لزوم توجه به حمل و نقل ريلي بار

سازه نیوز:معاون فنی و زیربنایی راه آهن کشور بر لزوم توجه به بخش حمل و نقل بار از طریق ریل نسبت به حمل و نقلهای جادهای تاکید کرد. سعيد محمدزاده در مراسم آغاز به کار پروژه خط دوم محور ریلی اهواز ـ سربندر که امروز، سوم خرداد در محل ایستگاه میاندشت برگزار شد، اظهارکرد: اگر بار در هر تن کیلومتر به جای حمل در جاده، در بخش ریلی جابهجا شود 42 سیسی سوخت صرفهجویی خواهد شد.
وی افزود: اگر این حجم جابهجایی بار در بخش جادهای از طریق بخش ریلی جابهجا شوند قطعا صرفهجوییهای زیادی را شاهد خواهیم بود.
محمدزاده تصریحکرد: برای توسعه راه آهن استان برنامههای زیادی در حال انجام است. پروژه امروز یکی از این پروژهها است و امیدواریم این پروژه که پیشبینی اجرای آن 2 سال بوده، در مدت زمان یکسال اجرایی شود.
وی عنوانکرد: جدای از اعتبارات سالانه، اعتباراتی پیشبینی شده که بخش عمدهای از این اعتبارات برای توسعه راه آهن استان در نظر گرفته شده است.
محمدزاده ادامهداد: برای پروژه ایستگاه راه آهن اهواز در حال انجام مطالعات هستیم و امیدواریم امسال بتوانیم ساخت و توسعه ایستگاه راهآهن اهواز را آغاز کنیم. در زمینه خط راه آهن شلمچه ـ بصره وزارت راه آمادگی خود را اعلام کرده است که انشالله با هماهنگی 2 کشور این کار انجام خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن کشور بیانکرد: امروز عملیات اجرایی خط دوم اهواز ـ بندرامام آغاز شده و امیدواریم در آیندهای نه چندان دور نیز بتوانیم خط دوم پروژه اهواز ـ اندیمشک را نیز فعال کنیم.
وی ادامهداد: از حدود 400 کیلومتر خطوط راه آهن خوزستان 3500 کیلومتر از خطوط نوسازی شده و تنها 50 کیلومتر نیاز به بازسازی دارد.
محمدزاده گفت: یکیدیگر از پروژههای مهم، پروژه اتصال خط راه آهن از اهواز تا اصفهان است که اگر این پروژه اجرا شود جابهجايي ظرفیت بار افزایش مییابد و این مساله به توسعه ریلی و اقتصاد استان کمک میکند.
در ادامه این مراسم سیدشکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نسبت به سهم اندک خوزستان در بخش حمل و نقل ریلی کشور انتقاد کرد و افزود: اقدامات بسیار خوبی در سالهای گذشته در کل کشور انجام شده اما متاسفانه سهم خوزستان در حمل و نقل ریلی کشور کمتر از 5 درصد است و واقعا این وضعیت اسفناک است.
وی تصریحکرد: با وجود اینکه در بخشهای مختلفی شاهد پیشرفتهایی بودهایم اما در بخش ریلی پیشرفتهای خوبی بهدست نیامده و جا دارد که در این بخش حرکت داشته باشیم. خطوط ریلی استان متعلق به 40، 50 سال پیش است و بايد در سال اقتصاد و فرهنگ، حرکت جهادی و انقلابی در این زمینه انجام دهیم.
موسوی در ادامه به سهم اعتباری خوزستان از محل فروش سهام فولاد خوزستان اشاره و خاطرنشانکرد: سهم خوزستان از محل فروش سهام فولاد، 840 میلیارد تومان است که این اعتبار برای پروژههای راهآهن در نظر گرفته شده است. پیگیریهای زیادی برای اختصاص این اعتبار صورت گرفت و در حال حاضر شاهد کلید خوردن پروژه اهواز ـ بندرامام هستیم.
وی افزود: 2 خطه کردن اهوازـ خرمشهر، درود ـ اندیمشک و نوسازی خطوط قدیمی از انتظارات ما است.
موسوی در پايان توسعه کامل حمل و نقل ریلی استان را مطالبه مردم و مسوولان استان دانست و گفت: ساخت یک ایستگاه در اهواز چیزی نیست که نتوان آن را انجام داد. ساختمان ایستگاه مربوط به 50 و 60 سال پیش است. نوسازی خطوط و ساماندهی ایستگاه اهواز خواسته مردم استان است که باید انجام شود.
بازدید:۴۷۲