کد خبر: ۱۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ 25 May 2014

آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کماکان در انتظار چراغ‌سبز دولت


سازه نیوز:طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی مقرر شد قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت اجرایی شود اما قبل از آن باید این موضوع به تأیید دولت می‌رسید که فعلاً هنوز دولت اجرای این قانون را تأیید نکرده و فروش بلیت توسط آژانس‌ها با نرخ‌‌های تکلیفی قبلی انجام می‌شود.

چندی پیش اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی خدمات حمل و نقل هوایی و نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی، در شورای عالی هواپیمایی مقرر و مصوب شد که این قانون از 28 اردیبهشت امسال با تأیید دولت عملیاتی شود.

البته اعمال نرخ‌های آزاد بلیت هواپیما، از 28 اردیبهشت عملیاتی نشد و کماکان اجرای این قانون منتظر چراغ سبز دولت است.

موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به عنوان یکی از اهداف قانون برنامه پنجم مطرح است؛ ‌‌طبق قانون باید از سال سوم برنامه پنجم موضوع آزادسازی نرخ‌ها عملیاتی می‌شد و گام اول اجرای این مورد، متنوع‌سازی قیمت‌ها بود. ماده 161 این برنامه درباره حمل و نقل عنوان کرده که دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع‌سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی در بخش بار و مسافر اقدام کند و سپس از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، قیمت خدمات فرودگاهی، شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره‌برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط را واقعی ‌کند که این مورد تکلیف دولت برای انجام ماده 161 بند ب است. البته بند (الف) این ماده قانونی مرتبط با برقراری پرواز و جابه‌جایی کالا و مسافر برای فرودگاه‌های بین‌المللی و بند (ج) آن درباره ساماندهی امور حمل و نقل هوایی و ارتقاء رقابت‌پذیری با رویکرد لغو انحصارات مربوط به حمل و نقل هوایی و شرکت‌های هواپیمایی است.

بنابراین گزارش اجرای این طرح موجب ایجاد رقابت سالم بین شرکت‌ها، ارتقاء سطح خدمات به مسافران و جذب حداکثری مسافران هوایی، افزایش ضریب اشغال صندلی، جذب سرمایه‌ها برای توسعه این بخش و در نهایت رونق حمل و نقل هوایی کشور می‌شود.

‌البته دولت برنامه دارد در 5 ماه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، نرخ بلیت هواپیما را به صورت پلکانی آزاد ‌‌کند تا اینکه در ماه پنجم، آزادسازی کامل نرخ بلیت محقق شود؛ قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی نیز بر این امر صحه گذاشت و گفت: در مصوبه اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقرر شده است‌ این موضوع به صورت پلکانی اجرا شود، ضمن آنکه هیچ شرکتی حق کاهش پروازهای خود را ندارد.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته،‌‌ جزئیات بند ب ماده 161 قانون برنامه با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

‌در این جلسه جزئیات اجرای طرح آزاد سازی نرخ خدمات هوایی با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

در جلسه مذکور تصمیمات متخذه در رابطه با این موضوع به مدیران عامل شرکت های هواپیمایی منتقل شد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همکاری تنگاتنگ شرکت ها را در اجرای دستورالعمل 11 ماده ای این سازمان تحت عنوان دستورالعمل نظارت بر اجرای طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را خواستار شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که طبق این تصمیم سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی باید آمار پروازهای خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند؛ همچنین نرخ مسیرها باید به سازمان اعلام شده و قیمت‌ها روی بلیت‌‌ درج شود.

همچنین در این ابلاغیه مطرح شده که طبقه بندی نرخ‌ها باید براساس زمان و شرایط پرواز از سوی ایرلاین‌ها اطلاع رسانی شود، ضمن آنکه آزادسازی نرخ بلیت شامل نرخ بلیت‌هایی که در قبل از اجرای آزادسازی فروخته شده است، نمی شود.

براساس این ابلاغیه، باید در طول مدت اجرای این قانون، شرکت‌ها به صورت دوره ای جلساتی را با سازمان هواپیمایی کشوری برگزار کنند و شرکت‌های هواپیمایی موظفند که بر دفاتر فروش بلیت نظارت داشته باشند، همچنین فرودگاه ها برای زمان پرواز SLOT با شرکت های هواپیمایی همکاری کنند.

بنابراین گزارش فعلاً اجرای این قانون عملیاتی نشده و کماکان منتظر تأیید دولت است؛ پی‌گیری‌های امروز خبرنگار فارس از آژانسهای فروش بلیت هواپیما هم حاکی از آن است که فعلاً این قانون اجرا نشده است و همه آژانس‌ها اعلام کردند که در حال حاضر فروش بلیت پروازهای داخلی کماکان با نرخ‌های قبلی، انجام می‌شود.

 

بازدید:۸۱