کد خبر: ۱۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ 12 August 2014

اظهار نظرهای همگانی و سکوت سازمان هواپیمایی


سازه نیوز:در حالی‌که اظهارنظرهای مختلف در رابطه با نقص فنی هواپیمای سقوط کرده هسا و محدودیت‌های پروازی آن فراگیر شده، سازمان هواپیمایی درباره شرایط پرواز این هواپیما و محدودیت‌های احتمالی آن در خصوص زمان و درجه دما موضوعی را رد یا تایید نکرده که البته این سکوت عامل دامن زدن به ابهامات بیشتر و طرح مباحث از سوی همگان شده است.

پس از آن که سرپرست باشگاه سپاهان در صحبت‌های روز گذشته خود اعلام کرد "هواپیمای ایران 140 برای پرواز محدودیت ساعتی داشته و از ساعت 8:30 به بعد نباید پرواز کند" امروز نیز یکی از نمایندگان مجلس اظهارنظر جدیدی را در این رابطه مطرح کرد.

به گفته حسین طلا، نماینده مردم تهران و فرماندار سابق این شهر هواپیماهای ایران 140 اجازه پرواز در دمای بیشتر از 40 درجه سانتیگراد را نداشته‌اند.

این سخن‌ها در حالی مطرح می‌شود که هواپیمای سقوط کرده دیروز به عنوان تنها هواپیمای بازمانده از این مدل در آسمان ایران به عنوان یکی از پرترددترین هواپیماها شناخته می‌شده و از سوی تیم‌های فوتبالی برای سفرهای درون کشوری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

علیرضا بحیرایی، متخصص صنعت هوایی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت امنیتی هواپیمای سقوط کرده اظهار کرد: تمامی این گمانه‌زنی‌ها پیرامون وضعیت هواپیمای سقوط کرده یا محدودیت‌های دمایی و ساعتی آن تا زمانی که از سوی کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی به شکل رسمی تایید نشود قابل ملاحظه نیستند.

وی اضافه کرد: دفتر کل سوانح سازمان هواپیمایی که مسئولیت بررسی ابعاد این حادثه و جعبه سیاه هواپیما را بر عهده دارد باید نظر قطعی و نهایی خود را در این زمینه ارائه کند و از این رو نمی‌توان پیش از آن هیچ نظر یا دیدگاهی را به رسمیت شناخت.

با این وجود به نظر می‌رسد حادثه‌ای که به مرگ تعدادی از هموطنانمان ختم شد باعث شده اذهان جامعه به دنبال پاسخ قانع‌کننده برای اتفاق دیروز باشند و از این رو تا زمانی که سازمان هواپیمایی پاسخ رسمی دراین حوزه ارائه نکند احتمالا اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها ادامه خواهد داشت؛ گمانه زنی‌هایی که به جای روشن شدن افکار عمومی تنها به پیچیده شدن این ماجرا و گم شدن دلایل و اشکالات اصلی منجر خواهد شد.

هرچند معاون وزیر راه از بحث محدودیت ساعتی پروازها اعلام بی اطلاعی کرده و صحت آنها را از پایه مورد تردید قرار داده است اما تا زمانی که این اظهارات در قالب یک بیانیه رسمی مطرح نشود، افراد مختلف در رابطه با دلایل سقوط سخن خواهند گفت، سخنانی که شاید بسیاری از آنها از نظر فنی جایگاه خاصی ندارد.

بازدید:۵۳۵
برچسب ها: سقوط هواپیما