کد خبر: ۱۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ 19 August 2014

ضرورت دریافت عوارض از خودروهای سنگین عراقی


سازه نیوز:معاون عمرانی استانداری خوزستان در جلسه شورای ترافیک عنوان کرد: تانکرهای نفتی و ماشین‌های سنگین عراقی با وجود تردد در خوزستان هیچ گونه عوارضی به استان پرداخت نمی‌کنند.

احمد سیاحی در جلسه شورای ترافیک در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: توجه ما در شورای ترافیک در خصوص تردد ماشین‌های سنگین در جاده‌های استان خوزستان، به مسایل ایمنی راه‌ها است. باید گزارشی بسیار شفاف در حوزه ایمنی راه‌ها داشته باشیم؛ متولی این امر پلیس راه است و در این گزارش باید اعمال محدودیت‌های ترافیکی و اقدامات پلیس در این زمینه به روشنی بیان شده باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اداره‌کل راه و شهرسازی نیز نوع و میزان صدماتی که ماشین‌های سنگین به راه‌ها وارد می‌کنند، همچنین نوع و میزان استهلاک راه‌ها را مشخص کنند. وظیفه دولت است که با توجه به اعتبارات راهداری سالیانه به این موارد بپردازد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان به موضوع اخذ عوارض از ماشین‌های سنگین و نفتکش‌های عراقی در جاده‌های استان اشاره کرد و گفت: گزارشی در این زمینه تهیه و در آن مطرح شد که در مبادی ورودی کشور و پایانه‌ها چه مبالغی از این ماشین‌ها گرفته می‌شود و ما به التفاوت چه میزان است، همچنین چند درصد مسیر در استان خوزستان طی می‌شود. این در حالی است که تریلی‌ها و ماشین‌های سنگین عراقی هیچ گونه درآمدی برای استان ندارند بجز در آزادراه خلیج فارس که بخش خصوصی از همه خودروهای عبوری از جمله ماشین‌های سنگین عراقی عوارض دریافت می‌کند.

سیاحی افزود: این موارد برای پیگیری موضوع در جلسه شورای معاونان استاندار، مطرح و مقرر شد برای تصمیم‌گیری در این خصوص اقدام شود. با توجه به این که گفته می‌شود که 950 تا 1100 نفتکش و تانکر نفتی عراقی در طول روز در مسیرهای استان خوزستان تردد می‌کنند، ضروری است که دریافت عوارض از خودروهای سنگین عراقی تصویب شود.

سیاحی در ادامه در خصوص نحوه تردد خودروهای سنگین در جاده اهواز- اندیمشک گفت: برای انتقال ترافیک خودروهای سنگین از جاده اهواز-اندیمشک و موظف کردن رانندگان این ماشین‌ها به تردد در مسیر آزادراه خلیج فارس، باید توجیه فنی و اقتصادی و مجوزهای قانونی داشته باشیم. از نظر ترافیکی، در این مسیر آنچنان ترافیک سنگینی وجود ندارد ولی اگر پلیس راه به این نتیجه رسید که برای ارتقای ایمنی جاده اهواز- اندیمشک باید محدودیت سبقت و محدودیت سرعت اعمال کند، به نظر می‌رسد رانندگان ماشین‌های سنگین نیز به دنبال آن ترغیب می‌شوند که از آزادراه تردد داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این رابطه پیشنهاد نمی‌کنیم که با تحکم به رانندگان تکلیف شود همه خودروهای سنگین باید از آزادراه تردد داشته باشند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: در جلسه بعد شورای ترافیک، پلیس راه گزارشی در خصوص حوادث و تصادفات پیش آمده در این راه‌ها، و همچنین پیشنهاد شفاف و عملی و راهکارهای خود را ارایه دهد.

وی درباره وضعیت تردد در جاده امام صادق(ع) (اهواز- خرمشهر) گفت: این جاده برای تردد ماشین‌های سنگین طراحی نشده و عبور خودروهای سنگین در این جاده ظلم به مردم حاشیه مسیر است و قطعا باید پلیس راه محدودیت جدی و اساسی در این خصوص اعمال کند.

سیاحی تصریح کرد: جاده اهواز-خرمشهر در زمان جنگ و با عرض خاصی ساخته شده و اکنون شرکت نیشکر به وفور در حال استفاده از آن جاده است و این در حالی است که روستاهای بسیار زیادی در حاشیه دو طرف جاده قرار گرفته‌اند و تلفاتی به دنبال حوادث در این جاده داشته‌ایم.

