کد خبر: ۱۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ 22 May 2014

تاکید حسن روحانی بر کیفیت ساخت و ساز مسکن

سازه نیوز:حضور رییس جمهور در وزارت راه و شهرسازی و برگزاری جلسه با وزیر و معاونان این وزارتخانه، وعده آخوندی برای دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت راه، پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه مسکن از منابع اقساط مسکن مهر، مذاکره آخوندی با بنیاد برای تعیین تکلیف آزادراه تهران – شمال، عدم صدور مجوز واردات واگن های دست دوم، آغاز جریمه پیمانکاران بدحساب مسکن مهر، بیمه کارگران ساختمانی ماهر، تعهد بانک مسکن به تکمیل تعهدات قبلی مسکن مهر و تهیه طرح جلوگیری از مشارکت بانک‌ها در ساخت‌وساز از مهمترین رویدادهای بخش مسکن و راه در هفته پایانی اردیبهشت ماه بود. " کافه صما" اهم این وقایع را بررسی کرده است.

حضور رییس جمهور در وزارت راه و شهرسازی

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، رئیس جمهور به بازدید از وزارت راه و شهرسازی رفت و نشستی را با وزیر و معاونان این وزارتخانه برگزار کرد.

در این بازدید که روز دوشنبه (29 اردیبهشت) انجام شد، رئیس جمهور بر گسترش حمل و نقل ریلی و واگذاری ساخت و ساز مسکن به مردم تاکید کرد.

در این جلسه رئیس جمهور با تاکید بر گسترش صنعت ریلی و افزایش استفاده مردم از این حمل و نقل به واگذاری امور ساخت و ساز مسکن و زیرساخت های حمل و نقل به بخش خصوصی، گفت: امور ساخت و ساز مسکن و تامین زیرساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی باید به بخش خصوصی و مردم واگذار شود.

حسن روحانی در این جلسه همچنین به کم کردن بار تهران اشاره کرد و افزود: بخش های سیاسی و اداری پایتخت باید در قالب انتقال پایتخت از تهران اجرایی شود.

 

تاکید حسن روحانی بر کیفیت ساخت و ساز مسکن

پس از این نشست رییس جمهور در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت مکان‌یابی برای ایجاد شهرهای جدید و برنامه ریزی و مطالعه در خصوص جابجایی پایتخت از تهران بر لزوم نظارت بر توسعه شهرها و کیفیت ساخت و ساز مسکن در کشور تاکید کرد.

حسن روحانی در تشریح نشست با وزیر، معاونین و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، گفت: در این جلسه مباحث کلی در زمینه فعالیت‌های بخش‌های مختلف این وزارتخانه از جمله مسکن، راه، شهرسازی، ریلی، ترانزیت و حمل و نقل جاده ای و هوایی و اقداماتی که باید در جهت توسعه و ارتقاء این بخش ها به انجام برسد، مطرح شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال باید سال رونق اقتصادی در کشور باشد، گفت: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌های تاثیر گذار در این زمینه است و می‌تواند با آماده کردن زیر ساخت‌ها در بخش‌های مختلف اشتغال و تحول ایجاد کند.

وی با اشاره بر ضرورت گسترش شبکه ریلی کشور گفت: باید در جهت اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه، دوخطه و برقی کردن خطوط ریلی داخلی تلاش کنیم و ان شاءالله این اقدامات در دولت یازدهم عملیاتی خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه در این جلسه بر لزوم ایجاد جاده های امن و نیز اصلاح راه‌های موجود در کشور تاکید شد، گفت: مردم برای انجام بسیاری از امور و سفرهای خود نیاز به جاده‌های امن دارند.

 

