کد خبر: ۲۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۳ 18 January 2015

هدف اصلاح قانون نظام مهندسی تامین سود ارگان خاصی نیست


سازه نیوز:رئیس کمیته مسکن مجلس با یادآوری محاسن لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان، گفت: این لایحه سود یک ارگان و یا تشکیلات خاصی را دنبال نمی کند و بر اساس تجارب و عقبه علمی و فنی مسئولان مرتبط مورد حلاجی و بررسی قرارگرفته است.

سیداحسن علوی  در خصوص اینکه مسئولان وزارت راه، انبوه سازان و دیگر اصناف صنعت ساختمان، لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی را واقع بینانه نمی‌دانند و به این اصلاحیه ایراداتی دارند، گفت: اصناف و تشکلات اگر در رابطه با این لایحه اصلاحی اعتراض،انتقاد و پیشنهاد و بحث خاصی دارند می توانند اعتراضات و پیشنهادات خود را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند تا با تعامل نمایندگان این گونه موارد در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری شود.

نماینده مردم سنندج،دیواندره‌ و کامیاران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان تا کنون طی چندین جلسه در کمیسیون عمران  مجلس بر اساس قوانین گذشته و با تبعیت از همان قوانین و با حضور مسئولان تشکلهای مختلف صنعت ساختمان،وزارت راه و شهرسازی،انبوه سازان،مشاوران و کاردانها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه به طور طبیعی هر طرح و لایحه ای دارای محاسن و معایبی است، ادامه داد: نمی توان با انجام این اصلاحات اعلام کرد قانون نظام مهندسی ساختمان کامل،شفاف و بدون اشکال است  و این لایحه باید بعد از بررسی در کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس هم مورد مداقه و چکش کاری قرار گیرد.

وی افزود: این لایحه اصلاحی به سود یک ارگان و یا تشکیلات خاصی مطرح نشده  و بر اساس تجارب و عقبه علمی و فنی مسئولان مرتبط مورد حلاجی و بررسی قرارگرفته است.

علوی گفت: تا جایی که کمیسیون عمران و مدعوین حاضر در جلسات این کمیسیون لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی را  بررسی کردند این لایحه اشکال خاصی ندارد و مورد تائید نمایندگان قرارگرفت و در بررسی مجدد در صحن علنی مجلس نقاط ضعف احتمالی این قانون برطرف خواهد شد.

رئیس کمیته مسکن مجلس تصریح کرد: این لایحه ویژگی های خاص خود را دارد و چنانچه اصناف و تشکلات در رابطه با لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی پیشنهاد و بحث خاصی دارند می توانند اعتراضات و پیشنهادات خود را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و با تعامل نمایندگان این گونه موارد در صحن علنی مجلس قابل طرح و پیگیری است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص تاثیرات این لایحه اصلاحی بر روند استاندارد شدن ساخت و سازها و ارتقای عمر و پایداری ساختمانها گفت: این یک واقعیت است که ما از نظر دستور العمل،آئین نامه و قوانین ساخت و ساز  کمبودی نداریم و مشکل اصلی مملکت ما که در نظام فنی و اجرایی کشور سنگینی دارد،ضعف در اجرای این قوانین و آئین نامه­ها و بخشنامه ها است.

نگاه سرمایه ای حاکم بر ساخت و سازها ریشه ناپایداری ساختمانها

علوی افزود: متاسفانه در ساخت و سازها نکات فنی و اجرایی به طور دقیق رعایت نمی شود وگرنه نباید ساختمانهای ما عمر کوتاهی داشته باشند و با وجود تکنولوژیهای روز دنیا و آئین نامه های جدید مقاومت ساختمانها در برابر زلزله و پیامدهای طبیعی باید بالا باشد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که با یک زلزله کوچک ساختمانها ترک بر می دارند و ریشه این معضل نقص در اجرای قوانین مربوط به صنعت ساختمان است چرا که اگر آئین نامه ها و مقررات ملی درست اجرا شوند ساختمانها حتی در برابر زلزله با بزرگی بیش از ۷ ریشتر مقاوم خواهند بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یاداورشد: متاسفانه چون در کشور ما  کار ساخت و ساز با نگاه سرمایه ای دنبال می شود و کسب سود الویت دارد نکات فنی و اجرایی و استاندارد مصالح به طور دقیق در این ساخت و سازها لحاظ نمی شود که نتیجه آن ناپایداری ساختمانها است./

 

بازدید:۴۲۲