تلفات انسانی در بخش ساختمان دومین آمار حوادث کشور
سازه نیوز:به دلیل عدم رعایت موازین ایمنی در مصرف گاز طبیعی هر ساله تعداد قابل ملاحظه ای از هموطنان جان خود را از دست می دهند و یا دچار خسارت مالی می شوند و با توجه به آمار اخیر اعلام شده از سوی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران مبنی بر اینکه در هشت ماه اول سالجاری ۱۴نفر در استان بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند به منظور بررسی نقش مهندسان و همچنین بررسی مسئولیت نظام مهندسی در کاهش این مخاطرات گفت و گویی داشتیم با مهندس علی نیا رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان که آنچه در ذیل می خوانید ماحصل این گفت و گو است.
*ارتباط بین حوادث ناشی از مسمومیت گاز و بازرسی را چگونه ارزیابی می کنید ؟
ضمن پرداختن به سوال باید عرض کنم تلفات انسانی در بخش ساختمان از اجرا تا مرحله بهره برداری و همچنین در زمان استفاده ساکنین از جمله مسائل مهمی است که باید دغدغه های مسئولین ذیربط باشد در حال حاضر تلفات انسانی در بخش ساختمان بعد از سانحه رانندگی دومین آمار را به خودش اختصاص داده است به طوری که در سال ۱۳۹۲ این تعداد قریب به ۲۰۰۰ نفر اعلام شده است که جای تأمل دارد . در همین ارتباط مرگ خاموش یا مرگ ناشی از مسمومیت گاز هم در سالهای اخیر متأسفانه نگاههای زیادی را به خودش جلب کرده است در کشور از سال ۱۳۷۸ در بسیاری از استانها مسئولیت بازرسی گاز از شرکت ملی گاز به سازمان های نظام مهندسی استانها واگذار شده است بطوریکه در حال حاضر در کل کشور این مسئولیت توسط بازرسان نظام مهندسی صورت می پذیرد آنچه که در این مقوله قابل توجه است اینکه ما در سالهای اخیر شاهد افزایش ساخت و ساز و همچنین گاز رسانی به بسیاری از روستاهای کشور بوده ایم و از لحاظ آماری اگر چه تعداد تلفات روند افزایشی را نشان می دهد اما در مقایسه با افزایش آمار مشترکین گاز در کشور و تناسب گیری در این بخش به این نتیجه می رسیم که واگذاری این مسئولیت به سازمان نظام مهندسی روند اصلاح و کاهش تلفات را در پی داشته است اما این به معنای این نیست که سازمان حساسیت لازم را نداشته باشد در هر حال اگر ما با سخت گیری و نظارت دقیق تر در مسیری قرار بگیریم که از مرگ یک انسان جلوگیری کنیم خدمت بزرگی کردیم چرا که در اعتقادات دینی ما است که نجات یک انسان نجات یک جهان است بررسی آمار مربوط به تلفات ناشی از گاز بیانگر این واقعیت است که ۷۶ درصد آن مربوط به استاندارد نبودن دودکش و عدم رعایت ضوابط مربوط به نصب دودکش ها می باشد که از دو منظر روستا و شهر قابل تحلیل می باشد .
