سازنده پاسخگو نداریم/شورای مرکزی بر عملکرد هیئت رییسه استان ها نظارت ندارد

مهندس حجت عامری نایب رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان میهمان صندلی داغ «صما» بود. در این گفت و گو موضوعاتی مانند عملکرد دوره ششم شورای مرکزی، کارکرد گروهها و کمیسیون این دوره شورای مرکزی، کیفیت ساخت و ساز، صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان، بزرگترین چالش و مشکل صنعت ساختمان، بیمه کیفیت ساختمان و ... مطرح شد. آنچه در ذیل می خوانید ماحصل گفت و گوی ما با مهندس حجت الله عامری است.

صما : لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید و پیش زمینه ای از فعالیت های خود از گذشته تاکنون که نایب رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی شده اید، عنوان کنید؟
عامری : بنده 43 سال سن دارم. در حدود 14 استان کشور کار کرده ام و در حدود 300 هزار متر ساختمان رییس کارگاه بودم. مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه علم و صنعت اخذ کرده ام. تصمیم گرفتم برای دکترا ادامه تحصیل ندهم، چون خیلی علاقمند به کار اجرا بودم و در کار اجرایی ماندم.
بزرگترین دغدغه ام در این بخش آن است که ساختمان های با دوامی بسازیم که منافع مردم، منافع ملی کشور و سلامت و آسایش افرادی که در ساختمان ها زندگی می کنند را تامین و تضمین کند. زیرا ساختمان ها را بزرگترین سرمایه های کشور می دانم.
صما : از ابتدای فعالیت در سازمان نظام مهندسی حضور داشتید؟
عامری: خیر، بنده خیلی اتفاقی وارد نظام مهندسی شدم و اصلا قرار نبود وارد این سازمان شوم و این مدارج را طی کنم. بنده در سال 85 وارد نظام مهندسی شدم و همان سال هم مدیر نظام مهندسی استان گلستان شدم و در دو دوره این سمت را عهده دار بودم. در دوره قبل عضو شورای مرکزی بودم و این دوره هم با اعتمادی که دوستان کردند، همچنان عضو این شورا هستم.
صما : برخی از کارشناسان و فعالان سازمان نظام مهندسی معتقدند که عملکرد دوره ششم شورای مرکزی نسبت به دوره های گذشته سیر نزولی داشته و برنامه های اجرایی و عملیاتی آن، آنطور که انتظار می رفت پیش نرفته است. نظر شما در این خصوص چیست؟
عامری : هیچ گاه در کشور براساس اهداف و برنامه های مشترکی کار نکرده ایم و بنابراین هر کسی این ادعا را دارد که مثلا فلان دوره، بهترین دوره شورای مرکزی بوده است.
در دوره پنجم بسیار عنوان میشد که این شورای مرکزی بهترین دوره شورای مرکزی در کشور است. بنده عضو شورای مرکزی بودم ولی هیچ گاه احساس غرور نکردم و به وجد نیامدم. هر کدام از شوراها بسته به زمان خود کارهایی را انجام داده اند اما نمی توانیم شورای مرکزی دوره پنجم را با دوره اول مقایسه کنیم. زمانی می توانیم مقایسه کنیم که جنس مقایسه از یک نوع باشد و همه اینها را در یک مسیر ارزیابی کنیم.
اینکه بگوییم در دوره ششم کاری انجام نشده حرف درستی نیست. به نظر من در این دوره به سمت کارهای زیربنایی رفتیم چون اصلا قرار نیست کارهای پوپولیستی انجام بدهیم. هدف اصلی ما ارتقای کیفیت ساختمان ها در تمام نقاط کشور است و به همین جهت هم در هیئت عمومی خط مشی تدوین کردیم. بندهای خط مشی را با کمک اعضای هیئت مدیره های دوره ششم تدوین کردیم. یعنی نقطه نظرات تک تک اعضای هیئت مدیره های استانی را گرفتیم و در هیئت عمومی به تصویب رساندیم. در حال حاضر هم اگر نقطه نظری وجود داشته باشد آن را به هیئت عمومی بعدی می بریم.
