کد خبر: ۱۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ 17 June 2014

نخستین کنگره ملی شهدای بسیج اصناف ساختمان و بازار دراهواز برگزار شد


سازه نیوز:دسته دسته خانواده های شهدا در حال ورود به حسینه عاشقان ثارالله اهواز هستند و حسینیه عاشقان ثارالله اهواز میزبان تعداد زیادی ازخانواده های معظم شهدا شده است تا نخستین کنگره ملی شهدای بسیج اصناف ساختمانی کشور در خوزستان به همت سازمان بسیج اصناف سپاه حضرت ولی عصر(عج) وسازمان صنعت ومعدن وتجارت استان در این مکان مقدس ومعنوی رقم بخورد.

22477_564

به گزارش خوزنیوز ، تعدادی از خانواده ها هنگام ورود به حسینیه ثارالله اهواز با در دست داشتن تابلو عکس فرزندشان و ذکر صلوات محفل را نورانی می کنند وتعدادی دیگر همان ابتدای مراسم از نمایشگاه عکس شهدای شاخص استان و کتاب دفاع مقدس بازدید می کنند.

این عزیزان با دیدن تصاویرچهره های ماندگار شهدا وصحنه هایی از کمک های پشت جبهه مردم به رزمندگان، خاطرات دوران جنگ وحماسه های هشت سال دفاع مقدس رزمندگان اسلام را مرور می کنند و سلامی دوباره به فرزندان شاهد می کنند.

22479_592

من نیز آمده ام تا از صبر وشکیبایی این خانواده های معظم در نبود فرزندشان و از دلتنگی های روزهای شهادت غیورمردانشان بیشتر بنویسم ولی همین که می بینم یکی مادران تابلو عکس فرزندش را در بغل گرفته و بعد از گذشت سالهای زیاد از شهادت فرزندش، مدام به عکسش بوسه می زند واشک می ریزد، قلم از دستم تکان نمی خورد و با او همنوا و غمخوار می شوم واشک می ریزم ..

از ذهنم این مسئله مثل برق می گذرد که شاید آن موقع من خیلی کوچکتر بودم وحتی زبانم برای سخن گفتن باز نشده بود که نوجوانان 13 ساله کشورمان و استان شهید پرور،خوزستان، با اینکه جثه کوچکی داشتند ، اما با عزم راسخ راهی جبهه های جنگ شدند و دردامان پر مهر سنگرهای جنگ با دشمنان میهن اسلامی مان غیورمردانه جنگیدند وجانفشانی کردند. آنها را ندیدم اما صف شان را شنیده ام. ازشجاعت ودلیری آنها سخن کم نیست، آنچنان که می توانم به وقت دیدارشان، نام واقعی مردان غیور وسلحشور را برایشان انتخاب نمایم .

22480_449

و اما درمیان این دلاوران برخی اکنون در آسمانند وبرخی آسمانی اند وروی زمین ، نفس خود را به سختی آزاد می کنند ؛ یادشان زنده باد آنانی که امروز نیستند و یا هستند و ما کمتر سراغی از آنها می گیریم و دین آنها را هنوز ادا نکردیم.

سخن از ادای دین شد، سخنی از کسانی شد که حق بر گردنمان دارند ،کسانی که جان و جوانی خود را برای ایران امروز فدا کردند و به واقع آسمانی اند وهنوز فریاد الله اکبرشان با گوش دل شنیدنی است. باید مقام آنها را ارج نهاد وچنین مراسم هایی به یاد آنها بر پا کرد، نه برای اینکه آنها نیازی به این مراسم های نمادین داشته باشند، بلکه برای این که نسل های بعد از آنها از شیرمردی و شجاعت هموطنان شان مطلع و به آنها افتخار کنند و راهشان را ادامه دهند.

+++++++

یادواره 900 شهید اصناف ساختمان و 378 شهید اصناف بازار استان خوزستان با قرائت آیاتی از قرآن مجید توسط آقای تمیمی قاری بین المللی آغاز شد.

22497_285

 

مجری برنامه پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، با کلام رسای خود و خواندن دکلمه های زیبا در وصف خوزستان و شهدا، محفل را گرمتر کرده و با ورود لحظه به لحظه چهره برخی مقامات مسوول کشوری واستانی، شور و شوق در میان جمعیت حاضر بیشتر گردید.

