کد خبر: ۱۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۳ 17 July 2014

افزایش متوسط 20 درصدی نرخ بلیت قطار از پاییز


سازه نیوز:با وجود اعلام مدیر‌کل تنظیم بازار راه‌آهن مبنی بر افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار بعد از سفر‌های تابستانی و پس از اتمام بررسی فرم شرکت‌های ریلی درباره درآمد-هزینه و ارقام پیشنهادی آنها، وی روز گذشته این خبر را در یکی از سایت‌ها تکذیب کرد.

مرتضی جعفری، مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن، گفت که‌ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر شرکت‌های مسافری حمل و نقل ریلی و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بیشتر به مردم با در نظر گرفتن افزایش نرخ حامل‌‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، موضوع افزایش محدود نرخ‌های بلیت قطار را در دستور کار خود قرار داد.

بنا به گفته وی، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌ از شرکت‌های ریلی خواسته است‌ که بررسی‌های خود را در این باره انجام داده و هر کدام به تفکیک نتایج این بررسی‌ها را و میزان افزایش قیمت پیشنهادی با توجه به بررسی‌های تخصصی و منطقی، در هر مسیر به شرکت راه‌آهن ارائه دهند.

مدیر‌کل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن ‌گفته بود که تا این لحظه ‌بررسی شرکت‌ها به پایان نرسیده و نتایجی هم به دست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نرسیده است، اما قطعاً به محض دریافت بررسی‌های تخصصی شرکت‌ها و ارائه فرم‌هایی که ما از آنها درخواست کرده‌ایم، موضوع افزایش نرخ‌ها در راه‌آهن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه رشد قیمت‌های بلیت قطار در دو حیطه «افزایش قیمت» و «آزادسازی نرخ‌ها» بررسی خواهد شد، بیان کرد: موضوع آزادسازی قیمت بلیت قطار در آینده نزدیک اجرایی نخواهد شد اما احتمالاً افزایش قیمت‌های بلیت قطار پس از سفرهای تابستانی اعمال می‌شود.

جعفری در گفت‌وگوی خود با فارس درباره زمان افزایش قیمت بلیت قطار به مصاحبه مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره با مضمون «اعمال نرخ‌های جدید بلیت قطار پس از سفرهای تابستانی» استناد کرد و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا احتمال می‌دهید این افزایش قیمت‌ها پس از سفر‌های تابستانی اعمال شود؟ گفت:‌ به احتمال قوی؛ مدیرعامل راه‌آهن هم قبلاً در این‌باره صحبت کرده‌اند و من که نمی‌توانم صحبت‌‌های ایشان را نقض کنم.

مدیر‌کل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن در ادامه بیان کرد: متوسط افزایش نرخ‌های بلیت قطار عموماً حدود 20 درصد خواهد بود که حداقل آن احتمالاً 15 درصد و حداکثر آن 25 درصد‌ است.
به گزارش فارس روز گذشته، پس از انتشار مصاحبه مرتضی جعفری، مدیر‌کل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن با خبرگزاری فارس، وی به سراغ یکی از سایت‌های غیرخبری رفته و در این‌باره مدعی نادرست بودن خبر خبرگزاری فارس شده است.

وی در مصاحبه خود با آن سایت با تکذیب خبر افزایش 20 درصدی قیمت بلیت قطار گفته است: تا این لحظه ‌بررسی شرکت‌ها به پایان نرسیده و نتایجی هم به دست راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نرسیده است، اما قطعاً به محض دریافت بررسی‌های تخصصی شرکت‌ها و ارائه فرم‌هایی که ما از آنها درخواست کرده‌ایم، موضوع افزایش نرخ‌ها در راه‌آهن بررسی خواهد شد.

این صحبت‌های جعفری در حالی مطرح شده است که خبرگزاری فارس روز گذشته هیچ سخنی درباره افزایش قیمت بلیت قطار در دور بعدی پیش‌فروش بلیت‌ها که برای مردادماه است، به میان نیاورده است؛ در تیتر این خبر فارس آمده است: ‌آزادسازی نرخ بلیت قطار فعلاً اجرا نمی‌شود/ افزایش متوسط 20 درصدی نرخ‌‌ها در پاییز.

به گزارش فارس در بخش دیگر مصاحبه این مدیر راه‌آهن با سایت غیرخبری مذکور، وی به عدم دریافت نتایج بررسی شرکت‌های ریلی درباره هزینه‌های خود و نرخ‌های پیشنهادی آنها اشاره کرده است در حالی که پیش از این‌ مدیرعامل راه‌آهن هم در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از اعمال نرخ‌های جدید بلیت قطار پس از سفرهای تابستانی خبر داده و گفته بود: ‌شرکت‌ها درخواست رسمی خود را برای افزایش قیمت بلیت به راه آهن ارائه کردند و راه‌آهن نیز وارد مرحله بررسی این درخواست‌ها شده است.

به هر حال خبرگزاری فارس ضمن قدردانی از زحمات روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ارائه اخبار به‌موقع و تعامل مطلوب آنها با رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی سریع و البته دقیق، از مدیران تخصصی راه آهن خواهشمند است رسانه‌ها را بازو و ابزاری برای خدمت‌رسانی بهتر تلقی کنند؛ قطعاً رسانه به عنوان رابط میان مردم و مسئولان، وظیفه اعلام نیاز‌ها و خواسته‌های مردم به مسئولان و نیز اطلاع‌رسانی مسئولان به مردم درباره نحوه خدمت‌رسانی را بر عهده دارد؛ در واقع رسانه با عملکرد خود رابطه دولت و ملت را تعیین می‌کند.

قطعاً مسئولان نباید خود را از رسانه جدا ببینند بلکه رابط قوی و محکم مردم و مسئولان همین رسانه‌ها هستند، که اگر این ابزار ارتباطی مسئولان با مردم به خوبی عمل نکند و یا اینکه مسئولی اعتقاد به این ارتباط نداشته باشد، چالش‌های بزرگی در حوزه مدیریت و عملکرد رخ خواهد داد.

‌قطعاً در این عرصه‌ رسانه عملکرد و نگاه سیستمی خود را فراموش نخواهد کرد و ورودی و خروجی‌‌ها را می‌شناسد‌.

 

بازدید:۳۵۵
برچسب ها: نرخ بلیت قطار