کد خبر: ۱۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۳ 09 December 2014

خسارت اهالی خیابان نادری اهواز جبران می شود


سازه نیوز:زمین اهواز در مسیر حرکت پروژه مترو بیش از 10 بار نشست کرده است. نشست اخیر اما با همه فرق داشت. این بار نشست زمین در یک منطقه مسکونی رخ داد. حدود یک ماه پیش بود که یک ساختمان چهار طبقه در خیابان نادری، یکی از شریان های اصلی شهر، به دلیل حفاری تونل مترو در زیرزمین نشست کرد و به ساختمان های اطراف هم خساراتی وارد شد.

حالا مدیرعامل قطار شهری اهواز از تعیین خسارت برای 10 نفر از مالکان ساختمان های مسیر عبور مترو در خیابان نادری خبر می دهد.

«عباس هلاکویی» می گوید: آغاز حفاری در خیابان نادری با خسارت به چهار ساختمان تجاری و مسکونی همراه بوده است که در تملک 10 نفر هستند. اما به جز یک ساختمان چهار طبقه که نشست کلی داشته، مابقی خسارت های جزئی، در حد ترک خوردگی دارند.

وی با تاکید بر جبران خسارت شهروندان، اضافه می کند: پروژه کاملا بیمه است. نماینده بیمه تمام خسارت وارده به ساختمان های اطراف محل پروژه مترو را بررسی و صورتجلسه کرده است. کارشناس رسمی دادگستری نیز ساختمان ها را بررسی کرده تا بر اساس آن میزان خسارت اعلام شود و ما منتظر اعلام نظر کارشناسی هستیم.

وی تصریح می کند: تنها ساختمانی که نیاز به تخلیه داشت همان ساختمان 4 طبقه ای است که روز اول نشست کرده بود. سایر ساختمان ها از نظر فنی مشکل خاصی ندارند. بنابراین برای ساکنان خطرساز نیستند و نیازی نیست تخلیه شوند.

هلاکویی با بیان اینکه احتمال نشست زمین و خسارت به ساختمان ها پیش بینی شده بود، توضیح می دهد: با توجه به شرایط اهواز انتظار می رفت که به تعدادی از ساختمان ها خسارت وارد شود. به همین دلیل چهار ماه پیش به همراه نماینده دادگستری از محل بازدید کرده و صورت جلسه تهیه کردیم. البته پیش بینی می کردیم خسارت بیش از اینها باشد و یک ساختمان 9 طبقه (که پشت ساختمان چهار طبقه قرار دارد) هم آسیب ببیند اما خوشبختانه اینطور نشد.

او به ساکنان خیابان نادری اطمینان می دهد که فعلا خطر رفع شده و نگران نباشند.


دستور تخلیه اجباری

اهالی و کسبه خیابان نادری که بیش از پنج سال درگیر ساخت دو ایستگاه مترو، تخریب پل روگذر و بهسازی این خیابان بودند، هنوز هم به آرامش نرسیده اند. آنها نگران هستند که حفاری تونل مترو روی ساختمان های قدیمی محل سکونتشان تاثیر بگذارد و حادثه نشست ساختمان چهارطبقه تکرار شود. یکی از ساکنان می گوید: مسئولان پروژه متروی اهواز اظهارات خود را با گذشت زمان تغییر داده و اعلام می کنند که خطری ساکنان را تهدید نمی کند و جای هیچگونه نگرانی نیست.

او که نخواست نامش فاش شود ادامه می دهد: یک ماه پیش و همزمان با نشست ساختمان چهار طبقه خیابان نادری، «پلیس ساختمان» به دلیل احتمال خطر ریزش، بعد از ارائه کارت شناسایی، ساکنان خانه های اطراف را از محل بیرون کرد. ساختمان ها به صورت اجباری تخلیه و حدود دو هفته از ورود ما ممانعت کردند.

