عمر پایین ساختمانها هدر دادن سرمایه ملی است
سازه نیوز:معاون شرکت ساخت و توسعه شبکه راههای کشور گفت: با وجود پیشرفت تکنولوژی عمر ساختمانها در ایران ۳۰ ساله و در کشورهای دیگر ۱۰۰ ساله است و این به نوعی هدر دادن سرمایه ملی است.دکتر خیرالله خادمی در سمینار بازآموزی عوامل مؤثر در کیفیت اجرای سازههای بتنی اظهار کرد: بتن در طول ۲۵۰ سالی که از اختراع آن میگذرد پیشرفتهای بسیاری داشته است و حدود ۷۰ درصد از ساخت و سازهای دنیا با این ماده سروکار دارد.
وی با بیان اینکه جان بسیاری از انسانها به نوع ساخت این ماده متصل است ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در بخشهای مختلف اعم از تکنولوژی و طراحی پیشرفت بسیاری کرده است و امروزه ۳۰۰ کیلومتر تونل در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد این رقم نیز در حال ساخت است همچنین ۲۰۰ کیلومتر پلهای بالای ۱۰ متر در کشور داریم که ۵۰ درصد آن نیز در حال طراحی و ساخت است.
معاون شرکت ساخت و توسعه شبکه راههای کشور بابیان اینکه از نظر دانش و اجرا در کار جادهسازی و ساختمانسازی مشکلی وجود ندارد عنوان کرد: دغدغه بسیار مهمی که در حال حاضر برای ما مطرح است عمر رو به کاهش سازهها است، با وجود پیشرفت تکنولوژی چرا عمر ساختمانها در ایران ۳۰ ساله و در کشورهای دیگر ۱۰۰ ساله است؟
وی با بیان اینکه عمر پایین ساختمانها به نوعی هدر دادن سرمایه ملی است تصریح کرد: در گذشته جادهها و پلها عمر بالاتری داشتند به عنوان مثال میتوان به جاده شوشتر- دزفول اشاره کرد که قبل از انقلاب ساخته شد و در حال حاضر بخشی از آن همچنان به روکش آسفالت نیاز ندارد اما امروزه جادهای ۱۰ سال پس از ساخت به روکش نیاز دارد.
خادمی اضافه کرد: باعث تأسف است که زلزلهای ۲/۷ ریشتری در کشور ما ۲۰ هزار نفر کشته دارد اما زلزلهای با همین شدت در ژاپن ۵ نفر کشته میشوند در حالی که امروزه تکنولژی، وسایل آزمایشگاهی و مهندسان ما بیشتر از گذشته است.
وی با بیان اینکه ۷۴ درصد مساحت ایران زلزلهخیز است اما نوع سازه متناسب با آن نیست اذعان کرد: جامعه پزشکی به این باور رسیده است که اگر یک آمپول اشتباه تزریق کند ممکن است باعث مرگ بیمار شود جامعه مهندسی نیز باید به باور مشابه برسد و وجدان بیدار اسلامی و ایرانی را در کارها به کار بریم.
معاون شرکت ساخت و توسعه شبکه راههای کشور با اشاره به اینکه در همه بخشهای طراحی، نظارت، اجرا و حتی نگهداری این وجدان را کم داریم اضافه کرد: این یک معضل ملی است و نیازمند یک عزم ملی در بخشهای مهندسی کشور هستیم و شما به عنوان سازندگان نبود وجدان در کار را برای خود یک زنگ خطر در نظر بگیرید.
وی با بیان اینکه با کاهش عمر سازهها با دست خود سرمایه کشور را از بین میبریم اظهار کرد: در آینده ایجاد رویههای بتنی در جادهها در دستور کار قرار دارد البته از سالها قبل به صورت جسته و گریخته آغاز شده و برای اولین بار باند بتنی در فرودگاه تبریز ساخته شده است.
بازدید:۱۵۱۵