پیشنهاد تشکیل صندوق توسعه مسکن از منابع اقساط مسکن مهر

عباس آخوندی نیز در نشست با رئیس جمهور پیشنهاد داد برای نگهداری راه‌ها از مالیات‌های ویژه راه استفاده ‌شود و منابع بازگشت از اقساط مسکن مهر در صندوقی با عنوان صندوق توسعه مسکن تمرکز یابد تا سیاست‌های دولت در امر مسکن محقق شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بر‌ترین سند برنامه‌ای حاکم بر برنامه‌های ما سند چشم‌انداز است که بر اساس آن، اقدامات دولت و ملت باید به‌گونه ای راهبری و اجرا شود و فضایی فراهم آید که هر ایرانی به ایرانی بودن خود افتخار نماید، یادآور شد: مهم‌ترین سند سیاستی که فعالیت‌های ما را تنسیق و راهبری می کند دو سیاست اقتصاد مقاومتی و پیش از آن سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حال که مسکن مهر آثار تورمی خود را بر جای گذاشته است و این آثار غیر قابل بازگشت است، منابع بازگشت از اقساط مسکن مهر در صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه مسکن تمرکز یابد تا صرف جبران کسری صندوق‌های پس‌انداز مسکن، پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات و تضمین اجرای سیاست‌های دولت در امر مسکن در بهسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بر اساس قانون ساماندهی مسکن شود.

آخوندی اضافه کرد: این راهبرد موجب افزایش پایه پولی نخواهد شد و صرفاً یک جزء از پایه پولی موجود را از یک بخش به بخش دیگر انتقال خواهد داد. راهکار دوم، حمایت بانک مرکزی از شکل‌گیری صندوق‌های پس‌انداز مسکن توسط تمامی بانک‌های داوطلب است. سیاست پس‌انداز و پرداخت تسهیلات مسکن از یک سوی موجب تجهیز منابع مالی به منظور افزایش قدرت اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به سازندگان خواهد شد و از سوی دیگر، به اقتصاد خانوار نظم خواهد داد.

 

وعده آخوندی برای دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت راه

در هفته پایانی اردیبهشت ماه، وزیر راه و شهرسازی ایجاد همبستگی عمیق تر با مردم را از وظایف اصلی روابط عمومی ها دانست و گفت: دسترسی آزاد اطلاعات به اطلاعات تولید شده از مهمترین حقوق شهروندان است.

عباس آخوندی در همایش روابط عمومی های وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه روابط عمومی‌ها باید نوعی همبستگی عمیق با مردم برای پیشبرد اهداف ایجاد کنند ، اظهار کرد: از آنجایی که مخاطبان اصلی ما شهروندان هستند ، حق دسترسی آزاد آنها به اطلاعات تولید شده از اصولی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی ها طی سالهای اخیر بیشتر در راستای تبلیغ فعالیت های سازمانی حرکت کرده اند ، افزود: در وزارت راه و شهرسازی اطلاعات بیشماری در حوزه های مختلف تولید می شود که به‌نحوی روی زندگی مردم اثر دارند. دسترسی به این اطلاعات حق مسلم شهروندان محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید بستر دسترسی آزاد و بدون هزینه شهروندان به اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی فراهم شود، تصریح کرد: اگر مردم و جامعه پشتیبان فعالیت های وزارتخانه نباشند و این فعالیت ها با بدنه اجتماعی گره نخورد ، میزان موفقیت نهایی بسیار محدود خواهدبود.

 

مذاکره آخوندی با بنیاد برای تعیین تکلیف آزادراه تهران - شمال

در حالی آزادراه تهران- شمال یکبار دیگر جزو اولویت‌های دولت اعلام شده که اواخر هفته گذشته خبر رسید جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بنیاد مستضعفان برای تعیین تکلیف این پروژه برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی مردادماه سال گذشته ساخت آزادراه تهران-شمال را یکی از اولویت‌های کار خود اعلام کرد و وعده تکمیل آنرا تا پایان عمر دولت یازدهم داد. این در حالی بود که به مرور زمان حرف‌های دیگری در خصوص این پروژه نیمه تمام زده شد.

گفته می‌شود عباس آخوندی در این جلسه از بنیادی‌ها می‌خواهد آزادراه تهران-شمال را با توجه به قراردادهای منعقد شده، بسازد. در صورتی که وزارت راه و شهرسازی با بنیاد به توافق نهایی برسد، عملا حضور چینی‌ها در این پروژه منتفی می‌شود. اما در غیر این‌صورت علاوه بر چینی‌ها از شرکتی فنلاندی نیز به‌عنوان گزینه‌های ساخت آزادراه تهران- شمال نام برده می‌شود.

 

عدم صدور مجوز واردات واگن های دست دوم

در هفته ای که گذشت، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مجوزی برای واردات واگن های دست دوم به شرکت های بهره بردار شبکه ریلی نداده ایم، گفت: برای حل مشکلات مالی حوزه ریلی مقداری منابع مالی وجوه اداره شده در اختیار بانک ها قرار گرفت.