شخصیت هایی استانی بزرگواری چون آیت الله "موسوی جزایری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز ، آیت الله "شفیعی" نماینده مردم خوزستان درمجلس خبرگان رهبری، سردار" شاهوارپور" فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان به همراه تعدادی از سرداران و فرماندهان ارشد سپاه ،"حسن پور "جانشین بسیج انصاف کشور، خانواده شهدا و بازاریان ،"صفات "مدیرکل بنیادشهید و امورایثارگران استان خوزستان ، حاج آقا "موسوی " نماینده ولی فقیه در سپاه استان و"نظری "مدیر کل صنعت ومعدن و تجارت خوزستان و معاونین این اداره کل، برخی از ائمه جمعه استان، قائم مقام سازمان هلال احمر خوزستان، رؤسای اتاق های اصناف سراسر استان، رییس اتاق اصناف کلان شهر اهواز، مهندس هدایت اله قدری، رییس اداره حقوقی و قراردادهای منطقه یک گاز کشور، فرماندهان نواحی سراسر اهواز، مسئولین بسیج اصناف استان، فرمانده های حوزه های اصناف سراسر استان خوزستان و مسئولین بسیج اقشار استان به چشم می خورند که برای تجدید میثاق با شهدای بسیج اصناف استان و عرض ارادت و احترام بیشتر به مقام شامخ خانواده های شهدای بسیج اصناف و تقدیر از آنها حضور یافتند.

 

 

 

 

 

نخستین سخنران این مراسم سرهنگ " صفدرشاهولی " دبیر این کنگره و مسئول بسیج اصناف استان در سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان است. وی اظهار داشت: بسیج اصناف استان خوزستان به عنوان دومین استان کشور براي برگزاری یادواره کشوری شهدای اصناف اعلام آمادگی کرد و سازمان های مختلفی از جمله صنعت ، معدن و تجارت با ما همکاری داشتند.

وی ضمن خیر مقدم به میهمانان و مسئولان استانی وکشوری به ویژه سردار شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) و فرماندهی قرارگاه کربلا گفت: برای برگزاری هرچه بهتر این کنگره کارهای مختلفی اعم از راه اندازی ستاد کنگره ملی، تشکیل کارگروه هایی براي شناسایی و جمع آوری اسناد شهدای اصناف استان انجام دادیم که در همین راستا سردار شهید اسماعیل لجم اورک که قبل از جنگ از بازاریان بوده، شناسایی وبه عنوان شهید شاخص اصناف استان خوزستان در سال 93 معرفی گردید و اقدام به تهیه فیلم مستند 80 دقیقه ای این شهید والامقام نمودیم.

 
سرهنگ شاهولی در حاشیه مراسم در پاسخ به سوالات خبرنگار خوز نیوز گفت: ما دراین راستا با به کارگیری چندین طراح و با هماهنگی های لازم علاوه بر تهیه و نصب بیش از یک هزار متر بنر تبلیغاتی بر بیلبورد و استندهای تبلیغاتی سطح شهر، تیزر تبلیغاتی جهت پخش در تلویزیون استانی و نیز کلیپ شهدای اصناف را فراهم و مورد استفاده قرار دادیم و به منظور پوشش بهتر خبر با ارسال بیش از 60 هزار پیامک اطلاع رسانی برگزاری مراسم را به اطلاع مخاطبان عزیز رساندیم.

شاهولی ادامه می دهد: برگزاری مسابقات فوتسال و توزیع بیش از 20 هزار لیوان شربت با راه اندازی سه ایستگاه صلواتی تحت عنوان " استقبال ازکنگره ملی شهدای اصناف " از دیگر اقدامات انجام شده می باشد.

 

 

 

 

دبیر اولین کنگره ملی شهدای اصناف ساختمانی ، مهمترین اقدامات انجام شده برای برپایی این مراسم را شامل برگزاری جلسات استانی ، فراخوانی کلیه مسئولین حوزه اصناف و اتاق های اصناف استان، ابلاغ و یادآوری به منظور راه اندازی این گونه یادواره ها در شهرهای سراسر استان، رونمایی از تمثال شهید شاخص سال 93 استان، شهید "اسماعیل لجم اورک" ، سرکشی به خانواده های شهدا به ویژه شهدای شاخص و چاپ ویژه نامه بزرگداشت شهدای اصناف بیان می کند.

