کد خبر: ۱۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳ 28 October 2014

کیفیت سازه در ایران از استاندارد‌‌های جهانی پایین‌تر است

سازه نیوز:دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: کیفیت سازه و شهرسازی در کشور نسبت به استاندارد‌‌های جهانی و کشور‌‌های توسعه‌یافته پایین‌تر است.فتح‌الله شمسایی امشب در کارگاه آشنایی با ماده 21 مقررات ملی ساختمان و پدافند غیرعامل در سازه و معماری که در اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان برگزار شد، اظهار کرد: کیفیت سازه و شهرسازی در کشور نسبت به استاندارد‌‌های جهانی و کشور‌‌های توسعه‌یافته پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: در کشور ژاپن، زلزله‌ای با قدرت هفت ریشتر تنها 11 کشته به جای می‌گذارد؛ اما زلزله‌ای با همین قدرت در شهر بم حدود 40 هزار تن تلفات داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: امروزه جنگ به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده و در دنیا مبحثی که ثبات ندارد، صلح بوده و جنگ یک بحث دائمی ‌شده است.

شمسایی اضافه کرد: همیشه سیاست به نتیجه نمی‌رسد و سیاست‌مداران موفق به حفظ صلح موقت موجود میان کشورها نمی‌شوند و در این حالت، جنگ اجتناب‌ناپذیر است.

وی متذکر شد: در قرن 21 که قرن پیشرفت؛ تکنولوژی، علوم و صنعت است، جنگ‌‌‌های بسیاری در جهان صورت گرفته و این پیشرفت تکنولوژی تلفات جنگ را چندین برابر کرده است؛ در جنگی که بین آلمان و ژاپن صورت گرفت، هر تن بمب که توسط ژاپن بر شهر‌‌های آلمان ریخته می‌شد، 10 هزار تن کشته بر جای می‌گذاشت؛ در صورتی که هر بمب آلمان که در شهر‌‌های ژاپن فرود می‌آمد، بیشتر از 50 هزار نفر کشته بر جای می‌گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر خاطرنشان کرد: اسلحه‌سازی و تجارت اسلحه نخستین تجارت در دنیاست و یکی از دلایلی که جنگ‌های متعددی در دنیا اتفاق می‌افتد، همین امر است.

شمسایی ادامه داد: کشور‌‌های توسعه‌یافته مانند آمریکا، انگلستان، روسیه و چین که جزو نخستین تولیدکنندگان تسلیحات نظامی ‌در دنیا هستند، هر یک اگر صلحی به مدت یک سال در دنیا به وجود ‌آید، به بهانه‌‌های گوناگون جنگی را در دنیا آغاز می‌کنند تا بتوانند صادرات سلاح را ادامه دهند.

وی عنوان داشت: جنگ‌‌های امروز دیگر مثل گذشته نیست که حاکمی ‌با ارتش به جنگ حاکم دیگر برود؛ تاریخ آغاز شد و تا کشف باروت ادامه داشت.

دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: پس از کشف باروت، تاریخ جنگ‌ها به دوره سلاح‌های گرم وارد شد؛ سپس به دوره مکانیزه، سلاح‌‌های مدرن و اتمی رسید‌ و امروز دوره جنگ‌‌های سرد است.

شمسایی تشریح کرد: مهم‌ترین دوره مرتبط با ما و جامعه مهندسی همین دوره جنگ سرد بوده و چندین نکته وجود دارد که برای ما مهم است و باید به آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امروز باید سازه‌هایمان طوری باشد که اگر مورد هدف دشمن قرار گرفتیم، آسیب کمتری به سازه وارد شود و اگر آسیب دیدیم، توانایی ترمیم با سرعت بالا را داشته باشیم.

دکترای مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه عالی دفاع ملی افزود: منظور از پدافند عامل کاهش تهدیدات طبیعی است؛ اما منظور از پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری از تهدیدات خارجی، دشمن‌شناسی، شناخت مبانی دشمن، شناخت مناطقی که امکان دارد دشمن به ما حمله کند و شناخت قدرت و توانمندی دشمن است.

شمسایی توضیح داد: فقط زمانی به امنیت می‌رسیم که از تهدیدات خارجی رها شویم؛ خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین مناطق دنیاست که باید به خوبی به آن توجه شود.

وی بیان داشت: ایران دارای 54 نوع ماده معدنی مختلف است؛ در صورتی که ژاپن یکی از توسعه‌یافته‌ترین کشور‌‌های حال حاضر دنیا بوده و فقط به ذغال‌سنگ دسترسی دارد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: دسترسی به یکی از بزرگ‌ترین منابع گاز دنیا و برخورداری از سومین ذخیره نفت دنیا از دیگر ویژگی‌‌های ایران است و به همین دلیل هر 45 سال، یک جنگ داخلی و خارجی در ایران صورت می‌گیرد.

بازدید:۴۳۴