کد خبر: ۲۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۳ 18 January 2015

حلقه گمشده ماجرای دنباله‌دار سقوط آسانسور کجاست!






سازه نیوز:کشته شدن دو نفر در آسانسور در هفته گذشته در تبریز باز باعث شد آسانسور در صدر اخبار تبریز و منطقه قرار بگیرد. از مناره‌های بلند‌ کلیساهای قرون وسطی چنین بر می‌آید‌ که معماران و سازند‌گان بنا از صد‌ها سال پیش قاد‌ر به ساخت بناها و ساختمان‌های بلند‌ بود‌ه‌اند‌. اما یک عامل بازد‌ارند‌ه وجود‌ د‌اشت که مانع از ساخت ساختمان‌های بلند‌ به عنوان محل کار یا زند‌گی مرد‌م می‌شد‌.

این عامل بازد‌ارند‌ه چیزی نبود‌ جز پله. یک مکانیک آمریکایی به نام الیشاگونوذاتیس، تحولی را د‌ر این زمینه به وجود‌ آورد‌. اختراع اتیس بسیار ساد‌ه بود‌. یک چرخ ضامن‌د‌ار که د‌ر صورت پاره شد‌ن طناب، مانع از سقوط کامل اتاقک آسانسور می‌شد‌ و اتاقک تنها به‌اند‌ازه چند‌ پا با فشار می‌افتاد‌. او اختراع خود‌ را د‌ر سال ۱۸۵۴ میلاد‌ی د‌ر نمایشگاه نیویورک به نمایش گذاشت. اختراع او سرآغاز استفاد‌ه از آسانسورهای بی‌خطر بود‌.

 

با وجود پیگیری‌های مستقیم دادستانی تبریز و تایین مهلت ۱۰ روزه برای بازبینی آسانسورهای ادارات دولتی توسط شرکت‌های نظارتی زیر نظر اداره استاندارد که البته به دلیل حجم بالای کار تا پایان امسال تمدید شد، پنجشنبه گذشته سقوط آسانسور در اداره پست جان یک کارمند ۴۵ ساله را گرفت. با این حال حادثه سقوط آسانسور به این جا محدود نشد و چند ساعت بعد سقوط آسانسور در شهرک باغمیشه جان یک تعمیرکار را گرفت.

با این حال اتفاق ناگوار سقوط آسانسور تنها به پنجشنبه تلخ گذشته محدود نبوده و بنا بر گفته رئیس مرکز مدیریت حوادث و اورژانس استان آذربایجان‌‌شرقی از خرداد ماه امسال حدود چهار حادثه آسانسور منجر به مرگ دیگر نیز در استان اتفاق افتاده است.

همین مسئله باعث شد یکبار دیگر توجه به شرایط نگهداری و نصب آسانسور در ساختمان‌های اداری و مسکونی مورد توجه قرار بگیرد.

سودجویی پیمانکاران یا عدم نظارت کافی

اگر چه برخی‌کارشناسان از سودجویی برخی پیمانکاران و گرایش آنها نسبت به تهیه تجهیزات آسانسور با کمترین قیمت ممکن به عنوان مهم‌ترین دلیل این مشکلات یاد می‌کنند با این حال یک پیمانکار ساختمانی با قبول وجود چنین آسیبی در بین برخی پیمانکاران، از تعداد محدود شرکت‌های نظارتی زیر نظر اداره استاندارد به عنوان یکی از مشکلات پیمانکاران یاد می‌کند.

این پیمانکار ساختمانی که تجربه یک دهه فعالیت در این شغل را دارد در این ارتباط می‌گوید: تعداد شرکت‌های نظارتی محدود است و از این جهت انحصاری عمل می‌کنند و تنها برای معرفی ساختمان به اداره استاندارد مبلغ بالایی می‌گیرند و در مواقعی این هزینه بالا باعث می‌شود که برخی پیمانکاران برای جبران این هزینه که تعرفه مشخصی ندارد، به استفاده از تجهیزات ارزان‌تر و غیراستاندارد ترغیب شوند.

وی تاکید می‌کند: از طرف دیگر وقتی شرکت‌های فروش آسانسور می‌توانند مسئولیت ایمنی آسانسور را بر عهده بگیرند وجود چنین شرکت‌های محدودی زیر نظر اداره استاندارد با تعرفه‌های غیرمعین و نامشخص تنها به بیشتر شدن مشکلات و بوروکراسی منجر خواهد شد.

عضو شورای شهر تبریز: انحصار شرکت‌های نظارتی دلیل کند بودن فعالیت‌های نظارتی

از طرف دیگر ایرج شهین‌باهر عضو شورای شهر تبریز تعداد محدود و انحصاری شرکت‌های نظارتی را سبب سرعت پایین انجام فعالیت‌های نظارتی می‌داند و با تاکید بر لزوم جلوگیری از انحصار در این مورد می‌گوید: شکست این انحصار و افزایش چنین شرکت‌هایی می‌تواند از کند پیش رفتن انجام فعالیت‌های نظارتی _ بازبینی جلوگیری کند و به این کار سرعت و دقت مورد نیاز را ببخشد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز همچنین با اشاره به وجود تجهیزات آسانسور تقلبی، دسته دوم و بی‌کیفیت در بازار، افزایش فعالیت‌های نظارتی توسط دستگاه‌ها در ادارات دولتی و اماکن عمومی را یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای حل این مشکلات دانسته و می‌افزاید: اما در بعد ساختمان‌های مسکونی باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود تا خودشان به نظارت دوره‌ای بر روی آسانسورهای ساختمانی‌شان بپردازند. چرا که آسانسور هم مثل اتومبیل یک وسیله مکانیکی است و امکان خرابی و فرسودگی آن وجود دارد.

شهین‌باهر در مورد نقش سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌شرقی در کاهش این حوادث می‌گوید: اگر چه تکلیف این کار با سازمان نیست اما ورود سازمان به این مسئله می‌تواند سرعت نظارت را بالا ببرد همانطور که اخیرا ورود سازمان مهندسی قزوین به این مسئله توانست سرعت نظارت را بالا برده و بسیاری از مشکلات را حل کند.

با این وجود شاید پیگیری دادستانی تبریز برای شکستن انحصار و افزایش تعداد شرکت‌های نظارتی زیر نظر اداره استاندارد و تعیین تعرفه‌های دقیق برای این شرکت‌ها، نه تنها بتواند سرعت نظارت را بالا برده و از حجم بالای کار برای این شرکت‌های کم تعداد بکاهد بلکه در نهایت بتوان با مکانیزم‌هایی چون پایین آمدن هزینه این شرکت‌های نظارتی، پیمانکاران را به استفاده از تجهیزات با کیفیت و استاندارد ترغیب کرد.






 

 

 

 

 

 

 

بازدید:۵۰۴
برچسب ها: اسانسور ، استاندارد