عباس آخوندی با بیان این که نمایشگاه حمل ونقل نشان می دهد فضای بسیار خوبی در بازار ایجاد شده است، اظهار کرد: در بازدید از این نمایشگاه مشخص شد که اکثر شرکت ها پیش بینی رشد بین 20 تا 100 درصد را برای سال 93 نسبت به سال 92 دارند.

وی افزود: عمده ترین مشکل بخش حمل و نقل ریلی بحث نقدینگی است که برای حل این مسئله با استفاده از منابع داخلی راه آهن و همچنین مقداری منابع وجوه اداره شده در اختیار بانک ها تلاش کرده ایم به صورت داوطلبانه به حل مشکلات این بخش و تامین منابع مالی کمک کنیم.

آخوندی در پاسخ به پرسشی درباره واردات واگن های دست دوم، گفت: مجوزی برای واردات واگن های دست دوم به شرکت های بهره بردار شبکه ریلی نداده ایم.

 

آغاز جریمه پیمانکاران بدحساب مسکن مهر

در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، مدیرعامل شرکت عمران شهر پرند از آغاز جریمه پیمانکاران بد حساب مسکن مهر این شهر خبر داد و گفت:‌ پاسخی که متقاضیان مسکن‌مهر از مجموعه دولت انتظار دارند، تامین سریع و بدون وقفه خدمات این واحدها برای افتتاح و سکونت در آنهاست.

باران هاشم زهی با بیان این‌که پیش‌خریداران در دو سه ماه گذشته به دنبال تحولی که در سرعت تکمیل پروژه‌های مسکن‌مهر و نظارت بیشتر بر کار پیمانکاران بوجود آمد، همراهی مناسبی در پرداخت مبالغ آورده‌نقدی داشته‌اند، خطاب به مدیران آب‌وفاضلاب، برق و شرکت گاز افزود: پاسخی که متقاضیان مسکن‌مهر از مجموعه دولت انتظار دارند، تامین سریع و بدون وقفه خدمات این واحدها برای افتتاح و سکونت در آنها است.

وی از آغاز پروسه جریمه پیمانکاران بدحساب و تاخیرکننده در مسکن‌مهر شهر پرند خبر داد و تاکید کرد: با هیچ یک از عوامل مسئول در مسکن‌مهر تعارف نخواهیم داشت و در جهت مصالح عمومی و رعایت حقوق بدیهی و محفوظ مردم، با کسانی که در این مسیر اختلال ایجاد می‌کنند برخورد خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده در دو ماه گذشته و جلب اعتماد پیش‌خریداران مسکن‌مهر هم‌اکنون همکاری خوبی در زمینه واریز آورده نقدی در حال انجام است، به طوری که پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد قابل توجهی از واحد های مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم.

 

اثرات آزادسازی قیمت ها از زبان رئیس سازمان هواپیمایی

در هفته پایانی اردیبهشت ماه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نیاز ۲۵ میلیارد دلاری کشور برای تامین ۵۰۰ فروند هواپیما تا ۱۲ سال آینده گفت: کاهش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما پس از ۲۰ سال یکی از اثرات آزادسازی قیمت هاست.

علیرضا جهانگیریان با تشریح ابعاد مختلف آزاد سازی نرخ حمل و نقل هوایی،اهداف و پیش بینی دستاوردهای این طرح در ایران و نتایج حاصل از اجرای این طرح در سایر کشورهای دنیا پرداخت و گفت: افزایش سه برابری حجم پروازها،کاهش 30درصدی قیمت های بلیت پس از 20سال، پیدایش خطوط هوایی ارزان قیمت و حذف بنگاههای غیر بازده در اثر رقابت بین آنها از عمده ترین نتایج حاصل از اجرای آزادسازی نرخ بلیط به شمار می رود.

وی طرح آزاد سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت هوانوردی در نیم قرن گذشته عنوان کرد و افزود :این طرح منشا تغییرات شگرفی در صنعت هوانوردی بوده است و به همین منظور باید از تجربیات مثبت و منفی آن در سایر کشورها به منظور پیاده سازی در کشورمان بهره بگیریم.

