کد خبر: ۱۸۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۳ 08 October 2014

جذب سرمایه‌گذار برای ساخت هتل با موانعی همراه است


سازه نیوز:ازسال ۸۳ تا کنون به عنوان رییس جامعه هتل داران استان خوزستان فعالیت کرده است وبا توجه به اینکه شغل پدرش هم هتل داری بود لذا تجربه زیادی در این زمینه کسب کرده است گفت‌وگوی زیر با عبدالحمید حرمتی رئیس جامعه هتل داران خوزستان است که آن را می‌خوانید:

کابان‌نیوز: تعداد هتل‌ها و مسافرخانه هایی که در استان وجود دارند؟
در مجموع ۴۰ هتل و ۲۱ واحد مهمانسرا یا مسافرخانه در خوزستان وجود دارد.

کابان‌نیوز: چه تعداد از هتل‌ها در شهر اهواز قرار دارند؟
در اهواز ۱۲ هتل وجود دارد که مجموعاً ۶۷۹ اتاق و ۱۵۵۹ تخت دارند.

کابان‌نیوز: چه شهرستان‌هایی بیشترین تعداد هتل را دارند؟
اهواز و آبادان با ۷ هتل بیشترین تعداد هتل‌ها را دارند پس از آن‌ها ماهشهر ۵ هتل و سربندر ۴ هتل دارند و شهرستان‌های شوش، ایذه، دزفول، هرکدام یک هتل دارند و شهرستانی مثل شادگان هتل وجود ندارد.

کابان‌نیوز: آیا ضرورت احداث هتل یا مسافرخانه برای شهرستان‌هایی که اصلاً این امکانات را برای گردشگران ندارند احساس نمی‌شود؟
چون مسافت این شهرستان‌ها از مرکز استان کم است لزوماً نیاز نیست که حتماً دارای هتل یا مهمانسرا باشند چراکه تعداد مسافرانی که به این شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند محدود است و احداث هتل یا مهمانسرا برای این شهرستان‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

کابان‌نیوز: در سطح استان چطور؟
در مجموع ساخت هتل باید با مسائل زیرساختی همراه باشد و همزمان باید ارگان‌های مختلف مانند سیستم فرودگاهی، گمرک، مبلمان شهری، ناوگان تاکسیرانی و.. بازسازی و به روز شوند و در اینجا فقط بحث احداث هتل نیست بلکه مهم تر زمینه سازی قبل از آن یعنی زیرساخت‌هاست.

کابان‌نیوز: در حال حاضر ظرفیت هتل‌ها برای پذیرش مهمانان چگونه است؟
با ایجاد بحث توریسم درمانی وضعیت کمی بهتر شده است ولی واقعیت این است که با وجود اینکه تخت‌های ما در هتل‌ها کم است ولی از ظرفیت بیش از ۳۰ درصد آن‌ها استفاده نمی‌شود و برخی از فصل‌های سال خالی می‌مانند و درآمد ندارند. این در حالیست که گردشگری یک کار فرابخشی است و باید ابتدا زمینه‌های آن فراهم شود و بعد هتل‌ها و مهمانسراها ایجاد شوند.

کابان‌نیوز: فعالیت مهمانسراهای دولتی چقدر در کاهش درآمد هتل‌ها مؤثر است؟
نمی‌توان گفت بی تأثیر است چرا که عدم فعالیت آن‌ها باعث می‌شود که هتل‌ها ظرفیت بیشتری از مسافران را پذیرش کنند و طبق قانون باید مهمانسراهای دولتی تعطیل شوند و برای آن که از درصد پتانسیل‌های هتل و مهمانسراها استفاده شود و هتل ها بتوانند خو د را اداره کنند باید برنامه ریزی مدون و حساب شده صورت گیرد در این بین حتی برگزاری همایش‌های دولتی درزمان مناسب نقش مهمی در پر کردن ظرفیت هتل‌ها و درآمدزایی آن‌ها خواهد داشت.

