کد خبر: ۱۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳ 11 November 2014

فرهنگ های محلّی در اهواز؛ قوام بخش فرهنگ ملّی

دومین جلسه شورای مشورتی نخبگان علمی استان با مدیریت شهری کلانشهر اهواز با حضور مهندس موسوی شهردار اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سعادت نیا رئیس شورای اسلامی شهر اهواز، حجه الاسلام و المسلمین سواری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اهواز، دکتر ابریشم کار سخنگوی شورای اسلامی شهر اهواز و تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه های استان و صاحبنظران در دفتر شهردار اهواز برگزار شد.


مهندس موسوی شهردار اهواز در ابتدای این جلسه، استمرار برگزاری چنین جلسات کارشناسی و علمی را نشان دهنده عزم و اراده جدی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اهواز در انطباق و نزدیکی حوزه اجرا با دستاوردهای علمی و فنّی ارزیابی کرد و گفت: هر کجا شاهد توسعه، رشد و پیشرفت هستیم نشان دهنده بهره گیری از تجارب و تخصص نخبگان و صاحبان علم و دانش است، بنابراین برای هدایت مجموعه گسترده ای چون شهرداری که به لحاظ تنوع اختیارات، وظایف و تکالیف بی نظیر است اگر متکی به برنامه مدوّن و علمی با حفظ اقتضائات بومی باشیم می توانیم به موفقیت که همان کسب رضایتمندی عمومی است دست یابیم.


شهردار اهواز که در جمع اساتید دانشگاه های استان سخن می گفت، اذعان داشت: شعار شهروند محوری که اتفاقاً با رویکرد مدیریت جهادی نیز در ارتباط است در سایه محله محوری محقق می شود، این محلات هستند که بافت مویرگی هویت شهری را سامان می دهند، فلذا باید نرم افزار فرهنگی و اجتماعی لازم برای احیاء محلات اهواز را به نحوی که با ساخت نوین شهری در تعارض نباشد را تهیه و اجرایی کرد.


مهندس موسوی خاطرنشان ساخت: برقراری تعامل سازنده میان افراد یک اجتماع، که زمینه ساز افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان است متاثر از وجود روندهای عاطفی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خاصی است که باعث همبستگی اجتماعی میان شهروندان می شود.



شهردار اهواز گفت: اختصاص این جلسه به موضوع چگونگی افزایش همبستگی اجتماعی در میان شهروندان از آن روست که معتقدیم اگر تعلق خاطر بین شهر و شهروند بوجود آمد، مشارکت شهروندان در توسعه و آبادانی شهر افزایش می یابد و مدیریت شهری در شرایط و موقعیت بهتری به فعالیت عمرانی و اجرایی و خدماتی می پردازد.



وی موضوع همزیستی و تعامل مسالمت آمیز فرهنگ های محلی در شهر اهواز را مورد اشاره قرار داد و افزود: از دیرباز تا کنون، فرهنگ های محلی و بومی در استان خوزستان و شهر اهواز قوام بخش و موجب تحکیم هویت ملی بوده اند. به همین دلیل است که بدون توجه به ارزش های فرهنگ محلی نمی توان شاهد تبلور و تقویت فرهنگ و هویت ملی در این منطقه باشیم.




شهردار اهواز خواهان توجه جدّی محافل دانشگاهی استان به موضوع مهاجرت و حاشیه نشینی در شهر اهواز شد و اضافه کرد: به طور طبیعی شهر نشینی، وظایف و تکالیف خاصی برای شهروند به ارمغان می آورد و اگر او به عنوان یک عنصر اولیه اجتماعی نتواند فرآیند جامعه پذیری را طی کرده و در ساخت و بافت اجتماعی شهر عملکرد نامطلوبی داشته باشد، بافت شهری دچار گسست و ناهمگونی می شود که در این شرایط تغییر و بهبود فضای زندگی منوط به توسعه انسانی و بسیار سخت می شود.