وی با اشاره به تحریم های 30سال گذشته علیه صنعت هوانوردی، گفت: علی رغم وجود این تحریم ها به دلیل داشتن نیروی متخصص و متعهد در کشور توانستیم زیر ساختهای مناسبی بویژه در بخش تعمیر و نگهداری ایجاد کنیم به گونه ای که امروز با توانمندیهای داخلی می توانیم بزرگترین هواپیماها را با پیچیده ترین عملیات، تعمیر و نگهداری کنیم.

 

کارگران ساختمانی ماهر بیمه می شوند

در هفته ای که گذشت نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: امسال کارگران با کارت مهارت درجه ۱ و ۲ با پرداخت ۶۳ هزار تومان ماهیانه و با کارت مهارت درجه ۳ با پرداخت ماهیانه ۵۲ هزار و ۸۰۰ تومان می‌توانند بیمه شوند.

هادی ساداتی ادامه داد: طبق مصوبه اخیر مجلس منبع بیمه کارگران ساختمانی مانند گذشته قرار است از محل صدور پروانه های ساختمانی مشخص شود. به طور طبیعی انتظار داریم در این راستا تعداد سهمیه بیمه کارگران ساختمانی افزایش و به سقف 500 هزار نفر رسانده شود.

نایب رییس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی کشور بیان کرد: آن دسته از کارگرانی که دارای مدرک مهارت درجه 3 فنی حرفه ای هستند ، باید ماهیانه 52هزارو 800 تومان و آن دسته از کارگرانی که دارای کارت مهارت درجه 1 و 2 هستند با پرداخت ماهیانه 63 هزار تومان می‌توانند بیمه شوند.

وی تاکید کرد:در مرحله اول اولویت با آن دسته از کارگرانی است که کارت مهارت فنی‌ و حرفه ای دارند. کارگرانی که کارت مهارت خود را در سال 90دریافت کرده‌اند، هنوز در لیست انتظار بیمه هستند که در اولویت قرار می گیرند.

 

بانک مسکن به تکمیل تعهدات قبلی مسکن مهر متعهد است

در این هفته مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اشاره به این‌که محدودیتی در تامین تسهیلات مسکن مهر نداریم و متعهد به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر هستیم، گفت: برنامه ما تکمیل ۱.۲ میلیون واحد مسکن مهر نیمه تمام است.

ذبیح‌الله نعمتی اظهار کرد: با وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکاتبات زیادی داریم، اما به‌طور کلی قرار شده که بانک مسکن از محل خط اعتباری بانک مرکزی به میزان 450 هزار میلیارد ریال و از محل وصولی تسهیلات طرح مهر طی سال‌های 92،93 و 94 نسبت به تامین منابع مسکن مهر اقدام کند.

وی تصریح کرد:‌ تاکنون محدودیتی در پرداخت تسهیلات ایجاد نکرده‌ایم، اما بارها گفته‌ایم قرارداد جدیدی منعقد نمی‌کنیم چراکه باید به تعهدات قبلی پایبند باشیم.

وی ادامه داد:‌ آنچه بنیاد مسکن می‌خواهد قراردادهای جدید است که در تعهد بانک مسکن و دولت نیست. بانک مسکن باید قراردادهای قبلی پروژه‌های مسکن مهر را که ثبت موقت شده، انجام دهیم.

 

تهیه طرح جلوگیری از مشارکت بانک‌ها در ساخت‌وساز

در هفته پایانی اردیبهشت ماه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تهیه طرحی در مجلس به منظور جلوگیری و ممنوعیت بانک‌ها از ساخت‌و‌ساز و فعالیت‌های اقتصادی همچون کارخانه‌داری خبر داد.

وی درباره علت تهیه چنین طرحی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که بانک‌ها و شرکت‌های اقماری آنها به سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز روی آورده‌اند و این مسئله، رقابت را سلب کرده و باعث به وجود آمدن رانت‌خواری شده است چرا که هیچ سرمایه‌گذاری توان رقابت با بانک‌ها را ندارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بانک‌ها باید به وظیفه اصلی خود یعنی سیاست‌گذاری در زمینه پولی و مالی عمل کنند، نه اینکه وارد ساخت‌وساز و کارخانه‌داری شود که این موضوع در حال حاضر رانت ایجاد کرده و به همین دلیل مجلس مصمم است جلوی این کار را بگیرد.

بازدید:۶۲۶