این مسائلی که مطرح می شود بیشتر ادعا هست، ادعا هم چون قابل اندازه گیری نیست همیشه در حد یک ادعا باقی می ماند. اما اتفاقی که در این دوره شورای مرکزی افتاد این است که در بحث های زیرساختی و زیربنایی اقداماتی انجام شده است. باید متذکر شوم که قرار گرفتن مهندس ترکان در راس سازمان نظام مهندسی کشور به عنوان یکی از شخصیت های برجسته مهندسی یکی از بزرگترین توفیقات دوره های اخیر این سازمان است.
صما : عملکرد دوره ششم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر بنده تدوین یک برنامه و تسری دادن آن به تمام استان های کشور یک اقدام مثبت است. ما نمی خواهیم کارهای همراه با تعجیل انجام دهیم. ماحصل تعجیل پروژه ای مانند مسکن مهر است، البته نمی خواهم بگویم مسکن مهر به طور کلی یک پروژه ناموفق بود اما می توانست خیلی موفق تر باشد.
عملکرد شورای مرکزی دوره ششم را باید با مجموعه استان ها ارزیابی کرد زیرا عملکردها از استان ها بیرون می آید و شورای مرکزی فقط یک ستاد کشوری است. در مورد عملکرد شورای مرکزی، مردم و ساختمان هایی که ساختیم باید پاسخ بدهند. خروجی و کارنامه سازمان های نظام مهندسی چیزی غیر از ساختمان نیست.
صما : عده ای اعتقادشان بر این است که گروهها و کمیسیون های این دوره کیفیت لازم را ندارند و جلسات آنها در حد متناسب که حداقل ماهی یک بار و حداکثر ماهی دو بار است، برگزار نمی شود. علت این روند را در چه می دانید؟
عامری : صحبت شما در مورد یک مقطع زمانی درست است. به دلیل اینکه زمانی که فعالیت دوره اخیر شورای مرکزی آغاز شد، کمیسیون ها و گروهها تعطیل شدند. همچنین از آنجا که انتخاب ریاست سازمان به تاخیر افتاد، برای یکی دو ماه جلسات شورای مرکزی تعطیل شد. در نهایت از اسفند ماه سال گذشته هیئت رییسه شورای مرکزی آغاز به فعالیت کرد و اولین جلسه ای که در اسفند ماه برگزار شد، مربوط به تودیع و معارفه مهندس ترکان و مهندس هاشمی بود. سپس در اولین جلسات شورای مرکزی در سال 93 به نظام نامه ای پرداختیم که در دوره قبل متوقف مانده بود. موضوع این نظام نامه تعریفی بود که از گروهها و کمیسیون های شورای مرکزی داشتیم و حدود دو جلسه نیز برای آن زمان گذاشتیم و به یک جمع بندی از خروجی های گروهها و کمیسیون های دوره قبل دست یافتیم.
بنده هم عضو این کمیسیون ها بودم و فکرمی کنم ما در آن دوره هم کارنامه موفقی نداشتیم، چون موضوعاتی را پیگیری کردیم که به اجرا نرسید.

