کد خبر: ۱۷۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ 09 August 2014

طرح ارتقاي ايمني راه​هاي خوزستان


سازه نیوز:معاون عمراني استانداري خوزستان به تشريح طرح ارتقاي ايمني راه​هاي استان پرداخت و گفت: از آذرماه سال گذشته با توجه به اهميت ارتقاي ايمني راه​ها، اين طرح در دستور كار معاونت عمراني قرار گرفت.

احمد سياحي در ششمين شوراي اداري استان در محل استانداري برگزار شد، با اشاره به اهميت طرح ارتقاي ايمني راه​هاي استان اظهاركرد: در دهه 80 بيش از 241 هزار نفر در تصادفات جاده​اي در كشور جان خود را از دست دادند كه اين تعداد در خوزستان بيش از 13 هزار و 400 نفر بود و رتبه پنجم را بعد تهران، خراسان بزرگ، فارس و اصفهان داشت.

وي افزود: حفاظت از جان افراد وظيفه ديني همه ماست زيرا حفظ جان يك نفر همانند احياي يك نسل است. معتقديم كه هر فردي كه در جاده در حركت است بايد از ايمني بهره​مند باشد و لذا همه بايد تلاش كنيم تا با عزم استاني و امكانات ملي به اين هدف دست يابيم. همه دستگاه​ها بايد دست به دست هم بدهند تا اين مهم محقق شود.

معاون عمراني استانداري خاطرنشان​كرد: واقعيت اين است كه ما در استان عدم توسعه راه​ها و زيرساخت​ها را متناسب با حجم سرمايه​گذاري​ها، آن​چنان كه بايد و شايد نداشته​ايم. شهرها از نظر جمعيتي توسعه پيدا كرده اما راه​هاي درون​شهري به همان نسبت سر و سامان داده نشده​اند. اين در حالي است كه در شرايط كنوني با توجه به كمبود اعتبارات، لازم است بيشتر به مقوله راه​هاي درون​شهري و برون​شهري بپردازيم.

وي گفت: خودرو، جاده و خطاي انساني مهم​ترين عوامل بروز تصادفات جاده​اي است و با آموزش رانندگان و كاهش خطاهاي انساني مي​توانيم گام​هاي بلندي در جهت كاهش تلفات برداريم. در استان 14 هزار كيلومتر راه داريم. از سوي ديگر 20 درصد حمل و نقل سنگين كشور و ترانزيت مواد نفتي كشور همسايه را در استان داريم و اين مساله مي​طلبد كه به مقوله ارتقاي ايمني را​ها توجه بيشتري داشته باشيم.

سياحي بيان​كرد: حجم فزاينده سفرها به استان در پايان سال و حجم سفرهاي تابستانه لزوم توجه بيشتر به جاده​ها را نشان مي​دهد. در پايان سال 92 خوزستان رتبه دوم را در حجم مسافران به خود اختصاص داد و به همين علت حفظ حراست اولويت اول كاري ما در استان خواهد بود.

وي در ادامه به كمبود علايم راهنمايي و رانندگي در راه​هاي استان اشاره و تصريح​كرد: واقعيت اين است كه با كمبود اعتبارات راهداري مواجه هستيم و كل اعتبارات اين بخش در سال جاري 72 ميليارد تومان است كه با اعتبارات مورد نياز فاصله زيادي دارد.

معاون عمراني استانداري خوزستان عنوان​كرد: افتخار ما در استان وجود 13 يادمان شهداي دفاع مقدس است. از سوي ديگر وجود بنادر، فولاد، پتروشيمي و صنايع بزرگ ديگر، شاخص​هايي هستند كه بر لزوم توجه بيشتر به بخش راه​ تاكيد دارد.

