کد خبر: ۱۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ 09 September 2014

ممانعت از تبدیل منازل مسکونی به مراکز آموزشی


سازه نیوز:عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خواستار ممانعت جدی مسئولان از تبدیل منازل و ساختمان‌های مسکونی به واحدها و مراکز آموزشی شد. مجید ولدان دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: امروز بسیاری از منازل مسکونی در کلان‌شهرها به مراکز آموزشی خصوصا مراکز غیرانتفاعی در سطوح مختلف از مهدکودک تا دانشگاه تبدیل شده است حال آنکه این کار با استانداردها تطابق ندارد.

ولدان تصریح کرد: واحدهای آموزشی باید دارای استانداردهای خاص به‌لحاظ متراژ کلاس‌های درس، میزان نور، دسترسی‌ها، مقاومت در برابر زلزله، وجود راه‌های اضطراری خروج و ... باشد که هیچ‌یک از واحدهای مسکونی واجد این استانداردها نیست.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس تاکید کرد: این موضوع در کنار اشکالاتی که به‌واسطه ایجاد ترافیک، برهم زدن منظر شهری و ... به‌واسطه تبدیل یک واحد مسکونی به مرکز آموزشی ایجاد می‌شود، مسئولان را ملزم می‌کند تا در راستای توجه به حقوق شهروندی و رعایت قانون، از این موضوع ممانعت کنند.

ولدان همچنین با تصریح اینکه رسانه‌ها باید با ورود به مباحث ساختمانی، سطح آگاهی شهروندان را در خصوص خانه‌های خوب و مطلوب، ارتقا بخشند، گفت: خانه مانند اتومبیل نیست که بتوان نوع خارجی آن را وارد و زمینه مقایسه بین یک مسکن ایده‌آل به‌لحاظ استاندارد و یک ساختمان مسکونی غیراستاندارد را برای شهروندان فراهم کرد.

وی گفت: بهترین شیوه برای آنکه مردم بدانند یک خانه مناسب چه خصوصیت‌هایی باید داشته باشد، رسانه‌ها هستند.

ولدان تاکید کرد: رسانه‌ها می‌توانند بخشی از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی را به این مهم اختصاص دهند تا در مردم یک مطالبه جدی برای داشتن واحدهای مسکونی استاندارد ایجاد شود.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی یک نظام اعتلایی دیده شده است، گفت: امروز نظام مهندسی به سمت صنفی سوق داده شده حال آنکه دید کلان سوق دادن این سیستم به سمت نظام اعتلایی است. سازمان باید از تصدی‌گری و پیگیری کننده منافع صنفی اعضا فاصله بگیرد و بیش از گذشته مباحث آموزشی، کنترلی، نظارتی، مشارکت در توسعه و ... را دنبال کند.

ولدان با بیان اینکه مبحث دوم مقررات ملی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی مراحل تجدید نظر را طی می‌کند، گفت: امروز موضوع صرفه‌جویی در انرژی و ساخت واحدهای مسکونی که کمترین هدرروی انرژی را داشته باشد، در دستور کار قرار گرفته است.

وی توجه به اخلاق حرفه‌ای را از سیاست‌های کلان نظام مهندسی در کشور برشمرد و تصریح کرد: در این مسیر باید مطالبات مردم را ارتقا بخشید.

ولدان همچنین در بحث حفظ و توسعه فضای سبز گفت: زمانی شیراز یک باغ‌شهر بود اما امروز حفظ همین باغ‌های موجود یک دغدغه جدی است، باید مردم متوجه باشند که فضای سبز در شیراز تنها یک باغ به‌نام باغ فرزانه نیست، ارتقا آگاهی‌های مردم و شکل‌دهی مطالبات اجتماعی و فرهنگ‌سازی مناسب وظیفه رسانه‌ها به‌شمار می‌رود.

عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان فارس و کشور، گفت: اگرچه سرمایه‌گذاری خوب و مورد تایید همه است، اما خوب‌تر و مهمتر از آن توسعه پایدار است، زمانی غصه می‌خوردیم که چرا شیراز صنعتی نشده اما امروز وقتی به اراک و قزوین و کرج نگاه می‌کنیم و مشکلات آنان را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که هزینه‌های صنعتی شدن گاه بسیار بیشتر از منافع آن است.

ولدان با تصریح اینکه مهمترین محور توسعه برای استان فارس، گردشگری است، گفت: در این بخش باید خیلی کار کنیم، متاسفانه تا امروز در هیچ یک از کمیسیون‌های گردشگری در سطوح مختلف شهر و استان و حتی شورای شهر، از سازمان نظام مهندسی دعوت نشده است اما اعلام می‌کنیم که این سازمان با تمام توان آماده همکاری و مشارکت بوده و هست.

بازدید:۳۷۵