کد خبر: ۱۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ 13 September 2014

برای نگهداری راه ها 100 میلیارد تومان کم داریم


سازه نیوز:«ایمنی»، «نگهداری از جاده و ابنیه فنی» و «آماده باش ماشین آلات» سه وظیفه ای است که برای «راهداری» تعریف شده است. بخشی که در زمان وقوع حوادث رانندگی نگاه ها متوجه آن می شود. اهمیت این بخش از آنجایی بیشتر می شود که بدانیم خوزستان رتبه چهارم در حوادث منجر به فوت را دارد و با داشتن 14 هزار کیلومتر جاده، عنوان یکی از 7 استان پرترافیک کشور را یدک می کشد. اما آیا توان راهداری در خوزستان متناسب با وظیفه سنگینی است که به دوش دارد؟

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در این باره می گوید: سرمایه ای که اداره کل راه باید از آن نگهداری کند حدود 10 هزار میلیارد تومان است که شامل بزرگراه ها، راه های اصلی و فرعی، راه های روستایی، ابنیه های بزرگ و کوچک، زیرگذرها و روگذرها، تقاطع های غیرهمسطح، ساختمان ها و راهدارخانه ها و تجهیزات حاشیه جاده در بخش ایمنی اعم از علائم افقی و عمودی است.

«جهانبخش امانی» طول جاده های خوزستان را حدود 14 هزار کیلومتر (حدود 5 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی و 10 هزار کیلومتر راه روستایی) عنوان می کند و می افزاید: بیش از 13 هزار و 800 پل در خوزستان وجود دارد که از این تعداد 400 دهانه، پل های بالاتر از 30 متر هستند و از این بابت خوزستان در کشور رتبه اول را دارد.

وی اظهار می کند: در دنیا 2 تا 6 درصد از سرمایه به نگهداری اختصاص داده می شود. بر این اساس برای نگهداری راه های خوزستان حداقل سالانه 200 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. این در حالیست که اعتبار امسال برای این بخش، اعم از ملی و استانی حدود 100 میلیارد تومان است که معادل 50 درصد نیاز است. آنهم در صورتی که تخصیص ها کامل باشد.

امانی می افزاید: اگر چه این اعتبار نسبت به پارسال به ویژه در بخش استانی 40 درصد افزایش داشته است، اما به دلیل عدم تخصیص مناسب در سال های 91 و 92 دیون قابل توجهی در بخش راهداری باقی مانده که قسمتی از این منابع باید صرف آن شود.

وی اضافه می کند: به طور مثال سالانه باید 10 کیلومتر خط کشی انجام شود. در صورتی که هزینه هر متر خط کشی را یک هزار تومان در نظر بگیریم، فقط برای خط کشی سالانه حداقل 10 میلیارد تومان نیاز داریم.

امانی می گوید: خوزستان به دلیل صنعتی بودن، بخش قوی کشاورزی و بنادر دارای ترافیک مضاعفی است و از نظر ترافیکی و عبور وسایل نقلیه جزو 7 استان کشور است. به این مساله باید عبور محموله های ترافیکی کشور و دیگر استان ها (به طور مثال تردد ماشین های باری به بنادر) و کامیون های نفت کش عراقی را هم باید اضافه کرد. از طرفی آب و هوای استان به شکلی است که استهلاک راه و ابنیه شدید است.

وی با اشاره به مشکلات اضافه تناژ در حمل و نقل جاده ای، می افزاید: معادن و کارخانه های آسفالت که هیچگونه رعایت تناژی در تحویل بار ندارند و رانندگانی که برای سود بیشتر هر نوع تناژی را روی جاده منتقل می کنند باعث می شوند، تخریب ها بیشتر شود و عمر جاده ها و پل ها 60 درصد زودتر به اتمام برسد.

کاهش تصادفات جاده اي

کمیته ایمنی راه های خوزستان به منظور سیاست گذاری و کاهش تصادفات و تلفات جاده ای در چند سال اخیر با شدت و ضعف فعال بوده است. از دی ماه 92 دبیری این کمیته به اداره راه و شهرسازی و معاونت راهداری واگذار شده است.

