کد خبر: ۱۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ 01 June 2014

افتتاح نمایشگاه روز مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی


سازه نیوز:نمایشگاه عکس "آغاز عصر نفت" به مناسبت پنجم خرداد، سالروز کشف نفت در ایران و فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجد سلیمان، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گشایش یافت.رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک پنجم خرداد سالروز کشف نفت در ایران و فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان و با تشکر از نماینده مسجدسلیمان برای برپایی این نمایشگاه، افزود: امیدواریم این گونه نمایشگاه‌ها پندی باشد که سابقه تاریخ صنعتی کشور را دقیق‌تر فهم کنیم.
دکتر لاریجانی گفت: نمایشگاه عکس آغاز عصر نفت گوشه‌ای از فکر صنعتی کشور را نشان می‌دهد؛ مسجد سلیمان یکی از شهرهای مهم است که باید به آن توجه ویژه شود.
به گزارش زاگرسیان،دکتر لاریجانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه "عکس آغاز عصر نفت " با اشاره به گذشت بیش از یک صد سال از کشف نفت در ایران تصریح کرد: تاکنون بخش زیادی از منابع نفتی مصرف شده است که باید به این موضوع توجه داشت.

174682_orig

آقای لاریجانی با بیان اینکه نفت یکی از سرمایه های مهم کشور است، گفت: ما یک کشور نفتی محسوب می‌شویم و از این سرمایه باید درست استفاده کرد؛ استفاده درست به این معنا نیست که از این منابع در بودجه‌های جاری استفاده کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون ثقل بودجه جاری کشور بر منابع نفتی متمرکز است و سیاست های کلی کشور این است که ما از این رویکرد فاصله بگیریم و بودجه جاری کشور از محل مالیات‌ها و سایر منابع غیرنفتی تأمین شود.
آقای لاریجانی تأکید کرد: منابع زیرزمینی کشور باید صرف سرمایه‌گذاری شود و رفتار نادرستی که معمولا در دولت‌ها صورت گرفته، زمینه‌ساز تورم بوده است.
وی با بیان اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر دوری از تکیه بر منابع نفتی تأکید شده است، گفت: اکنون با توجه به شرایط کشور و تحریم ها فرصت آن نیست که در زمینه حذف منابع نفتی از بودجه جاری کشور گام بلندی برداشته شود اما این سمت گیری وجود دارد و لایحه مالیات که در مجلس در حال پیگیری است با همین هدف است.

آقای لاریجانی با یادآوری اینکه در برنامه ششم نیز بر استفاده از منابع غیرنفتی در بودجه جاری کشور تأکید شده است، تصریح کرد: تدوین برنامه ششم باید در دولت آغاز شود و دولت باید امسال مراحل تدوین برنامه ششم را نهایی کند و تا شهریور ماه و حتی زودتر از این زمان، باید کار بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس انجام شود.
وی افزود: مباحثی هم در این زمینه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مطرح است و همایشی نیز در این باره برگزار خواهیم کرد.


ثبت پنجم خرداد به عنوان "روز مسجد سلیمان" در تقویم سالانه

از امروز پنجم خرداد، روز مسجدسلیمان در تقویم ثبت شد و این نخستین بار است که یک واقعه اقتصادی و طبیعی مبنای ثبت یک روز در تقویم کشور قرار می‌گیرد.
دیروز اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، در نشستی خبری از ثبت روز پنجم خرداد به عنوان روز مسجدسلیمان در تقویم کشورمان خبر داد و گفت: مسجدسلیمان در طول 100 سال گذشته توانسته است در بخش منابع درآمدی و به حرکت درآوردن چرخه اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد لذا بنا داریم پنجم خرداد را به نام روز مسجدسلیمان نامگذاری کنیم و به همین مناسبت در سطح مرکز، استان و شهرستان برنامه‌هایی برگزار خواهیم کرد.
پنجم خرداد 1287 نخستین روز اکتشاف نفت در ایران و خاورمیانه بود که نقطه عطف صنعتی شدن و استفاده از منابع زیرزمینی برای تولید ثروت بود و در واقع مسیر اقتصاد ملی ما بعد از فوران نخستین چاه نفت در خاورمیانه که چاه شماره یک مسجدسلیمان نام گرفت، سمت و سوی جدیدی پیدا کرد.
در نمایشگاه عکس آغاز عصر نفت فرایند اکتشاف تا تولید نفت به نمایش گذاشته ‌شده است. در این نمایشگاه همچنین عکس هایی مرتبط با "قرارداد دارسی" که نخستین قرارداد برای خرید نفت در سال 1280 بود تا مرحله کشف، فوران، انتقال و فروش به نمایش گذاشته شده است.

 

بازدید:۴۰۵