سياحي در ادامه به ارائه آماري از تلفات جاده​اي در استان پرداخت و گفت: 81 درصد تلفات جاده​اي در صفر تا 45 كيلومتري ورودي شهرها اتفاق مي​افتد و لذا بيشترين توجه ما بايد به ورودي و خروجي شهرها باشد. 45 درصد تلفات جاده​اي مربوط به پنج محور پر خطر اهواز – انديمشك، اهواز – بندرامام، اهواز – ايذه، اهواز – شوشتر و سه​راهي كوپال – بهبهان است. 39 درصد راه​هاي استان، راه روستايي است كه بر توجه بيشتر به اين راه​ها تاكيد دارد. بيشترين تلفات در استان مربوط به فصل تابستان با 30 درصد تلفات است و در بين ماه​ها نيز بيشترين تلفات در فروردين و شهريورماه رخ مي​دهد.

وي ادامه​داد: طبق آمار پزشكي قانوني در سال 92، 646 نفر در تلفات جاده​اي برون​شهري و روستايي جان خود را از دست داده​اند و خوزستان در اين زمينه رتبه دوم را در بين استان​ها دارد. در زمينه تلفات موتورسواران نيز بايد گفت كه هفت استان 48 درصد اين تلفات را شامل مي​شوند. به دليل ضعف​هاي جدي و اساسي در عدم ايجاد معابر مناسب براي عابران تعداد تلفات عابران پياده در استان 46 درصد و رتبه استان در اين شاخص، رتبه ششم است. 60 درصد حوادث و تصادفات جاده​اي به دليل سرعت و سبقت غيرمجاز است.

سياحي عنوان​كرد: مقصر 70 درصد تصادفات جاده​اي در استان، وسايل نقليه سنگين هستند و لذا با توجه به حجم بالاي تردد اين وسايط نقليه در جاده​هاي استان، لازم است محدوديت​​هاي جدي براي اين وسايط در نظر گرفته شود.

معاون عمراني استانداري خوزستان تصريح​كرد: تعداد تلفات جاده​اي استان در سال​هاي 90 تا 92 به ترتيب 369، 300 و 254 نفر بوده كه در اين بخش كاهش 15 درصدي را باوجود افزايش تعداد سفرها شاهد بوديم و خوزستان رتبه دوم را در كاهش تعداد تلفات به خود اختصاص داده است. ميزان تلفات درون​شهري و جاده​اي نيز در چهار ماهه استان به ترتيب سه درصد افزايش و 6 درصد كاهش داشت و تلاش مي​كنيم تا پايان با اقدامات جدي و اساسي ميزان تلفات كاهش چشمگيري داشته باشد.

وي ابراز اميدواري​كرد با اعتبارات و امكانات موجود استان، اقدامات جدي در جهت كاهش تلفات صورت گيرد.

سياحي در پايان تسريع در تهيه و عملياتي نمودن طرح جامع كاهش تلفات، لزوم اقدام فوري و اساسي با امكانات موجودتسريع در احداث پروژه قطار شهري، اهتمام به احداث و تكميل جاده​هاي كمربندي شهري، افزايش ناوگان حمل و نقل شهري و راه​اندازي و ساحت مراكز ترافيك شهرهاي بالاي 50 هزار جمعيت را از جمله انتظارات در اجراي ايم طرح جامع عنوان كرد.

وي گفت: با توجه به نام​گذاري امسال به نام فرهنگ و اقتصاد با مديريت جهادي، خلاقيت مديران در اين است كه با مديريت جهادي مشكلات را سر و سامان دهند.

همچنين كرمانشاهي، مشاور طرح ترافيك خوزستان كاهش اشتباهات رانندگان، ايجاد راه​هاي بخشنده مانند گاردريل و واكنش سريع براي نجات مصدومان و كاهش هزينه​هاي تصادفات را سه استراتژي كاهش تلفات رانندگي عنوان​كرد و از اجراي طرح راهبردي بهبود وضعيت معابر و راه​ها به​صورت پايلوت در خوزستان خبر داد.

بازدید:۴۹۵