صما : علیرغم مصوبه هیئت عمومی هفدهم چرا تعداد اعضای گروهها و کمیسیون ها به 7 نفر و 9 نفر کاهش پیدا کرده اند؟ این در حالی است که پس از ماهها اعتراض به تازگی شورای مرکزی اعلام کرده که می توانند از استان ها یک نماینده حضور داشته باشند. این موضوع برخلاف قانون است یا خیر؟
عامری : در شورای مرکزی اصلا گروههای تخصصی نداشتیم. در واقع نقش و تعریفی که در شورای مرکزی، قانون نظام مهندسی و آیین نامه اجرایی از این گروهها داریم با برداشت برخی از دوستان قدری متفاوت است. اما شورای مرکزی برای اینکه بتواند خروجی های ملی داشته باشد، از دوره اول اقدام به تشکیل گروههای تخصصی کرد. به استناد گزارشی که از عملکرد گروهها و کمیسیون ها در دوره پنجم وجود دارد و بخشی از آن مربوط به حضور و غیاب ها است، جلسات گروه تخصصی عمران که شامل 28 نفر عضو است با 10 تا 13 نفر از اعضا تشکیل شده است. یعنی 50 درصد صرفا می خواستند عضویت داشته باشند، بدون اینکه وقت و انرژی بگذارند و کار کنند.
بنابراین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به این نتیجه رسید که اعضای گروهها و کمیسیون ها را از چهره های شاخص و نخبگان حرفه ای و تواناتر انتخاب کند و این امر منجر به کاهش تعداد اعضای گروهها و کمیسیون ها شد.
نظر هیئت عمومی این بود که مشارکت استان ها در گروهها و کمیسیون ها کمرنگ شود، اما در یکی از جلسات شورای مرکزی مصوب شد که از پتانسیل تمام استان های کشور به نسبت توانایی های آنها استفاده شود.
یک هدف دیگر را هم از حضور تمام استان ها در گروهها و کمیسیون ها دنبال می کنیم که وحدت رویه است. در 17 سالی که از عمر سازمان نظام مهندسی می گذرد برای ایجاد یک نظام وحدت رویه در سازمان های نظام مهندسی اصلا کاری انجام نداده ایم.
در نظام توزیع کار، در سیستم های اطلاع رسانی، در سیستم های مدیریتی، در چارت سازمانی یک پراکندگی بسیار گسترده ای مشاهده می شود. روش ارجاع کار نظارت در استان های مختلف بسیار متفاوت است، در صورتی که ارائه خدمات مهندسی نمی تواند تا این حد متفاوت باشد. به همین دلیل اگر نمایندگان تمام استان ها در جلسات حضور داشته باشند و از تجربیات استفاده کنند، اقدام خوبی است.
یکی از موضوعاتی که از گروهها و کمیسیون ها تقاضا داریم این است که کارهای لازم را انجام دهند تا روی موضوعاتی که بتواند شکل ساختاری سازمان ها را یکسان کند، به یک جمع بندی برسیم.
صما : طبق ماده 21 قانون نظام مهندسی، شورای مرکزی وظیفه نظارت بر عملکرد استانها را دارد که گفته شده متاسفانه این نظارت به طور کامل بر استان ها وجود نداشته است. شاهد این ادعا اتفاقات متعدد اخیر است که در مدت زمان کوتاه برای برخی از هیئت رییسه استانها افتاده و در نهایت منجر به استعفا و یا اعلام تخلف روسا شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
عامری : این موضوع که شورای مرکزی در کل تاریخ خود نظارت بر عملکرد هیئت رییسه استانها نداشته است را می پذیرم. البته در شورای پنجم کمیته حل اختلاف هیئت مدیره ها وجود داشت.
در دوره قبل شاکله کمیته حل اختلاف استان ها را حفظ کردیم. همکاران در بعضی استانها به این کمیته ها مراجعه می کردند و اختلافات بین ارکان سازمان و اعضای هیئت مدیره حل میشد.
بنده هنوز جمع بندی نهایی نداشتم اما در مورد استعفاهایی که در هیئت مدیره ها رخ داده حداقل در جلساتی که با همکارانمان از استان های کرمانشاه، سمنان و تا حدودی البرز داشتیم ادعاها این بود که شرایط تا حدودی بهتر شده است. اگر قرار باشد شرایط بهتر شود، تغییرات می تواند خیلی خوب باشد. تغییراتی که منجر به عملکرد و خروجی بهتری شود، حتی در هیئت رییسه شورای مرکزی نیز باید رخ بدهد.