این مقام مسئول ، درخصوص انتخاب حسینیه برای برگزاری کنگره شهدای بسیج اصناف اضافه کرد: ممکن است فضا و مکان حسینیه ، محدودیت هایی برای صحنه آرایی بهترکنگره را ایجاد کرده باشد، ولی آنچه باعث حسن انتخاب مسئولان محترم و حضور در این مکان مقدس ومعنوی شده ، مجاورت ونزدیکی مراسم با میزبانان واقعی این مراسم یعنی بازاریان واصناف است که به حق مشتاقانه ودلسوزانه حضور داشته و موجب دلگرمی ما شدند.

وی از همکاری شایسته مسئول سازمان حفظ آثار شهدای سپاه استان، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی استان،فرماندهان نواحی امام علی (ع ) و امام حسین (ع) دراهواز ، فرماندهان حوزه  اصناف سراسرشهرهای استان و اتاق های اصناف و حوزه ی شهید تندگویان مناطق نفت خیز جنوب، شهرداری اهواز، بنیاد شهید و امورایثارگران، شورای عالی کمیسیون نظارت در بازار در برگزاری این کنگره ملی تشکر و قدردانی کرده و اظهار امیدواری کرد که این مراسم در سال های آینده با شکوه تر برپا شود. .

بخش دیگر برنامه ، اختصاص به خاطره گویی حاج عبدالعزیز سلیمانی از رشادتهای شهید بهنام محمدی در زمان پیش از شهادت ایشان و نیز خاطره ای از مبارزه در دوران اشغال خونین شهر"خرمشهر" بود و سپس نوبت به جانشین سازمان بسیج اصناف کشور رسید. غلامرضا حسن پور با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: با توجه به اینکه بازارهای کشور ما در وقت نماز تعطیل نمی شوند می توانیم این برداشت را داشته باشیم که پیام شهدا به اصناف این است که در وقت نماز و برای ادای فریضه نماز ، بازار را تعطیل کنند.

 

 

 

 

وی همچنین اظهار داشت: دومین پیام این است که نگذاریم رویدادهایی همچون ربا که در شأن این صنف نیست در بازارها اتفاق بیفتد و باید در مسير تقویت بازار اسلامی گام برداریم.

وی ضمن اظهار تاسف نسبت به عدم تعطیلی بازارها در وقت نماز خواستار از بین رفتن این فرهنگ غلط شد و تصریح کرد: اینجا مدفن دعبل خزایی و علی ابن مهزیار اهوازی و خطه علماست و بزرگانی چون شیخ انصاری و شیخ شوشتری خوزستانی در اينجا بوده اند. پرچم اهل بیت در اینجا سرافراز و بلندبوده وتمام خوبی ها در خوزستان جمع است و 23 هزار شهید این استان برای کشور افتخار است.

جانشین سازمان بسیج اصناف کشور به ذکر حدیثی از حضرت رسول اکرم (ص) درباب فضیلت رفتن رزمندگان به جبهه های جنگ پرداخت و اضافه کرد: حضور رزمندگان در جبهه های حق علیه باطل به مثابه جهاد در راه خدا بود و این جهاد برای رزمندگان رحمت ها ونعمت های الهی فراوانی در پی داشت.

حسن پور اظهار داشت: نرم افزار آمار شهدای اصناف تهیه شده و تاکنون نزدیک به ده هزار شهید این مجموعه شناسایی شده اند كه بر اين اساس تعداد شهدای اصناف خوزستان 400 نفر است.

 

این مقام مسئول یادآوری کرد: قرار بر این بوده که 9 یادواره کشوری در سطح 9 استان برگزار کنیم و نخستین یادواره مختص به یکصد شهید صنف طلا وجواهرات بود که درتهران برگزارشد و امروز نیز دومین یادواره است که در خوزستان برای صنف ساختمانی برگزار شده است.

وی افزود : سومین کنگره شهدای بسیج اصناف کشور برای صنف رانندگان در آذربایجان غربي، چهارمین در شیراز برای صنف خیاط و پوشاک، پنجمین در مشهد برای صنف آرایشگاه، ششمین برای صنف نانوایان در قم، هفتمین برای صنف صنایع غذایی در گیلان، هشتمین در آذربایجان شرقی برای صنف آهنگران و نهمین یادواره نیز در اصفهان برگزار خواهد شد.