کابان‌نیوز: نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رونق گیری هتل‌ها چیست؟
میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند کاری کند و فقط نقش هدایت کنده و برنامه ریز را می‌تواند ایفا کند به گونه ای که برای احداث موزه نفت یا موزه جنگ یا حیات وحش با ادارات مربوطه هماهنگی‌های را داشته باشد تا برنامه ریزی‌ها درست پیش رود..

کابان‌نیوز: چرا؟
اصولاً برای احداث یک هتل هزینه‌هایی یک ساله آن باید تأمین شود و درصورتی که این اماکن مشتری نداشته باشند برای تأمین هزینه‌های اداره هتل با مشکل مواجه می‌شوند و این تجربه در شهرستانی مثل شوش به دست آمده که هتل احداث شد ولی به خاطر کمبود مسافر نتوانست موفق عمل کند .

کابان‌نیوز: چه شرایطی باید موجود باشد تا هتل‌ها بتوانند موفق عمل کنند؟
درمجموع به جز جاذبه‌های تاریخی باید جاذبه‌هایی ایجاد شود تا گردشگران به خوزستان سفر کنند و با توجه به شرایط هر منطقه باید از پتانسیل‌های آن استفاده شود مثلاً از ظرفیت رودخانه‌ها باید برای جذب گردشگر استفاده کرد. مثلاً در شهر اهواز موزه‌های فرهنگی و تاریخی مثل موزه جنگ یا موزه نفت یا حیات وحش باید ایجاد شود.

همچنین در شهرستان هایی مثل رامهرمز، بستان، شادگان مسافر بسیار انگشت شمار است یا مثلاً در شادگان تالاب شادگان وجود دارد ولی به دلیل اینکه احداث هتل به گونه ای خواهد بود که سرمایه گذار نمی‌تواند در آمدزایی داشته باشد نمی‌توان هتل ایجاد کرد و اگر احداث شد حتماً باید حمایت شود.

کابان‌نیوز: در حال حاضر فعالیت هتل‌های استان چگونه است؟
در استان هتل‌هایی هستند که طی سال ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش تخت‌های آن‌ها اشغال می‌شود و معمولا اواخر هفته اتاق خالی زیاد است ولی مسافر نیست.

کابان‌نیوز: چند درصد درآمد هتل‌ها هزینه جاری آن‌ها است؟
از کل درآمد هتل‌ها ۶۵ درصد هزینه‌های جاری و 25 درصد هزینه استهلاک آن‌هاست

کابان‌نیوز: شرایط استان را برای جذب سرمایه‌گذار چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در جذب سرمایه‌گذار موانعی پیش روی فرد گذاشته می‌شود که انگیزه او را برای سرمایه‌گذاری کاهش می‌دهد شاهد بودیم مثلاً شهرداری‌ها با دریافت عوارض بسیار بالا هزینه‌های زیادی را به هتل‌ها تحمیل می‌کردند که این خود ضربه سنگینی به هتل‌ها وارد می‌کند

کابان‌نیوز: چه راهکاری برای جذب سرمایه‌گذاران وجود دارد؟
معافیت هتل‌ها از پرداخت عوارض شهرداری جهت کاهش هزینه‌های جاری هتل‌ها و حذف ۸ درصد ارزش افزوده هتل‌ها توسط دولت از دیگر راهکارها برای جذب سرمایه‌گذاران است.

کابان‌نیوز: اقداماتی که اتحادیه برای هتل داران داشته است را بگویید؟
هتل داران را تشویق کردیم که بدون اتکا به دولت با کمک منابع داخلی یا وام‌هایی که از بانک‌ها دریافت می‌کنند برای بازسازی هتل‌ها اقدام کنند که در این راستا بیش از ۵ میلیارد تومان در این خصوص هزینه کردند
مرجع :کابان  نیوز-شهرزاد امیری

بازدید:۵۹۰
برچسب ها: هتل ، اهواز