صما : آیا فکر می کنید هیئت رییسه باید در دوره بعد تغییر کند؟
عامری : بستگی به انتخاب شورای مرکزی دارد. به نظر من ارزیابی باید توسط شورای مرکزی انجام شود. بنده با توجه به مدت محدودی که حضور داشتم کارنامه را خیلی بد نمی دانم.
صما : چه نمره ای به دوره ششم شورای مرکزی می دهید؟
عامری : بنده یک سری آرزوها و اهدافی دارم و در کنار آن یک سری کارها را انجام می دهم که این دو با یکدیگر همخوانی ندارد. بنده باید نمره را براساس اهداف، آرزوها بدهم یا شرایط موجود؟ هنوز فاصله زیادی بین اهداف قانون و آنچه که اجرا می شود، وجود دارد. اهداف قانون باید در نظام مهندسی استانها اجرا شود، زیرا شورای مرکزی جای نمره دادن نیست و در واقع باید به ساختمان ها نمره بدهیم و نه به افراد.
به نظر من شورای مرکزی در کارهایی که انجام داده کارنامه قابل قبولی دارد. هر چند که اعتقادم این است که مهندسان نمی توانند به خودشان نمره بدهند. زیرا گستره کار بسیار بزرگ است و کار سایر مجموعه ها در کار نظام مهندسی و کیفیت ساختمان ها موثر است.
صما : آقای مهندس! شورای مرکزی خود را موظف به اجرای تمام مصوبات هیئت عمومی می داند یا خیر؟
عامری : بله، مسلما. اولویت اصلی شورای مرکزی قانون نظام مهندسی، آیین نامه اجرایی و سپس مصوبات خود شورا است و اگر مصوبات هیئت عمومی در تناقص با این موارد نباشد، شورای مرکزی خود را موظف به اجرا می داند. به نظر بنده در نظام نامه ها که متعلق به یک دهه گذشته است باید تجدیدنظر شود. بعضی از این نظام نامه ها به تصویب هیئت عمومی نرسیده و به استناد آیین نامه، تمام اینها باید به تصویب هیئت عمومی برسند.
صما : برای صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی ساختمان به چه فاکتورهایی نیاز است که تاکنون به آن توجهی نشده است؟ به عنوان مثال مهندس ناظر وظیفه دارد از کاربرد مصالح غیراستاندارد و نامرغوب به ویژه پروفیل ها در پروژه جلوگیری کند اما متاسفانه این اتفاق رخ نمی دهد.
عامری : در شناسنامه فنی ملکی بخشی تحت عنوان مشخصات مصالح استاندارد وجود دارد. به نظر من اگر روزی در شناسنامه فنی ملکی توفیق پیدا کنیم، می توانیم بگوییم که صنعت ساختمان نمره عالی گرفته است. در شناسنامه فنی ملکی دفترچه اطلاعات ساختمان، دفترچه طراحی ساختمان و دفترچه نظارت و اجرای ساختمان وجود دارد اما هنوز شهرداری ها قائل به این موضوع نیستند که ساختمان ها مجری ذی صلاح و سازنده ذی صلاح داشته باشند. وقتی اینها وجود ندارد، شناسنامه فنی ملکی از چه اعتباری می تواند برخوردار باشد؟ ما هنوز قائل به این نیستیم که یک ساختمان خوب را باید متخصص خوب بسازد.
برای اجرای واقعی شناسنامه فنی ملکی علاوه بر ضرورت حضور مجری ذی صلاح در بخش طراحی و نظارت باید کارگران و استادکاران هم تایید صلاحیت شوند و پروانه داشته باشند که این موضوع از وظایف وزارت کار است.
