کد خبر: ۱۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ 26 July 2014

اعمال هزینه خدمات ایستگاهی در بلیت قطار خلاف قانون است


سازه نیوز:رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته طی نامه‌ای به مدیر عامل راه آهن خواستار جلوگیری از اقدامات خلاف قانون در ارتباط با اعمال هزینه خدمات ایستگاهی در بلیت قطارهای بخش خصوصی شد.

سید حسن موسوی نژاد در این نامه آورده است:" شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اقدامی یک جانبه از تاریخ 1393.5.1 اقدام به افزایش متوسط حدود (10 درصدی) در بهای بلیت قطارهای بخش خصوصی تحت عنوان «خدمات ایستگاهی» کرده و از مسافران اخذ و به حساب مستقیم شرکت راه‌آهن برداشت می‌کند.

این در حالی است که اخذ مبلغ مزبور و افزودن آن به بهای بلیت مسافری بنا به دلایل ذیل نادرست و مخالف با قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی و «آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی» و قرار‌دادهای بهره‌برداری منعقده فی‌مابین شرکت راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی است و در تضاد آشکار یا منافع بخش خصوصی و حقوق قانونی آنهاست:

1_ به موجب ماده (1) قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل‌ونقل ریلی مصوب 1384، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران موظف گردیده است تا امکان دسترسی آزاد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به خطوط ریلی کشور را فراهم نماید و به شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی اجازه داده شده است تا «با رعایت این قانون و مقررات و ضوابط مربوطه بهره‌بردرای کنند».

براین اساس شرکت راه‌آهن با نمایندگی شرکت قطارهای مسافری رجاء سابق (قبل از واگذاری این شرکت در روند خصوصی‌سازی) از سال 1384 اقدام به انعقاد قرار‌دادهای بهره‌برداری از خطوط ریلی با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نموده است که پس از واگذاری شرکت قطارهای مسافری رجاء به بخش خصوصی به وجب توافق سه جانبه فی مابین رجاء، راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار‌داد‌های مزبور عینا به شرکت راه‌آهن منتقل شده است.

تردیدی نیست که کلیه‌ی ضوابط قانونی مربوط به بهره‌برداری از خطوط ریلی در این قرار‌دادها مورد اشاره قرار گرفته و در طی 9 سال گذشته همواره به عنوان سند مشترک و فصل‌الخطاب طرفین مورد عمل قرار گرفته است.

2_ براساس قرار‌داد‌های بهره‌برداری مزبور، سهم درآمدی شرکت راه‌آهن از فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری به صورت درصد مشخصی از بهای فروش بلیت در بخش مسافری تامین می‌گردد که درصد مزبور در شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به بخش خصوصی به صورت مشخص تعیین گردیده است و در عین حال در متن قرار‌داد مزبور به صراحت تصریح شده که شرکت راه‌آهن سایر خدمات از قبیل خدمات ایستگاهی را به صورت رایگان فراهم می‌کند.

3_ به موجب بخش اخیر ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی بهای بلیت قطارهای مسافری با توجه به نوع قطار و درجه خدمات قابل ارائه‌ توسط شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی تعیین می‌گردد که باید به تایید هیات مدیره راه‌آهن برسد، بنابراین تعیین بهای بلیت قطارهای مسافری جزو حقوق مسلم و قانونی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بخش خصوصی است و اقدام شرکت راه‌آهن در افزایش حدود (10%) قیمت بلیت مسافری مربوط به قطارهای شرکت‌های بخش خصوصی تحت عنوان «خدمات ایستگاهی» با توجه به این‌که موجب افزایش قیمت بلیت شده است:

اولا مخالف صریح قسمت دوم ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی است که حق تعیین قیمت بلیت مسافری را به عهده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار داده است و شرکت راه‌آهن راسا حق افزایش مزبور را ندارد، ثانیا هرگونه افزایش در قیمت بلیت مسافری منحصرا می‌بایست در حساب شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی منظور گردد و شرکت راه‌آهن طبق مفاد قرار‌داد‌های بهره‌برداری حق دریافت مستقیم هرگونه وجهی از محل فروش بلیت را ندارد. ثالثا به موجب ماده (5) قرار‌دادهای بهره‌برداری، شرکت راه‌آهن کلیه‌ی خدمات مربوط به ایستگاه‌ها و خطوط ریلی و ... را به صورت رایگان فراهم می‌نماید و لذا حق اخذ وجهی از این بابت از مسافر و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی را ندراد رابعا هرگونه حقی برای راه‌آهن صرفا در قالب درصد تعیین شده درآمدی برای راه‌آهن در قرارداد‌های بهره‌برداری قابل مطالبه است.

بنابراین اقدام یکجانبه شرکت راه‌آهن در افزایش بهای بلیت مسافری تحت عنوان خدمات ایستگاهی و واریز آن به حساب درآمد راه‌آهن بدون ملاحظه منافع بخش خصوصی و‌آثار و تبعات روانی ناشی از افزایش غیرقانونی بهای بلیت در تضاد آشکار یا ضوابط بهره‌برداری و قرار‌داد‌های فی‌مابین بوده و نقض صریح قرار‌داد تلقی می‌گردد که موجب تضییع حقوق شرکت‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی است که استدعای رسیدگی و اتخاذ تصمیم مبنی بر توقیف اخذ وجوه یاد شده از مسافرین را دارد.