کد خبر: ۱۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ 03 June 2014

مناظره ای برای دلواپسان مسکن مهر

سازه نیوز:زمانی که اولین همایش دلواپسان برگزار شد، شاید کمتر کسی تصور می کرد که این دلواپسی به مسکن مهر هم برسد. گویا آنها که تا دیروز دلواپسی از بابت توافق هسته ای ژنو داشتند، حالا دلواپسی هایشان به مسکن مهر هم سرایت کرده است.

مناظره ای که روز جمعه هفته گذشته در مورد مسکن مهر از شبکه یک سیما پخش شد، مجالی فراهم کرد تا تعدادی از دلواپسان این طرح در شرایطی که تنها یک کارشناس منتقد را پیش روی خود می دیدند، نگرانی های خود در مورد مسکن مهر را بیان کنند و از همین رو برخی می گویند این مناظره بیشتر برنامه ای از پیش طراحی شده برای دلواپسان مسکن مهر بود تا یک مناظره کارشناسی و غیرجانبدارانه.

دعوت از بیت الله ستاریان به عنوان یک کارشناس منتقد مسکن مهر حرکت خوبی بود زیرا وی چه در دولت های نهم و دهم و چه در دولت یازدهم سمتی نداشته و ندارد، اما این انتخاب زمانی می توانست به بهترین نحو تکمیل شود که به جای چهار نفر دیگر حاضر در این مناظره، یک کارشناس موافق که او هم در دولت های قبلی و فعلی سمتی نداشت، دعوت می شد تا بحث ها به شکل کاملا منطقی و به دور از هر جانبداری پیش می رفت.

اما متاسفانه در این مناظره چهار نفر حاضر به جز دکتر ستاریان از افرادی بودند که خود مسکن مهر را مانند یک طفل متولد کرده و آن را رشد داده اند و به نظر می رسد تنها هدف از دعوت کارشناس منتقد نیز این بود که بگوید این کودک به خوبی تربیت نشده است. در حالی که روال منطقی این بود افرادی که در مسکن مهر ذی نفع نبوده و نیستند، به این مناظره دعوت می شدند تا مباحث به شکل کاملا کارشناسی و به دور از حب و بغض مطرح میشد.

در واقع نگرانی و دلواپسی اصلی چهار فرد موافق طرح مسکن مهر که این تفکر را نمایندگی می کردند، منافع خودشان بود و خسارت های سیاسی و حیثیتی که ممکن است به آنها وارد شود. تمام اینها در حالی است که اگر تمام زوایای پنهان مسکن مهر گشاده شود، تنش عظیمی را به وجود می آورد و انرژی زیادی از وزارت راه و شهرسازی و... صرف این موضوع آشکار شدن این مسایل خواهد شد.

در حقیقت مسکن مهر نگرانی و دلواپسی زیاد دارد اما نه دلواپسی از جنس آنچه در مناظره شبکه یک سیما پخش شد. به اعتقاد کارشناسان اجرای نامناسب این طرح یک فاجعه اقتصادی در بخش مسکن را رقم زده که می تواند بسیار دامنگیر و حتی جرم خیز باشد و به نوعی تمام دست اندرکاران بخش مسکن را درگیر کند. دلواپسی های اصلی مسکن مهر توزیع نامناسب منابع، دفن شدن پول در بیابان ها، ورود پول پرفشار و بدون ایجاد ارزش افزوده در چرخه اقتصادی، تورم زایی و... است.

حال بهتر است اگر صدا و سیما بار دیگر تصمیم گرفت مناظره ای در مورد مسکن مهر برگزار کند، آن را به جولانگاهی برای بیان دلواپسی های دلواپسان مسکن مهر تبدیل نکند بلکه با دعوت از کارشناسان بی طرف و غیرذی نفع، این طرح را به صورت منصفانه و به دور از هر مچ گیری مورد نقد و بررسی قرار دهد.

بازدید:۲۶۷
برچسب ها: دلواپسان ، مسکن مهر