کد خبر: ۲۰۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۳ 19 January 2015

ضرورت همگرایی و هم افزایی در نوسازی بافت های فرسوده شهری

سازه نیوز:معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های نوسازی و ساماندهی طرح های بافت های فرسوده گفت : همگرایی و هم افزایی همه دستگاه ها و نهادها و تلاش هدفمند دولت و شهرداری ضروری است.

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران  گفت : ۱۳۰ هکتار بافت ناکارآمد و فرسوده در کشور داریم که بیش از یک سوم جمعیت کشور در این محدوده ها ساکن هستند.

وی اظهار داشت : فقر شهری و معضلات شهرنشینی در بافت‌های فرسوده از معضلات جدی محیط های شهری است و باید به خوبی و با سرعت ساماندهی شود و هماهنگی دستگاه‌ها به ویژه قوای سه گانه درنوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مهم است و مشارکت مردمی نیز ارزشمند است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در دوره جدید نوسازی بافتهای فرسوده که تا ۳۰۰ هزار واحد هدفگذاری شده است ، گفت : محدوده بافتهای فرسوده در ۴۹۵ شهر شناسایی شده است.

وی افزود: ۲۲ بانک عامل اعم از دولتی و خصوصی در نوسازی بافت های فرسوده شهری مشارکت می کنند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران همچنین از ابلاغ شیوه ‌نامه پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده به بانکها و اغاز پرداخت خبر داد و گفت : پرداخت وام ها باید هدفمند و شروط و الزامات پرداخت این وام‌ مشخص باشد تا انحرافی در تخصیص و هزینه این تسهیلات ایجاد نشود.

ایزدی افزود : اولویت بندی افراد باید به درستی در نظر گرفته شود و هر کسی که شرایط ویژه‌ای دارد در اولویت پرداخت است.

وی افزود: مبلغ این وام برای مراکز استان‌ها و کلانشهرها ۵۰ میلیون، برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون و برای بقیه شهرها ۳۰ میلیون تومان و نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد است که تفاوت نرخ سود آن را دولت پرداخت می کند.

ساکنان بافت‌های فرسوده هم باید از تسهیلات کم بهره و توانمند برخوردار شوند و دولت تفاوت نرخ سود وام ۵۰ میلیون تومانی بازسازی بافت‌های فرسوده را تقبل کرده است.

ایزدی اظهار داشت : ۲۴۰۰ هکتار در تهران بافت قدیمی و تاریخی مانند مناطق سنگلج و بازار تهران داریم که باید حفاظت شود.

بنابراین گزارش از ۶۴۰ هزار هکتار مساحت شهرهای کشور حدود ۷۲ هزار هکتار مساحت بافت فرسوده است که تاکنون ۹۰۰۰ هکتار بازسازی شده و ۶۳ هزار هکتار آن باقی مانده است.

با نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود ۶۸ واحد مسکونی ایجاد می‌شود.

بر اساس برنامه پنجم توسعه نوسازی، سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری باید نوسازی شود.

با نوسازی در بافت‌های فرسوده، به ازای هر ۵۷ مترمربع ساخت و ساز یک شغل ایجاد می‌شود که به رونق اشتغال و حمایت از کار ایرانی کمک می کند و با تخریب هر واحد فرسوده شهری ۳،۲ (سه و دو دهم) واحد نوساز ایجاد می‌شود که به اصلاح سیمای شهری ، جذب جمعیت جدید و به نوعی توسعه درونی شهرها و تجدید حیات در این مناطق هم کمک می کند.

تاکنون طرح بهسازی و نوسازی ۷۱ شهر به مساحت ۲۴۶۵۵ هکتار تهیه شده که به تصویب استانی رسیده و طرح بهسازی و نوسازی ۲۸ شهر به مساحت ۱۱۱۳۱ هکتار تهیه شده است.

بنابراین گزارش میزان سقف تسهیلات تامین مسکن در کلانشهرها ۵۰۰ میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۲۰۰ میلیون ریال است.

سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در کلانشهرها ۲۰۰ میلیون ریال، مراکز استان ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر ۱۵۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون ریال است.

وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی مکلفند در قالب تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین منابع و شناسایی گروه های هدف طرح به منظور تهیه مسکن در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری اقدام کنند.

پرداخت تسهیلات و یارانه های نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با اولویت واگذاری مسکن به زوج های جوان، گروه های کم درآمد و زنان سرپرست خانواری است که تاکنون از تسهیلات مسکن استفاده نکرده اند.

وزارت راه و شهرسازی (شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران) مکلف است براساس سهمیه ابلاغ شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به توزیع استانی تسهیلات با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (به تفکیک بانک های عامل تعیین شده) و شناسایی متقاضیان واجد شرایط و معرفی آنها جهت دریافت تسهیلات و نظارت بر ساخت و ساز در چارچوب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اقدام کند.

 

بازدید:۵۰۱