در روستاها ساختمانها عموماً قدیمی بوده و حالت ویلائی داشته که بازرسان محترم با دقت بیشتر و نظارت دقیقتر می توانند در مسیری گام بردارند که آمار ناشی از خفگی گاز را به حداقل ممکن برسانند و روستائیان عزیز عموماً همکاریهای لازم را دارند اما در شهرها و آپارتمانها به دلیل اینکه گاز کشی منازل در آخرین مراحل اجرای ساختمان می باشد امکان بازرسی دقیق مسیر دودکش کاملاً فراهم نبوده و چنانچه دوکش استاندارد نصب و اجرا نشده باشد امکان اصلاح آن بسیار مشکل می باشد که ضرورت دارد همه مهندسان ناظر اهتمام لازم را در زمان اجرای دودکش داشته باشند و از آنجاکه در ساختمان ناظر مقیم مکانیک نداریم در حین اجرای ساختمان وقتی به مرحله نصب دودکش رسیدیم لازم است همکاران محترم ناظر معماری و عمران یک صورتجلسه مشترک که مبنی بر اجرای درست دودکش ها باشد را همزمان امضاء نمایند از طرفی یک گروه باید مسئولیت هرگونه تغییر و جابجایی در دودکش را بپذیرند چرا که در حین تکمیل ساختمان امکان دستکاری و بستن مسیر دودکش و آسیب رساندن به دودکش وجود دارد که این خودش عامل مهمی در زمان بهره برداری و مسمومیت ناشی از گاز می باشد از طرفی به غیر از دودکش نشت گاز و سایر عوامل هم خودش نیازمند بررسی می باشد که باید عرض کنم مصالح تأسیساتی یک عمر مفید دارند و این درست نیست که ، برای مصالح یک عمری قائل باشیم و برای زمان بازرسی عمری نامحدود و لذا یکی از راهکارهای کاهش تلفات تشکیل گروه کنترل مضاعف و بازرسی دوره ای هر ۵ سال یک بار می باشد که انشاء اله امیدواریم با اجرائی شدن مبحث ۲۲ این مهم هم تحقق پیدا کند .
* مسئولیت قانونی و سازمانی نظام مهندسی در جهت کاهش این مخاطرات چیست ؟
همانطور که در قانون آمده یکی از اهداف تشکیل سازمانهای نظام مهندسی ایجاد آسایش ، آرامش و محیطی امن برای ساکنین می باشد و به همین منظور سازمان نظام مهندسی هم باید در جهت آموزش و هشدارهای ایمنی و ارائه کار فرهنگی و ارتقاء آگاهی نسبت به شهروندان تلاش لازم را داشته باشد و هم نسبت به اجباری کردن استفاده از سیستم های هشدار دهنده و هوشمند در همه ساختمان ها اهتمام لازم را داشته باشد و هم با ایجاد کارگاههای آموزشی اهمیت موضوع را به سمع و نظر مهندسان بازرس برساند تا نظارت و بازرسی دقیقتری را اعمال نمایند و از طرفی هم با واقعی کردن تعرفه خدمات بازرسی انگیزه لازم را جهت بازرسی های متعدد در حین اجرای لوله کشی گاز به وجود آورند و همچنین مقرر شد در جلسات مشترک که رشته های چهارگانه حضور دارند موضوع اجرای صحیح دودکش و همکاری های متقابل مورد عنایت قرار گیرد.
*آیا تاکنون این حوادث از سوی مهندسان و کارگروه گاز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ؟
مطمئناً یکی از دلایل تشکیل کارگروه گاز بررسی همه مسائل مربوط به حوزه بازرسی می باشد از جمله تمامی تلاشها در جهت کاهش آمار تلفات می باشد و از نگاه ما هموطنان و خانواده هایی که دچار خسارت به این بزرگی می شوند خانواده خود ما می باشند و ما خودمان را دقیقاً در جای آنها می بینیم و همانطور عرض کردم بازرسی دورهای یکی از اقدامات عملی می باشد اگر بخواهیم شاهد کاهش تلفات همه جانبه در این بخش باشیم نیازمند یک عزم ملی می باشیم چرا که بسیاری از این حوادث نشان دهنده این است که ساکنین در حین استفاده مبادرت به تغییرات سیستم و یا دودکش می نمایند و آگاهی لازم را نسبت به مخاطرات و حوادث ناشی از گاز ندارند و به همین خاطر هم سازمان نظام مهندسی و هم مطبوعات و هم صدا و سیما و هم آموزش و پرورش و دستگاههای تأثیر گذار باید اهمیت موضوع را انعکاس دهند و آگاهی لازم را به هموطنان بدهند و کارگروه گاز ضمن بررسی چالش ها و آسیب شناسی مسائل و مشکلات مربوط به بازرسان و پیمانکاران گاز تلاش دارد تا با پیمانکاران متخلف برخورد گردد و در حال حاضر به دنبال تنظیم آئین نامه انضباطی درخصوص پیمانکاران و تنظیم مناسبات و روابط بازرسان با پیمانکاران هستیم تا نهایت دقت در امر نظارت و بازرسی به عمل آید.
مرجع:سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران
بازدید:۶۱۹