کد خبر: ۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۰ 10 October 2011

اهواز در محاصره آلودگیها/صدای اهوازیها از سازمان جهانی به گوش رسید


ساز نیوز:به گزارش پایگاه خبری صنعت ساختمان خوزستان به نقل از مهر:سرانجام صدای آه و ناله مردم خوزستان از آلودگی بیش از حد این شهر از سوی یک سازمان بین المللی به گوش مسئولان رسید تا شاید از این پس آنها فکری برای حل مشکل آلودگی این کلانشهر کنند.


دو هفته قبل بود که سازمان بهداشت جهانی در گزارشی جدید با طبقه بندی شهرهای جهان بر اساس ذرات آلوده موجود در هوای آنها، اهواز را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد.


در این طبقه بندی، ذرات آلوده موجود در هوای شهرها که اندازه آنها از 10 میکرومتر کمتر بوده اندازه گیری شده که ریزگردهای موجود در هوای اهواز بیش از سایر نقاط جهان بوده است. همچنین میانگین وجود ریزگردهای آلوده در هوای اهواز 372 میکروگرم در هر مترمکعب است که استفاده از سوخت کم کیفیت و وجود صنایع سنگین در این شهر مهمترین عامل پیدایش آنها هستند.


البته اعلام چنین گزارشی از این نظر قابل توجه است که از سوی یک سازمان بین اللملی مورد اشاره قرار گرفته است زیرا چنین وضعیت خطرناکی بارها از سوی کارشناسان محیط زیست و رسانه ها اعلام شده بود ولی هیچگاه مورد توجه جدی مسئولان استان و کشور قرار نگرفت.


بروز پدیده گرد و غبار که در پنج سال اخیر به امری عادی در شهرهای استان تبدیل شده و بارها صدای اعتراض مردم، رسانه ها و نمایندگان مردم را درآورد ولی هیچ گاه برای آن گوش شنوایی نبوده  که این آلودگی زندگی مردم خوزستان را تهدید می کند.


مرگ زودرس ناشی از پدیده گرد و غبار


سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه همین ریزگردها در سال، موجب مرگ زودرس برای یک میلیون  و 340 هزار نفر می شوند از کشورهای جهان خواسته تا اقدامات خود برای کاهش آلودگی شهرهای خود را کاهش دهند این در حالی است که بی شک در مدت اخیر مرگ و میرهایی ناشی از بروز پدیده گرد و غبار در استان به وقوع پیوسته که بی شک از سوی مسئولان امر کتمان شده است.


بازدید:۲۲۶