزی که مهندس ترکان رییس شورای مرکزی شد. گاهی مواقع در فرودگاه من را با آقای ظریف وزیر خارجه از لحاظ چهره اشتباه می گیرند.
بازدید:۵۵۸