در شناسنامه فنی ملکی یک بخش هم استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد است. زمانی شناسنامه فنی ملکی خوب است که سازنده ذی صلاح مصالح ساختمانی استاندارد را به صورت هنرمندانه کنار یکدیگر قرار دهد و محصول نهایی با عنوان ساختمان مطابق با استانداردها و مقررات ساختمانی احداث شود.
اما در حوزه استفاده از پروفیل ها وظیفه نهادهای نظارتی است که بر این موارد نظارت کنند. متاسفانه بخش عمده ای از پروفیل های وارداتی از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و محصولات تولید داخل نیز شرایط استاندارد لازم را ندارند.
در سال 84 آیین نامه ای به تصویب هیئت وزیران وقت رسید که به موجب آن 32 قلم کالا مشمول استاندارد اجباری بودند. اما در حالی که حدود یک دهه گذشته در مورد استاندارد این 32 قلم کالا، توفیقات جدی به دست نیاورده ایم. این در حالی است که تمام مصالح مورد استفاده در صنعت ساختمان باید استاندارد و گواهینامه فنی داشته باشند.
صما : به نظر شما رابطه تولیدکننده محصول ساختمانی استاندارد و شناسنامه فنی در کجاست؟ رابطه این دو مقوله در کجا باید شکل پیدا کند؟
عامری : مرجع صدور استاندارد در کشور سازمان استاندارد است و در این بخش باید اتفاقاتی بیفتد. بدنه سازمان استاندارد برای کنترل این حجم عظیم پروژه کوچک است و بنابراین باید بخشی از کارهای آن حتما برون سپاری شود.
ما اعلام آمادگی کردیم به سازمان استاندارد که بخشی از همکاران نظام مهندسی حاضرند به این سازمان در اعطای تاییدیه های استاندارد به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی کمک کنند. حتی پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک را متشکل از سازمان استاندارد، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی داده ایم.
اما یک موضوع بسیار مهم این است که صرفا اخذ گواهینامه استاندارد کافی نیست و این استاندارد باید تداوم داشته باشد. باید کنترل استاندارد در تمام فرآیند تولید وجود داشته باشد اما در این مورد خلاء وجود دارد.
صما : آیا مهندس نباید تشخیص دهد که کدام کالا استاندارد است؟ آیا اجباری وجود دارد که مهندسان فقط روی کالای استاندارد کار کنند؟
عامری : ما یک نظام کنترل کیفی داریم. به استناد مقررات ملی ساختمان اگر جایی در مورد استاندارد محصولات تردید کردیم آنها را کنترل و تست مجدد می کنیم. اما کنترل تمام استانداردها مقدور نیست و اصلا کنترل کیفیت در کارگاههای ساختمانی قابل اندازه گیری نیست.
صما : اما در حال حاضر محصولات فاقد آرم استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.
عامری : استفاده از محصولات بدون آرم استاندارد در پروژه های ساختمانی ممنوع است و هر کدام از همکاران ما که دستور استفاده از مصالح غیراستاندارد را داده، تخلف کرده است.
صما : آیا برای این موضوع آیین نامه ای وجود دارد یا خیر؟
عامری : استفاده از مصالح استاندارد جزو ضوابط و مقررات ملی ساختمان است اما این کالاها باید در مبادی ورودی و تولید کنترل شوند.
صما : از نظر شما بزرگترین چالش و مشکل در صنعت ساختمان چیست؟
عامری : صنعت ساختمان در کشور ما بسیار بزرگ است. گفته می شود که 30 درصد از منابع مالی کشور درگیر صنعت ساختمان است، 7 میلیون نفر به طور مستقیم در این صنعت کار می کنند و حدود 120 شغل با صنعت ساختمان در ارتباط هستند. اما در حالی که 30 درصد از پایه پولی کشور درگیر صنعت ساختمان است، آیا دولت و مجلس و ارکان کشور 10 درصد از انرژی خود را صرف این بخش می کنند؟ به نظر بنده که چنین نیست. در واقع می توان گفت تا حدود زیادی به صنعت ساختمان بی مهری شده است. ما هنوز باور نداریم ساختمان هایی که مالکیت آنها در اختیار مردم است، سرمایه های ملی هستند و این نگاه هنوز تقویت نشده است.