این شهروند اظهار می کند: اگر اوضاع عادی و بی خطر است، معنی آن اخطار و اخراج دو هفته ای از محل کارمان چیست؟ در صورتی هم که اوضاع برای مردم خطرآفرین یا هشدار دهنده است، چرا مسئولان پاسخ ساکنان را به درستی نمی دهند؟


پیشنهاد شفاهی بود

مسئول کمیته و نظارت اجرائی سازمان نظام مهندسی خوزستان (رئیس پلیس ساختمان) اما صدور دستور تخلیه ساختمان از سوی این کمیته را رد می کند و می گوید: ما مسئول نظارت بر ساختمان های در حال ساخت هستیم و نظارت بر ساختمان های موجود در مسیر مترو به حوزه عمل ما ارتباطی ندارد.

«مرادعلی واهبی» می افزاید: همکاران ما به عنوان یک رهگذر به ساکنان این ساختمان ها به صورت شفاهی پیشنهاد داده بودند که برای ایمنی بیشتر بهتر است ساختمان ها را تخلیه کنند.


ستاد بحران تشکیل شود

«جمشید سلحشور» عضو شورای شهر اهواز نیز به شهروندان اطمینان می دهد که خسارت شهروندان جبران می شود. او می گوید: ساختمان هایی که در خطر ریزش بودند، تخلیه شده اند. تعیین خسارت ها نیز در حال انجام و هنوز نهایی نشده است.

به گفته وی، پیگیری ها خوب بوده و توقفی در اجرای پروژه مترو نیز ایجاد نشده است.

سلحشور در ادامه تاکید می کند: با توجه به مسالی چون پدافندغیرعامل و مدیریت بحران، احتمال تکرار این حادثه، هر چند کم، باید پیش بینی شود.

وی تشکیل ستاد بحران را در این باره خواستار می شود تا پیش از بروز مشکل و یا حادثه در عملیات اجرایی مترو اقدامات لازم را انجام دهد.


دو ماه دیگر نوبت فرهنگ

پروژه متروی اهواز که از سال 86 کلید خورده به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی اکنون 27 درصد پیشرفت دارد. دستگاه های حفر تونل (TBM) 9 کیلومتر حفاری کرده اند و اکنون در عمق 17 متری در خیابان نادری مشغول کار هستند.

مدیرعامل قطارشهری اهواز می گوید: نادری شرقی در گذشته، باتلاق و مانداب و مسیر تخلیه فاضلاب های اهواز بوده است. بر همین اساس خیابان فرهنگ نیز قبلا خندق نام داشت. کاربری گذشته این زمین ها از یک سو و بالا بودن آب های تحت الارضی در اهواز از سوی دیگر باعث می شود که حین حفر تونل نشست هایی در زمین اتفاق بیفتد که این امر اجتناب ناپذیر است. به طوری که در مسیر حفاری از میدان فرودگاه تا مصلا 12 نقطه دچار نشست شده است.

هلاکویی می افزاید: این مساله در نادری تبعاتی دارد زیرا ساختمان های این منطقه قدیمی هستند و استحکام کافی ندارند که نمونه آن ساختمان 4 طبقه نبش خیابان گندمی است.

وی با بیان اینکه نقشه محل تهیه شده و هر گونه تغییرات بررسی می شود، اظهار می کند: احتمال تکرار نشست زمین و ساختمان در خیابان نادری وجود دارد. نشست ساختمان چهار طبقه حدود یک ماه پیش به دلیل عبور اولین دستگاه تونل زنی بود و با ورود دومین دستگاه تونل زنی به خیابان نادری احتمال تکرار نشست وجود دارد.

وی اظهار می کند: پیش بینی می شود حدود دو ماه دیگر با رسیدن TBM دوم، حوالی تقاطع خیابان های نادری و فرهنگ باز هم زمین نشست کند یا ساختمان ها ترک بردارند.

هلاکویی خاطرنشان می کند: همه پیش بینی ها انجام شده است. سرعت حرکت دستگاه های TBM را به حداقل می رسانیم تا در زمان حرکت، کمترین آسیب متوجه آنها شود. همه تلاش ما این است که کمترین خسارت به ساختمان ها وارد و سلامتی شهروندان تامین شود.

وی اظهار امیدواری می کند: بعد از گذر از منطقه «باغ شیخ» مشکل کاملا حل شود و کار بقیه خیابان نادری بدون نشست تکمیل شود.

مرجع: نادره وائلی زاده- خبرنگار همشهری



بازدید:۱۷۶۸
برچسب ها: اهواز ، مترو