پس از پخش کلیپ تصویری سخنان مقام معظم رهبری در خصوص نقش و اهمیت مشارکت اصناف ،حجه الاسلام "تویسرکانی "نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین استان طی سخنانی به اهمیت به جا آوردن فریضه جهاد در راه خدا اشاره کرد و گفت: قبل از دوران انقلاب تعدادی از احکام ظاهری و ارزش های الهی مانند حجاب و نماز بر پا می شد و مسئله مهم این بود که حرفی از جهاد در راه خدا و مبارزه با ظلم و ستم نباشد ، ولی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در خرداد ماه سال 42 این اقدام اساسی را عملی کرده و هم اکنون جهاد از جمله واجبات دین اسلام و از اصول ارزشی مکتب و دین اسلام شمرده می شود .

 

 

 

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: برخی می پرسند که با اینکه نماز ستون خیمه دین است، آیا امر جهاد بالاتر و برتر از نماز است! که پاسخ به این سوال مثبت است چون اگر جهاد و مجاهدت در راه خدا نبود ، خیمه دین برپا نمی شد .

تویسرکانی افزود: در طول تاریخ تلاش بر مخالفت با اصل جهاد بود تا این اصل نورانی را در میان جامعه بشری محو کرده و اصل جهاد را زیر سوال ببرند ؛ امروز هم چنین مشکلی متوجه نظام مقدس جمهوری اسلامی شده و شاید از خواهر و برادران شهدا پرسیده شود که چرا آنها شهید شدند؟ آیا برای نماز؟ برای زکات و حج ؟... شاید پاسخ همه سوالات مثبت باشد ولی پاسخ اصلی این است شهدا برای احیای جهاد شهید شدند .

 

وی افزود: برای اینکه اصل جهاد احیا شود نیاز دارد به مردان غیور ، فداکارانی ایثارگر و جوانمردانی پهلوان صفت تا جانشان را برای دفاع از میهن اسلامی فدا کنند. آن اصلی که وجود حجت ابن الحسن عسکری (عج) جهان را با آن اداره می کند و ظالمان را سرنگون می سازد، اصل جهاد است .

نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین استان همچنین اظهار داشت : اسلام دین مردم ،عزت مردم وکرامت مردم است و دینی برای احیای همه ابعاد وجود انسان هاست ولی مهمترین شیوه ای که باعث عزت مردم می شود جهاد و مقاومت است و اگر ملتی جهاد را ترک کند دچار ذلت می شود .

 

 

تویسرکانی ، عاقبت ملتی که جهاد را ترک می کند ذلت خوانده و گفت: اگر ملتی جهاد را ترک کند دچار ذلت می شود وکسانی که امروز امام ما را و یاران ما را به ترک جهاد دعوت می کنند در حقیقت ما را به ذلت دعوت می کنند و با عبارات های زیبا می گویند جهاد و مقاومت را کنار بگذارید و بیایید پای میز مذاکره تا با مذاکره مشکلات را حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما فهمیده ایم مذاکره ، حل مشکل را در برندارد و مذاکره با دولت آمریکا مانند مذاکره امام حسین (ع) با عمربن سعد است چراکه تا ظالم به ظلم خود ادامه می دهد، راه جهاد هم باز است و این راه، راه عزت است و همه انسانها را برای رسیدن به عزت و رفاه دعوت می کند.

در ادامه مراسم، حاج آقا صادق آهنگران در پشت تریبون قرار گرفت و با دیدن این چهره آشنا و صمیمی دوران دفاع مقدس، فضای خاطره انگیز نوحه سرای هایی او برای رزمندگان اسلام، یک بار دیگر در صحن مراسم تکرار گردید.

در ادامه این کنگره، کلیپ تصویری در وصف رشادتهای شهدای دوران دفاع مقدس، قرائت اشعاری در وصف جنگ و شهدای دفاع مقدس پخش شد و در پایان برنامه به رسم تجلیل از خانواده های شهدای اصناف، به طور ویژه لوح سپاس ویادبودی از دست آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان به خانواده شهید لجم اورک (شهید شاخص اصناف خوزستان در سالجاری ) اهدا شد.

 

بازدید:۴۱۷