کد خبر: ۱۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ 22 September 2014

طراحي بيمارستان‌ها براساس فناوري‌هاي نوين باشد


سازه نیوز:معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر لزوم توجه به نيازها و فناوري‌هاي روز در طراحي و ساخت پروژه‌هاي بيمارستانی گفت: براي دستيابي به اين هدف همكاري تنگاتنگي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواهيم داشت.
محمد جعفر عليزاده در اولين كنگره تخصصي ساخت بيمارستان و مديريت منابع و تجهيزات، با بيان اينكه برخي انتقادها در طراحي و ساخت بيمارستان ها را مي پذيريم، اظهار داشت: معتقديم بدون وجود چنين انتقادهايي و پذيرفتن آنها حركت رو به جلويي نخواهيم داشت.

مديرعامل سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي با اشاره به ارائه نقشه‌هاي تيپ براي ساخت پروژه هاي بيمارستاني بر لزوم تغيير چنين نگرشي و جايگزين شدن آن با طراحي براساس خصوصيات هر پروژه تأكيد كرد و افزود: از آنجايي كه هر پروژه فرايندي را طي خواهد كرد ، طراحي آن نيز بايد برمبناي نيازها و تجهيزات روز انجام شود.

وي تصريح كرد: دروند ساخت پروژه هاي بيمارستاني، سازمان هاي تجهيز كننده نيز بايد حضور داشته باشند تا فضاهاي مورد نظر با تجهيزاتي كه قرار است نصب شوند ، همخواني داشته باشد.

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه درحال شناسايي علل وجود برخي نقص ها در پروژه هاي بيمارستاني هستيم ، ادامه داد: در اين مسير همكاري تنگاتنگي با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي خواهيم داشت.

مديرعامل سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي در ادامه با اشاره به هدف ايجاد اين سازمان ، گفت: سازمان مجري به منظور تمركز سياست‌گذاري، مديريت و هماهنگي اجراي ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي در سراسر كشور و در جهت بهينه‌سازي و افزايش كيفيت، كاهش زمان اجرا و قيمت تمام شده تأسيس و مقرر شده است كليه امور مربوط به ساخت و سازهاي دولتي و عمومي در حوزه‌هاي بيمارستاني، بهداشتي، فرهنگي، ورزشي، دانشگاهي و اداري در اين سازمان متمركز شوند.

عليزاده با اعلام اينكه از بدو تأسيس سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي تاكنون 176 بيمارستان با 16 هزار و 971 تخت بيمارستاني تكميل شده اند ، اظهار داشت: در در سالهاي 1391 و 1392 تعداد 27 پروژه بيمارستاني با 2108 تخت، افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.

وي افزود: سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي در سال 93 تعداد 138 پروژه بيمارستاني را در دست اجرا دارد كه از اين تعداد 20 پروژه بيمارستاني با 2020 تخت تحويل شده اند و مطالبات آنها از اعتبارات امسال پرداخت مي شود.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به محدوديت شديد اعتبارات عمراني كه با طولاني شدن روند اجراي پروژه‌ها سبب تكميل نشدن پروژه‌ها در زمان‌بندي تعيين شده مي شود ، تصريح كرد: از آنجايي كه قانون به دستگاه‌هاي بهره‌بردار اجازه مي دهد با مشاركت بخش خصوصي نسبت به تكميل و بهره‌برداري از پروژه‌ها اقدام كنند ، مذاكرات متعددي با سرمايه‌گذاران صورت گرفته و در حال انجام است.

وي با اعلام اينكه در صورت تحقق اعتبارات مصوب سال 93 تعداد 28 پروژه بيمارستاني با 2476 تخت تكميل مي شوند ، به انجام پروژه هاي پژوهشي در سازمان مجري ساختمان‌ها و تأسيسات دولتي و عمومي نيز اشاره كرد و گفت: سازمان مجري با توجه به گستردگي فعاليتهاي ساخت و ساز در سراسر كشور در اين خصوص نيازهاي پژوهشي خود را شناسايي و از سال 1390 نسبت به انعقاد قراردادهاي پژوهشي با مراكز معتبر علمي كشور اقدام كرده است.

عليزاده افزود: در اين راستا با مشاركت كليه مديران و كارشناسان سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي ، نيازهاي پژوهشي اين سازمان تعيين و از سال 1390 تاكنون 32 عنوان پژوهشي كاربردي عقد قرارداد شده اند.

وي تصريح كرد: سبكسازي، مقاومسازي ساختمانها، ارتقای كيفيت بتن در سطح كشور تا رده مقاومتي C50، تكنولوژيهاي كنترل هوشمند ساختمانها BMS، تاسيسات تهويه مطبوع در بيمارستانها و تدوين استاندارد طراحي بيمارستانها بر اساس عملكرد از بخشهاي بسيار مهم پژوهشي سازمان مجري ساختمانها و تأسيسات دولتي و عمومي هستند.

 

بازدید:۵۱۵