افتتاح پل هشتم توسط رئيس جمهور در آبانماه

سازه نیوز:به گزارش پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان وبه نقل از ایسنا:معاون فني و عمراني شهرداري اهواز از افتتاح پل هشتم اهواز با حضور رئيس جمهور در نيمه دوم آبانماه خبر داد.
محمدرضا دهنوياظهار كرد: خروجي پل هشتم از سمت شرق به خيابان "زند" منتهي ميشود و براي پيشگيري از بروز ترافيك در اين محدوده، لازم است اين خيابان از دو قسمت شمالي و جنوبي تعريض شود.
وي افزود: در حال حاضر در قسمت شمالي خيابان "زند" منازل مسكوني و در قسمت جنوبي اين خيابان، بخشي از محوطه بيمارستان فاطمه زهرا(س) قرار دارد. تغيرهاي مكرر سيستم مديريتي شهرداري و اختلاف سليقهها، موجب شد موضوع عقبنشيني ساختمانهاي قسمت شمالي اين خيابان تاكنون به صورت جدي پيگيري نشود.
دهنوي تصريح كرد: مالكان ساختمانهاي قسمت شمالي خيابان زند موافق واگذاري ساختمان و عقبنشيني نيستند و در حال حاضر اين موضوع به صورت قانوني در حال پيگيري است. ساختمان بيمارستان فاطمهزهرا(س) هم حدود چهارمتر عقبنشيني خواهد كرد و عمليات اجرايي آن آغاز شده است.
معاون فني و عمراني شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: ايجاد كارگاه بتنسازي در شرق پل، مشكل ديگري بود كه موجب طولاني شدن زمان اجراي پروژه شد.
وي با بيان اينكه بر اساس پيشبيني اين پروژه بايد تا هفته نخست مهر مورد بهرهبرداري قرار ميگرفت، تاكيد كرد: عمليات اجرايي پروژه پل هشتم اهواز تا پايان مهرماه به پايان ميرسد. همچنين با توجه به نزديك بودن سفر رييسجمهور به استان در آبانماه، پل هشتم هم همزمان با اين سفر به بهرهبرداري ميرسد.
دهنوي گفت: با هدف پيشگيري از بروز ترافيك بر روي پل هشتم، در امتداد خروجي غربي اين پل، پلي ديگر ساخته ميشود. طراحيهاي ابتدايي و اجرايي آن انجام شده و هماهنگيهاي اوليه هم در حال انجام است. در امتداد پل هشتم، پلي روگذر ايجاد ميشود و ابتداي خيابان پودات را به انتهاي ميدان 15 خرداد در منطقه كمپلو متصل ميكند. اين پل تكميلكننده پل هشتم خواهد بود.
معاون فني و عمراني شهرداري اهواز افزود: اعتبار اوليه برآورد شده براي ساخت پل هشتم معادل 21 ميليارد تومان بود و با تغيير سازههاي عرشه پل و تغيير هزينه طراحي، برآورد هزينه هم به 30 ميليارد تومان افزايش يافت و پيشبيني ميشود هزينه نهايي، 34 ميليارد تومان باشد. پل هشتم تاكنون 90 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي درباره علت تاخير در ساخت پل "علوي" تصريح كرد: پروژه ساخت پل علوي از سال 83 آغاز شد؛ تغيير در مديريتها و تحولات شوراي شهر، شهرداري و سازمان عمراني شهرداري موجب شد اين پروژه از اولويتها خارج شود.
دهنوي خاطرنشان كرد: البته مسير ورودي اين پل كه معارض و مشكلي نداشته، ساخته شده و حدود دو سال از زمان ساخت اين مسير ميگذرد. ساخت اين پل محدوديتهاي ديگري هم داشته است؛ سال 87 يك مناقصه براي جذب پيمانكار جديد برگزار شد و پس از انتخاب پيمانكار دوم و بروز مشكل در عمليات اجرايي پل، مجدداً در سال 87 عمليات اجرايي پل به پيمانكار سوم واگذار شد. عمليات اجرايي ديوارها و ساخت تيرهاي فلزي پل انجام شد، ولي به دليل وجود تاسيسات برق در محل ساخت پل، پروژه دوباره متوقف شد كه اين موضوع خارج از حوزه مديريتي شهرداري بود.
معاون فني و عمراني شهرداري اهواز ادامه داد: هزينه جابهجاي شبكه برق 196 ميليون تومان برآورد شده و اين هزينه هم توسط شهرداري و اعتبارات استاني تامين خواهد شد. از يك ماه گذشته جابهجايي اين تاسيسات آغاز شده است.
وي اظهار كرد: بر اساس برنامه زمانبندي، پروژه پل علوي ارديبهشتماه آينده به بهرهبرداري ميرسد و در ماههاي باقيمانده، بتنريزي و ساخت سقف پل انجام ميشود. سهم 500 ميليون تومان استاني براي ساخت پل تامين شده و هزينههاي پس از اين اجراي پل هم توسط شهرداري تامين ميشود.
دهنوي گفت: اعتبار اوليه پروژه پل علوي يكميليارد و 700 ميليون تومان برآورد شده بود و با توجه به تغيير كار و تاخير در ساخت، پيشبيني ميشود هزينه نهايي اجرايي اين پروژه به 2،5 ميليارد تومان برسد.
معاون فني و عمراني شهرداري اهواز درباره ساخت تقاطعهاي غيرهمسطح در اهواز گفت: تقاطع غيرهمسطح كيانشهر در مجاورت ميدان ميوه و ترهبار، تقاطع خيابان چمران و پهلوان و تقاطع خيابان اقبال و اتوبان پاسداران سه پروژهاي هستند كه در اهواز اجرا خواهند شد.
وي افزود: در زمينه اجراي تقاطع غيرهمسطح كيانشهر مذاكرات اوليه با بخش خصوصي انجام شده كه البته نتيجه نهايي هنوز حاصل نشده است. تقاطع خيابان اقبال و اتوبان پاسداران از سوي سازمان عمران شهرداري اهواز اجرايي ميشود و در اين زمينه هماهنگيهاي اوليه ميان معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري و راهنمايي و رانندگي انجام شده است.
دهنوي تصريح كرد: اجراي تقاطع خيابان چمران و توحيد هم از طريق برگزاري مناقصه و مذاكره با بخش خصوصي در حال پيگيري است. البته با توجه به وجود تاسيسات متعدد گاز، آب و فاضلاب در اين محل، بايد با برنامه عمل شود. برنامه زمانبندي براي اجراي تقاطع كيانشهر و تقاطع چمران به ترتيب يكسال و 6 ماه در نظر گرفته شده و تقاطع اقبال و پاسداران هم در هشتماه ساخته ميشود.