در صنعت ساختمان تشکل های مختلفی وجود دارند اما این تشکل ها کنار یکدیگر ننشسته اند تا موضوعات خود را حل کنند. بزرگترین چالش صنعت ساختمان این است که صاحبان اصلی این صنعت با یکدیگر تعامل و گفتگو ندارند تا بتوانند به یک نظام واحد مشترک برای تامین منافع ملی برسند.
در واقع کسانی که در صنعت ساختمان تلاش و کوشش می کنند، از منافع آن برخوردار نمی شوند اما کسانی که خارج از این صنعت هستند و هیچ صلاحیتی در این کار ندارند، بیشترین منفعت را می برند و به همین دلیل است که امروز مشکلات عدیده ای در صنعت ساختمان داریم.
صما : مبحث بیمه کیفیت ساختمان از موضوعات مهم در سازمان نظام مهندسی است. در خصوص اجرایی شدن این موضوع نظر خود را بگویید.
عامری : بیمه کیفیت ساختمان حتما باید اجرایی شود. البته یک کمیسیون در نظام مهندسی پیگیر این کار است. یکی از مشکلات این است که صنعت بیمه کشور هم با این موضوع خیلی آشنا نیست. حتی صنعت بیمه هنوز به این تشخیص نرسیده که در این بیمه تضمین کیفیت مبالغ قابل توجهی منابع ریالی نهفته است. متاسفانه هنوز صنعت بیمه بین سازنده خوب و بد هیچ تفاوتی قائل نیست.
ضروری است مردم به این آگاهی برسند که بیمه تضمین کیفیت بایستی در تمام پروژه های ساختمانی دیده شود، همانند شناسنامه فنی ملکی که ساختمان بدون شناسنامه، نباید به فروش برسد، ساختمان بدون بیمه کیفیت هم هیچ ارزشی ندارد. توجه داشته باشید که خود بیمه به تنهایی نقش موثری ندارد و بانک ها باید در کنار شرکت های بیمه قرار بگیرند. احداث ساختمان با مجموعه مهندس طراح، ناظر، مصالح، کارگر فنی و... یک بخش کار است، بیمه و بانک هم بخش دیگری است که نقش تاثیرگذاری در ساختمان دارند؛ اگر این دو به توافق برسند شاهد خروجی قابل توجهی خواهیم بود، البته در حال حاضر خیلی از مجموعه های بانکی نسبت به تاسیس شرکت بیمه هم اقدام کرده اند که این حوزه باید تقویت شود.
صما : بسیاری از متخصصان بر این باورند که در صنعت ساختمان به دلیل عدم حضور یک تولید کننده پاسخگو و متعهد کیفیت ساخت و سازها با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کند و زمانی که این امر برطرف شود به نوعی کل مشکلات صنعت ساختمان حل خواهد شد. به نظر شما چطور می توانیم به این علم دست یابیم؟
عامری : اگر سازنده پاسخگو در صنعت ساختمان وجود داشت، دیگر نیازی به خیلی از صحبت و بایدها و نبایدها نبود و تمام موارد توسط خود سازنده رعایت می شد، چرا که در صورت حضور سازنده ای که با یک تیم حرفه ای کار کند و کلیه مسائل مطرح شده را رعایت کند، دیگر دغدغه ای باقی نمی ماند. همه موارد نظیر مهندس طراح، ناظر، مصالح استاندارد، بیمه و... باید در کنار هم باشند، در این صورت شاهد حضور سازنده پاسخگو و یک اتفاق بزرگ در صنعت ساختمان کشور خواهیم بود. البته توجه داشته باشید که کار باید از اساس اصلاح شود؛ وقتی که مصالح و کارگر غیراستاندارد و غیرحرفه ای وجود دارد سازنده چه چیزی را باید پاسخ بگوید. زمانی ما می توانیم یک ساختار پاسخگو داشته باشیم که همه بخش های ما به صورت متوازن با هم توسعه و ارتقا یابند. اینکه تنها به دنبال این باشیم که در صورت بروز حادثه یک مقصر و پاسخگو وجود داشته باشد درست نیست، سازنده پاسخگو باید حداقل استانداردها را داشته باشد تا بتواند پاسخگو بهره بردار باشد. در مقررات ملی هم حداقل شرایط تعریف شده، حداکثرها نیست که بگوییم فراهم نمودن آن سخت است. با سازنده پاسخگو تمام منافع تامین می شود اما باید یک مجموعه کامل درکنارهم باشند. اگر جزءجزء پروسه ساختمان رعایت شود تولیدکننده پاسخگو هم به صورت خودکار بوجود می آید.