سیّد خلف موسوی با بیان این مطلب که اگر دنبال کاهش هزینه ارائه خدمات در شهریم، اگر خواهان مشارکت مردم در تصمیم گیری های شهری هستیم، اگر می خواهیم سرمایه ها نه تنها از شهر ما فرار نکنند بلکه به شهر ما بیایند و اگر می خواهیم شهری اخلاقی متناسب با آموزه های دینی داشته باشیم، باید همبستگی اجتماعی میان شهروندان را افزایش دهیم، گفت: شهروندان صاحب شهر هستند و تنها کافی است فاصله بین مسئول و شهروند از میان برداشته شود آن گاه با ترکیب شهروند مسئول و مدیر پاسخگو، شهر آرمانی ایجاد خواهد شد.


موسوی، شبکه ای شدن جوامع شهری بر اثر رشد تکنولوژی های ارتباطی را از چالش های جدید مدیریت شهری عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری اهواز با توجه به ارزیابی هایی که از توسعه فضای نرم افزاری دارد تصمیم گرفته دورنمای خود را در قالب شهر الکترونیک و شهر هوشمند تنظیم کند که نه تنها در آینده نزدیک با ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم شاهد ارائه بخش قابل توجهی از خدمات و سرویس های اداری شهرداری به شکل برخط باشیم بلکه در فضای ارتباطی نوینی با لایه های مختلف جامعه شهری خود قرار بگیریم.


شهردار اهواز ضمن تاکید بر ادامه برگزاری جلسات کارشناسی مدیران شهری با نخبگان علمی و فرهنگی با ترکیب های متنوع دیگر در پایان تصریح کرد: تدوین افق بلند مدت کلانشهر اهواز در یک بسته زمانی دست کم 25 یا 20 ساله ذیل جمع بندی برنامه های میان مدت 5 ساله از اهداف برگزاری چنین جلساتی است.




سعادت نیا رئیس شورا: مدیریت شهری نیازمند خرد جمعی


«حجه الاسلام والمسلمین سعادت نیا» رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در دومین جلسه تدوین راهبرد فرهنگی و اجتماعی کلانشهر اهواز با موضوع چگونگی ایجاد همبستگی اجتماعی در شهروندان گفت: مدیریت شهری نیازمند استفاده از خرد جمعی، مشورت و همراهی صاحبان علم و اندیشه است و این جلسه پُربار که با حضور اساتید برجسته دانشگاه های استان برگزار می شود از مصادیق بارز و عملیاتی استفاده از نظرات اندیشمندان می باشد.


وی با بیان این مطلب که خوزستان دروازه ورود تشیع و استان علی بن مهزیار است که در بسیاری زمینه های علمی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مقام نخست را در کشور دارد، افزود: بنابراین عقب ماندگی های موجود استان و شهر اهواز با این همه ظرفیت انسانی و توانمندی های اقتصادی به هیچ وجه پذیرفته نیست.




حجه الاسلام والمسلمین سعادت نیا خوزستان را قدمگاه شهیدان دانست و اضافه کرد: باید دست به دست هم بدهیم و فارغ از هر گونه اختلاف سلیقه، استانمان را بسازیم.


وی اظهار داشت: باید مطالب عنوان شده در این گونه جلسات علمی به عرصه عملی گسترش پیدا کند و مجریان و تصمیم سازان در حوزه مدیریت شهری آهنگ خود را هم نوا با آخرین دستاوردهای علمی و دانشگاهی تنظیم نمایند.




 رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با تقدیر و تبریک به شهردار اهواز به دلیل برگزاری این جلسه افزود: نگاه شهرداری و شهردار محترم باید به همه مسائل، فرهنگی و اجتماعی باشد و همه کارها در شهرداری اهواز می بایست پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.


وی با اعلام این مطلب که در استان خوزستان قریب 50 هزار دانشجو و 10 هزار استاد و 20 دانشگاه ارزشمند وجود دارد خاطرنشان ساخت: برگزاری جلسات هم اندیشی با نخبگان علمی استان فرصت مغتنمی است که می تواند بسیاری از بن بست ها را در مدیریت شهری به نفع تامین مصالح عمومی شهروندان برطرف نماید.

 

بازدید:۱۴۵۱