امانی با اشاره به اینکه وزارت راه در سال 92 و 93 کاهش 10 درصدی تصادفات جاده ای را به عنوان هدف ترسیم کرده است، می گوید: خوزستان در سال 92 نسبت به 91 در تصادفات جاده ای کاهش 11 درصدی و در تلفات کاهش 10 درصدی داشته است. این در حالیست که متوسط کاهش تصادفات رانندگی در کشور در سال گذشته 2.4 درصد بوده است.

دبیر کمیته ایمنی راه های خوزستان می افزاید: در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 22 درصد کاهش در زمینه فوتی ها و 6 درصد کاهش در تصادفات رانندگی در استان اتفاق افتاده است. که این مساله با وجود افزایش خودروها و به دلیل حضور و نظارت مستمر و کنترل جاده ها اتفاق افتاده است.

وی با این حال معتقد است: تا زمانی که برنامه پایداری برای ایمنی خودرو و راننده نداشته باشیم، به کاهش مطلوب که مد نظر است نخواهیم رسید. کاهش تصادفات یک مبحث همگانی است و همه باید به نوعی دست به دست هم دهند و با نیروهای پلیس، راهدار و امدادرسان همراه شوند تا این کاهش پایدار شود.

امانی عامل حدود 70 درصد از تصادفات را سرعت غیرمطمئنه می داند که در صورت رعایت رانندگان قابل مهار است.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد تصادفات کشور در 7 استان صنعتی و صادراتی کشور از جمله خوزستان اتفاق می افتد، تاکید می کند: اگر کشور روی همین چند استان متمرکز شود کاهش بسیاری در تصادفات شاهد خواهیم بود.

جاده مرگ، بزرگراه نمی شود

معاون راه و شهرسازی خوزستان بدترین و پرتنش ترین محور استان را در حال حاضر جاده ایذه- شهرکرد- اصفهان عنوان می کند و می گوید: 48 درصد ترافیک این محور ناشی از خودروهای سنگین است که از بندر امام به سمت اصفهان و یزد حمل بار می کنند.

وی تصریح می کند: به دلیل ترافیک سنگین، اشباع بودن جاده و وجود شیب ها و قوس های تند این محور که برای ترافیک سنگین مجاز و مناسب نیستند، تصادفات عمدتا همراه با فوتی در آن اتفاق می افتد. به طوری که تنها در دو هفته گذشته حدود 15 نفر در این جاده کشته شده اند.

امانی اظهار می کند: برای کاهش حوادث در این محور روکش آسفالت 30 کیلومتر (سرازیری هفتکل تا ایذه) در دستورکار است همچنین برای افزایش ضریب ایمنی و سهولت ترافیک  باند سوم برای ماشین های سنگین به طول 50 کیلومتر از جاده ایذه- دهدز در حال طراحی است که امیدوار هستیم ظرف 2 تا 3 سال احداث شود. احتمالا این طرح زودتر از پروژه آزادراه و بزرگراه این منطقه به نتیجه خواهد رسید.

وی با اشاره به هزینه بالای احداث بزرگراه، می افزاید: فعلا برنامه ای برای بزرگراه نداریم اما اگر باند سوم احداث شود مشکلات تا 20 سال برطرف خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه جاده های بهبهان- رامهرمز و ملاثانی- مسجدسلیمان در رده های بعدی بدترین ها قرار دارند، اضافه می کند: عموما جاده های دو طرفه بیشترین تلفات را دارند. بنابراین جاده های اصلی و شریانی باید هر چه سریع تر به یک طرفه تبدیل شوند.

 

تاثیر 15 درصدی لرزاننده ها

امانی همچنین می گوید: بیش از 30 درصد تصادفات به دلیل واژگونی است که به دلیل خواب آلودگی خستگی و بی توجهی به جلو اتفاق می افتد. محور اهواز اندیمشک و بعد از ان محور آزادراه بندر امام که مسیرهای مستقیم و صافی هستند بیشترین واژگونی را دارند.

وی ادامه می دهد: برای رفع این معضل در سال گذشته شیارهای لرزاننده طولی و عرضی در مقاطع مختلفی از راه ها به ویژه در این دو محور کار شد که تاثیر خوبی داشته و حداقل 15 درصد کاهش تصادفات را به همراه داشته است. امسال نیز این برنامه در مقاطع دیگری اجرا می شود.

بازدید:۵۶۶
برچسب ها: ایمنی ، راه ، خوزستان