کد خبر: ۱۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ 02 August 2014

قانون نظام مهندسی چگونه در استان ها اجرا می شود؟

سازه نیوز:نوزده سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می گذرد و این روزها قانون موجود پس از گذر از فراز و نشیب های طولانی چشم انتظار بازنگری توسط بهارستان نشینان است.حال این سوال مطرح می شود که قانون فعلی در طول عمر خود تا چه میزان به مرحله اجرا درآمده است؟ و یا اینکه کدامیک از مواد قانون مذکور بیشتر و یا کمتر مورد توجه مسوولان امر واقع شده است؟
شایان ذکر است که بخش دوم قانون یعنی کنترل ساختمان بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است که همین امر نشان از عدم اجرای کامل قانون موردنظر است. از این رو خبرنگار «صما» برای بررسی میزان اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در استان ها، گفتگوی اختصاصی با کیانوش نیک هوش، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان و علی پزشکی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان انجام داده است که شرح تفضیلی آن را در ذیل می خوانید:
عدم اجرای قانون در سایه کم کاری ارگان ها
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان با اشاره به میزان اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: متاسفانه کم کاری برخی از دستگاه های اجرایی موجب عدم اجرای کامل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در استان سمنان شده است.
کیانوش نیک هوش با اعلام مطلب فوق اذعان داشت: طی چند سال گذشته درخواست های بسیاری از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به اداره کل راه وشهرسازی استان شده است که تا به امروز این مهم عملیاتی نشده و حتی ابلاغی نیز از سوی اداره مذکور هم انجام نشده است.
وی در ارتباط با اجرای قانون در این دوره هیئت مدیره سازمان متبوعش گفت: خوشبختانه از بدو ورود دوره ششم هیئت مدیره بحث نظارت و اجرا به صورت جدی پیگیری شده است. در هر نوبت بازرسی ساختمان های در حال ساخت را داشته ایم، به گونه ای که هیچ ساختمان در حال ساختی در سطح استان بدون نظارت و بازرسی سازمان فعالیت خود را ادامه نمی دهد.
نیک هوش در ارتباط با تخلفات صورت گرفته در حوزه ساخت و ساز اظهار داشت: تمامی تخلفات ساخت و ساز که سازمان در جریان قرار گرفته است را طبق قانون نظام مهندسی به اداره کل بازرسی کشور ارجاع داده ایم.
وی با اشاره به مهم ترین رکن اصلی قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان گفت: مهم ترین رکن اصلی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ماده 4 این قانون است.
نیک هوش در ادامه تاکید کرد: استفاده از افرادی که دارای صلاحیت حرفه ای لازم هستند در حوزه ساخت و ساز یک اصل انکارناپذیر به حساب می آید.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان با اعلام اینکه یک سوم قانون در استان مغفول مانده است، گفت: متاسفانه عدم استفاده از مجریان ذی صلاح تنها مورد مغفول مانده قانون نظام مهندسی است، بدین معنا که بحث اجرا در این استان توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می شود.
وی افزود: باید توجه داشت که بهترین طراحی و نظارت حداکثر 30 درصد در محصول نهایی موثر است و مابقی باید توسط مجری ذی صلاح انجام شود که متاسفانه در این استان هنوز عملیاتی نشده است.
نیک هوش در پایان خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی متاسفانه از هیچ قدرت اجرایی برخوردار نیست که همین امر سبب گردیده تا نتوانیم قانون موجود را به راحتی به اجرا در بیاوریم.
اجرای کامل قانون نظام مهندسی در اصفهان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به میزان اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در این استان گفت: باید توجه داشت که دو بخش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان هر دو با هم معنا پیدا می کند و در این استان تا آنجایی که فعالیت ها مربوط به سازمان نظام مهندسی ساختمان است قانون به طور کامل اجرا می شود.
علی پزشکی با اعلام این مطلب اذعان داشت: در استان اصفهان بحث کنترل ساختمان به میزانی که در دست سازمان نظام مهندسی ساختمان است، به نحو احسن اجرا می شود. وی در خصوص کنترل نقشه های ساختمان قبل از صدور پروانه گفت: در این استان تمامی نقشه ها قبل از صدور پروانه به طور کامل کنترل می شود.
پزشکی در ارتباط با گروه کنترل ایستایی سازمان متبوعش اظهار داشت: گروه کنترل ایستایی متشکل از کارمندانی است که تمامی نقشه های کنترل شده را ثبت می کنند و دفاتر موجود به طور کامل آموزش های لازم را دیده اند.
وی با اشاره به اینکه 400 دقتر معتبر و آموزش دیده در سطح استان فعالیت دارند، گفت: تمامی این دفاتر مورد تایید سازمان هستند و در یک برنامه زمان بندی شده وارد عرصه ساخت و ساز شده اند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اعلام اینکه تمامی آزمایشگاه ها، مربوط به حوزه ساخت و ساز مورد تایید سازمان است، اظهار داشت: قبل از هر گونه علمیات بتن ریزی تمامی مواد در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان مورد بررسی قرار می گیرند.
وی در خصوص کنترل عملیات اجرایی ساخت و ساز گفت: به طور کل 60 درصد از مراحل اجرایی ساخت و ساز توسط سازمان نظام مهندسی مورد کنترل مضاعف قرار می گیرد.
پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در اجرای برخی از مواد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اشکالات و یا عدم تمکینی وجود دارد باید مسائل جانبی مورد ارزیابی قرار گیرد.

بازدید:۴۳۷