صما : عملکرد شورای انتظامی درحدود وظایفش را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تاکنون عملکرد قابل توجه و تاثیر گذاری داشته است؟
عامری : در همه دنیا ضوابط حاکم بر صنعت ساختمان خیلی سخت گیرانه است، چرا که با جان، مال و ایمنی مردم سر و کار دارد؛ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم بر رعایت قوانین و برخورد با تخلفات حرفه ای تاکید بسیاری دارد؛ همانطور که یکی از بندهای خط مشی 17 گانه رسیدگی به تخلفات حرفه ای در این حوزه است. با بروز تخلفات حرفه ای حیثیت مهندسی زیر سئوال می رود و به همین دلیل ضروری است که کلیه مهندسان نسبت به رعایت این مورد دقیق و حساس باشند. البته به نظر من در بررسی تخلفات حرفه ای تاکنون خوب عمل شده و از این پس هم به صورت جدی این مورد پیگیری خواهد شد، شورای مرکزی دوره ششم با قاطعیت به دنبال برخورد جدی با تخلفات حرفه ای هستند، مهم این است که متخلفین در نظام مهندسی حضور نداشته باشند.
صما : این شبه وجود دارد و عده ای معتقدند که با توجه به حضور مهندس ترکان که مشاور رییس جمهور است سازمان نظام مهندسی دوره ششم خیلی سیاسی است، آیا شما این موضوع را قبول دارید یا خیر؟
عامری : همه می دانند که مهندس ترکان از سیاستمداران برجسته کشور است و نیازی به نفی کردن هم ندارد، ولی با گذشت هفت ماه از همکاری مجموعه نظام مهندسی با مهندس ترکان در شورای مرکزی هیچ حرف سیاسی از ایشان نشنیده ام، در تمام جلسات، مذاکرات حول محور ساختمان بوده است؛ مرتبط نمودن سابقه و فعالیت سیاسی ایشان به کار نظام مهندسی درست نیست؛ به اعتقاد بنده مهندس ترکان یکی از حرفه ای ترین مهندسان کشور است. خارج از تعارف و تملق ایشان یک ثروت برای کشور محسوب می شود و باید از تجارب چنین افرادی در جهت توسعه کشور استفاده شود. همچنین لازم است به این نکته اشاره کنم که شورای مرکزی دوره ششم خیلی حرفه ای تر از دوره های قبل عمل می کند.
