کد خبر: ۲۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ 25 February 2015

اعتبار کافی برای تولید مسکن داریم/ ۷۰ درصد از اموال بانک‌ ها آزاد می‌شود


مهرداد بائوج لاهوتی  در پاسخ به اینکه با توجه به ناتوانی بانک ‌ها در ارائه تسهیلات مسکن، چه تدبیری برای این منظور اندیشیده شده است، گفت: در بودجه سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای یارانه سود تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرده‌ایم و هدفمان این است که تفاوت یارانه را برای دولت پیش‌بینی کنیم و جای نگرانی نیست.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به لایحه رفع موانع تولید که هم ‌اکنون در مجلس تهیه کرده‌ایم، هدف ما این است که قدرت سرمایه‌ گذاری بانک‌ ها را به هر شکل ممکن بالا ببریم و یکی از این روش ‌هایی که بر آن تاکید کرده‌ایم، این است که بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند.

لاهوتی در عین حال افزود: بر این اساس بانک‌ها را موظف کرده‌ایم که ظرف مدت سه سال اموال خود را واگذار کنند و در غیر این صورت بین ۲۵ تا ۵۰ درصد پایه مالیاتی برای آنها درنظر گرفته می‌شود. بنابراین بانک ‌ها مجبورند اموال خود را واگذار کنند و طبق آمار، به این ترتیب حدود ۷۰ درصد از اموال بانک‌ها آزاد می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در  ادامه با اعلام اینکه بانک‌ها می‌توانند حداکثر حدود ۴۰ درصد از سرمایه خود را حفظ کنند، عنوان کرد: ضمن اینکه نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها در دست مردم است و بازپرداخت اقساط این وام‌ها به بانک‌ها بازمی‌گردد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بخشی از منابع مورد نیاز برای تولید مسکن نیز از صندوق ذخیره ارزی تامین می‌شود و با این حساب منابع خوبی برای تامین بخش مسکن دیده شده و جای نگرانی نیست و بانک‌ها قدرت پرداخت تسهیلات را خواهند داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص اینکه دولت باید چه طرح‌هایی برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه در سال جدید مد نظر قرار دهد گفت: فعلا طرح دولت ارائه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی در کلان‌شهرها و ۳۰ میلیون تومان در سایر شهرها با سود ۱۴ درصد را در دستور کار قرار داده که تفاوت سود تا ۲۱ درصد را دولت پرداخت می‌کند.

 

لاهوتی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم هنوز نسخه مشخصی برای تامین مسکن اقشار دهک‌های پایین و کم درآمد جامعه ارائه نداده است گفت: در حال حاضر تاخیر زیادی در ارائه و تدوین سیاست‌های بخش مسکن صورت گرفته و از کمبود مسکن و کاهش میزان ساخت و سازها و افزایش قیمت ها در کشور نگران هستیم و دولت باید در جهت رفع این نگرانی گام بردارد.

وی خاطر نشان کرد: اتمام پروژه های نیمه تمام مسکن مهر نباید باعث تاخیر و بلاتکلیفی دولت یازدهم در اجرای برنامه ها و سیاست های  تولید مسکن شود.

مرجع: صما

بازدید:۳۴۴
برچسب ها: مسکن ، افزایش قیمت