طرح ارتقاي ايمني راههاي خوزستان

سازه نیوز:معاون عمراني استانداري خوزستان به تشريح طرح ارتقاي ايمني راههاي استان پرداخت و گفت: از آذرماه سال گذشته با توجه به اهميت ارتقاي ايمني راهها، اين طرح در دستور كار معاونت عمراني قرار گرفت.
احمد سياحي در ششمين شوراي اداري استان در محل استانداري برگزار شد، با اشاره به اهميت طرح ارتقاي ايمني راههاي استان اظهاركرد: در دهه 80 بيش از 241 هزار نفر در تصادفات جادهاي در كشور جان خود را از دست دادند كه اين تعداد در خوزستان بيش از 13 هزار و 400 نفر بود و رتبه پنجم را بعد تهران، خراسان بزرگ، فارس و اصفهان داشت.
وي افزود: حفاظت از جان افراد وظيفه ديني همه ماست زيرا حفظ جان يك نفر همانند احياي يك نسل است. معتقديم كه هر فردي كه در جاده در حركت است بايد از ايمني بهرهمند باشد و لذا همه بايد تلاش كنيم تا با عزم استاني و امكانات ملي به اين هدف دست يابيم. همه دستگاهها بايد دست به دست هم بدهند تا اين مهم محقق شود.
معاون عمراني استانداري خاطرنشانكرد: واقعيت اين است كه ما در استان عدم توسعه راهها و زيرساختها را متناسب با حجم سرمايهگذاريها، آنچنان كه بايد و شايد نداشتهايم. شهرها از نظر جمعيتي توسعه پيدا كرده اما راههاي درونشهري به همان نسبت سر و سامان داده نشدهاند. اين در حالي است كه در شرايط كنوني با توجه به كمبود اعتبارات، لازم است بيشتر به مقوله راههاي درونشهري و برونشهري بپردازيم.
وي گفت: خودرو، جاده و خطاي انساني مهمترين عوامل بروز تصادفات جادهاي است و با آموزش رانندگان و كاهش خطاهاي انساني ميتوانيم گامهاي بلندي در جهت كاهش تلفات برداريم. در استان 14 هزار كيلومتر راه داريم. از سوي ديگر 20 درصد حمل و نقل سنگين كشور و ترانزيت مواد نفتي كشور همسايه را در استان داريم و اين مساله ميطلبد كه به مقوله ارتقاي ايمني راها توجه بيشتري داشته باشيم.
سياحي بيانكرد: حجم فزاينده سفرها به استان در پايان سال و حجم سفرهاي تابستانه لزوم توجه بيشتر به جادهها را نشان ميدهد. در پايان سال 92 خوزستان رتبه دوم را در حجم مسافران به خود اختصاص داد و به همين علت حفظ حراست اولويت اول كاري ما در استان خواهد بود.
وي در ادامه به كمبود علايم راهنمايي و رانندگي در راههاي استان اشاره و تصريحكرد: واقعيت اين است كه با كمبود اعتبارات راهداري مواجه هستيم و كل اعتبارات اين بخش در سال جاري 72 ميليارد تومان است كه با اعتبارات مورد نياز فاصله زيادي دارد.
معاون عمراني استانداري خوزستان عنوانكرد: افتخار ما در استان وجود 13 يادمان شهداي دفاع مقدس است. از سوي ديگر وجود بنادر، فولاد، پتروشيمي و صنايع بزرگ ديگر، شاخصهايي هستند كه بر لزوم توجه بيشتر به بخش راه تاكيد دارد.
سياحي در ادامه به ارائه آماري از تلفات جادهاي در استان پرداخت و گفت: 81 درصد تلفات جادهاي در صفر تا 45 كيلومتري ورودي شهرها اتفاق ميافتد و لذا بيشترين توجه ما بايد به ورودي و خروجي شهرها باشد. 45 درصد تلفات جادهاي مربوط به پنج محور پر خطر اهواز – انديمشك، اهواز – بندرامام، اهواز – ايذه، اهواز – شوشتر و سهراهي كوپال – بهبهان است. 39 درصد راههاي استان، راه روستايي است كه بر توجه بيشتر به اين راهها تاكيد دارد. بيشترين تلفات در استان مربوط به فصل تابستان با 30 درصد تلفات است و در بين ماهها نيز بيشترين تلفات در فروردين و شهريورماه رخ ميدهد.
وي ادامهداد: طبق آمار پزشكي قانوني در سال 92، 646 نفر در تلفات جادهاي برونشهري و روستايي جان خود را از دست دادهاند و خوزستان در اين زمينه رتبه دوم را در بين استانها دارد. در زمينه تلفات موتورسواران نيز بايد گفت كه هفت استان 48 درصد اين تلفات را شامل ميشوند. به دليل ضعفهاي جدي و اساسي در عدم ايجاد معابر مناسب براي عابران تعداد تلفات عابران پياده در استان 46 درصد و رتبه استان در اين شاخص، رتبه ششم است. 60 درصد حوادث و تصادفات جادهاي به دليل سرعت و سبقت غيرمجاز است.
سياحي عنوانكرد: مقصر 70 درصد تصادفات جادهاي در استان، وسايل نقليه سنگين هستند و لذا با توجه به حجم بالاي تردد اين وسايط نقليه در جادههاي استان، لازم است محدوديتهاي جدي براي اين وسايط در نظر گرفته شود.
معاون عمراني استانداري خوزستان تصريحكرد: تعداد تلفات جادهاي استان در سالهاي 90 تا 92 به ترتيب 369، 300 و 254 نفر بوده كه در اين بخش كاهش 15 درصدي را باوجود افزايش تعداد سفرها شاهد بوديم و خوزستان رتبه دوم را در كاهش تعداد تلفات به خود اختصاص داده است. ميزان تلفات درونشهري و جادهاي نيز در چهار ماهه استان به ترتيب سه درصد افزايش و 6 درصد كاهش داشت و تلاش ميكنيم تا پايان با اقدامات جدي و اساسي ميزان تلفات كاهش چشمگيري داشته باشد.
وي ابراز اميدواريكرد با اعتبارات و امكانات موجود استان، اقدامات جدي در جهت كاهش تلفات صورت گيرد.
سياحي در پايان تسريع در تهيه و عملياتي نمودن طرح جامع كاهش تلفات، لزوم اقدام فوري و اساسي با امكانات موجودتسريع در احداث پروژه قطار شهري، اهتمام به احداث و تكميل جادههاي كمربندي شهري، افزايش ناوگان حمل و نقل شهري و راهاندازي و ساحت مراكز ترافيك شهرهاي بالاي 50 هزار جمعيت را از جمله انتظارات در اجراي ايم طرح جامع عنوان كرد.
وي گفت: با توجه به نامگذاري امسال به نام فرهنگ و اقتصاد با مديريت جهادي، خلاقيت مديران در اين است كه با مديريت جهادي مشكلات را سر و سامان دهند.
همچنين كرمانشاهي، مشاور طرح ترافيك خوزستان كاهش اشتباهات رانندگان، ايجاد راههاي بخشنده مانند گاردريل و واكنش سريع براي نجات مصدومان و كاهش هزينههاي تصادفات را سه استراتژي كاهش تلفات رانندگي عنوانكرد و از اجراي طرح راهبردي بهبود وضعيت معابر و راهها بهصورت پايلوت در خوزستان خبر داد.
بازدید:۴۹۵