صما : آیا از چند سال حضور در نظام مهندسی خاطره به یاد ماندنی به خاطر دارید؟
عامری : در نظام مهندسی بهترین خاطره هر فردی، افزایش کیفیت ساختمان ها و حفظ ایمنی بهره بردار است. به نظر من رضایت مردم بهترین اتفاقی است که می تواند درحوزه نظام مهندسی برای هر مهندسی رخ دهد، ولی یک خاطره جالب که در یاد من باقی مانده، این بود که رییس سازمان نظام مهندسی یکی از استان ها شده بودم و برای تاسیس دفتر نمایندگی در یکی از شهرهای نوپای استان اقدامات لازم صورت گرفته بود؛ تفاوت تعرفه ایجاد شده و جلوگیری از ساخت ساختمان بدون پروانه، باعث عصبانیت برخی از اهالی شده بود، از جمله آقایی که سن و سال قابل توجهی داشت، برگه ای از نظام مهندسی در دستش بود خیلی عصبانی و معترض با دست های مشت کرده پیش من آمد؛ در آن لحظه تمام فکر من به این موضوع بود که عصبانیت ایشان باعث برخورد فیزیکی نشود، چرا که وظیفه ما تنها پاسخگویی به مردم است؛ ما در چنین شرایطی کار کردیم. به نظر من الان به شرایط خوبی رسیدیم البته کافی و کامل نیست ولی در مجموع نظام مهندسی ساختمان به نسبت بقیه بخش های کشور خوب عمل کرده است. فراموش نشود که سازمان امروز دارای تشکیلات حرفه ای و قابل قبول است.
صما : آیا منزل شخصی دارید؟ می دانید کیفیت ساخت و ساز آن در چه حدی است؟ آیا شناسنامه فنی ملکی دارد؟
عامری : بله. ساختمانی که من در آن ساکن هستم خودم ساختم و اطمینان داردم که در صورت بروز هر حادثه ای مشکلی پیش نخواهد آمد، ولی این ساختمان قبل از صدور شناسنامه فنی ملکی ساخته شده و شناسنامه ندارد، اما از کیفیت آن مطمئن هستم چرا که تیم سازنده آن عالی بودند، به همین دلیل اکنون هم می توان برای آن شناسنامه فنی ملکی صادر کرد.
صما : درآمد شما در حوزه نظام مهندسی چقدر است؟
عامری : پنج الی شش میلیون تومان در ماه می گیرم. البته در نظام مهندسی درآمدی وجود ندارد، باید برای دل کار کرد، ضمن آنکه در این حوزه افراد براساس توانایی حرفه ای کار می کنند.
صما : چند فرزند دارید؟
عامری: خداوند 2دختر، 9 ساله و یک ساله به من هدیه کرده است.
صما : اگر در حوزه نظام مهندسی ورود پیدا نمی کردید چه شغلی را انتخاب می گردید؟
عامری : من مهندس عمران بودم و شغل خودم (حرفه مهندسی)را خیلی دوست دارم. با توجه به اینکه برای ساختن یک ساختمان استاندارد، ساختار پایه ای وجود ندارد و این مسئله کار را دشوار می کند، اما من کار کردن در شرایط سخت را دوست دارم، چرا که کار کردن در شرایط سخت خیلی دلنشین است.
صما : آقای مهندس عامری به رسم صندلی داغ چند کلمه نام برده می شود با شنیدن هر کدام از آنها اولین کلمه ای که در ذهنتان تداعی می شود را عنوان کنید؟
صما : نظام مهندسی
عامری: زندگی ما
صما : مهندس ترکان
عامری : استادم
صما : دکتر آخوندی
عامری : استادم
صما : قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
عامری : کتاب همیشه همراه من
صما : تخلفات
عامری : بی آبرویی
صما : مهندس ناظر
عامری : مسئولیت
صما : هیات رییسه
عامری : مسئولیت
صما : امضافروشی
عامری : خیانت به حرفه
صما : شناسنامه فنی ملکی
عامری : هویت ساختمان
صما : دولت تدبیر و امید
عامری : امید مردم
صما : نظام کاردانی
عامری : حلقه ای از صنعت ساختمان
صما : انبوه سازی
عامری : حلقه ای از صنعت ساختمان
صما : مهندس عامری
عامری : پدر آوین و راشین عامری
بازدید:۱۱۰۴