وی افزود: مسئولان شهرستان خرمشهر به شدت از وضعیت این جاده گله‌مند هستند بنابراین خواهشمندم در هفته آینده، پلیس راه و راه و شهرسازی گزارشی درباره اعمال محدودیت در جاده امام صادق(ع) ارایه دهند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: با توجه به حوادثی که در این جاده اتفاق افتاده و شرایطی که مردم ساکن در این مسیر دارند، پیگیری وضعیت آن باید در اولویت قرار گیرد. امید است رانندگان نیز با اصلاح فرهنگ رانندگی خود، در نبود پلیس هم در بحث سرعت و هم سبقت، بر طبق ضوابط و مقررات موجود در این مسیر تردد کنند.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این جلسه سازمان تاکسی‌رانی شهرداری اهواز و پلیس راهور در خصوص ماده 20 قانون راهنمایی و رانندگی سامان‌دهی حمل و نقل بار و مسافر بحث کردند و همچنین مواد قانونی مختلف در خصوص وضعیت تاکسی‌سرویس‌ها و ضرورت واگذاری امور آژانس‌ها به شهرداری‌ها در استان خوزستان ارایه شد و در نهایت تاکسی‌رانی درخواست کرد که امور تاکسی سرویس‌ها طبق قانون به شهرداری‌ها واگذار شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در این رابطه اظهار کرد: در جلسه بعدی شورای ترافیک، سازمان تاکسی‌رانی اهواز همه مستندات و مدارک موجود در این زمینه به همراه اظهار نظر روشن پلیس راهور و همچینن پیشنهاد مشخص در این رابطه را ارایه دهند.

سیاحی افزود: سامان‌دهی این موارد جزو خواسته‌های ماست؛ شهرداری نیز باید ناوگان تاکسی‌رانی خود را ارتقا دهد و نوع خدمات تغییر کند.

وی در ادامه در خصوص انتقال تاکسی از شهری به شهر دیگر اظهار کرد: با توجه به این که ممنوعیت انتقال تاکسی از شهری به شهر دیگر تصویب شده است؛ موارد درخواست انتقال تاکسی، عملیاتی نخواهد شد.

سیاحی همچنین در خصوص به کارگیری نیروهای پارکبان در شهر اهواز گفت: به دلیل نازیبایی‌هایی وضعیت پارک خودرو در شهر به وجود آورده؛ با راه‌اندازی پارکبان و سروسامان دادن به وضعیت پارک خودروها و در مراکز شهر و خیابان‌های اصلی مخالفتی نداریم اما این که پارکبان راه‌اندازی شود تا منبع درآمدی برای شهرداری باشد، به شدت با این موضوع مخالفیم.

وی با بیان این که نباید با پارک خودروها در خیابان‌های کم‌عرض معضل ترافیکی دیگری را ایجاد کرد، افزود: لازم است در برخی مناطق، پارکینگ عمومی احداث شود. نبود پارکینگ عمومی معضلی در شهر اهواز است و این معضل فشار بسیاری بر شهر و خیابان‌های اصلی وارد می‌کند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان عنوان کرد: بی شک اگر پارکینگ احداث شود، بسیاری از معضلات این چنینی حل خواهد شد. در نقاطی از شهر اهواز کانون‌های ترافیکی سنگینی وجود دارد اما پارکینگ در این نقاط احدث نشده است.

سیاحی از نحوه خط کشی خیابان های اهواز ابراز گله مندی کرد و گفت: جاده های درون شهری از فقر خط کشی رنج می برند. ضرورت رعایت نظم و انضباط در رانندگی را مطرح می کنیم ولی کدام خیابان ما خط کشی دارد؟ خط کشی هم می تواند به زیبا نشان دادن شهر و هم به برقراری و نظم و انضباط رانندگی و ترافیکی کمک زیادی کند.

وی همچنین به وضعیت روشنایی شهر اهواز اشاره کرد و اظهار کرد: اهواز شهر تاریکی است. نمی گویم که شهر را بسیار روشن کنید چون صلاح نیست اما حالت متوسط روشنایی را هم نداریم که این موضوع ناایمنی، افزایش تصادفات و همچنین نازیبایی شهر را به دنبال داشته است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: شهرهای استان خوزستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، به شهرهای شب معروف هستند، اقداماتی هم انجام شده ولی هنوز ابتدای راه هستیم.

بازدید:۴۹۸