کد خبر: ۲۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ 02 April 2015

پروژه خیابان سلمان فارسی، پیاده رو یا پیاده بازار؟










 پ. چند سالی است که در بعضی از کلانشهر ها  ایران این طرح اجرا و  مورد بهره برداری قرار گرفته است، خبر این که قرار است این  طرح در قالب یک طرح ملی به کلان شهر های ایران داده شود، باعث خوشحالی مان شد.



از آنجایی که اهواز یکی از همین کلان شهر ها محسوب می شود، این طرح در اهواز اجرا و قرعه به نام خیابان سلمان فارسی و یا همان نادری خودمان افتاد.
این طرح که با اجرای طرح جمع آوری پل و مترو شهر اهواز همزمان بود بسیار به طول انجامید که موجب بسته شده این خیابان و ناراحتی کسبه و عابران (۴۰۰ هزار نفر در روز) این خیابان خاطره انگیز شد.
عملیات احداث پیاده راه خیابان سلمان فارسی غربی بعد از گذشت حدود یک سال با تلاش شبانه روزی و با به کارگیری همزمان چندین اکیپ عملیاتی مراحل پایانی خود را سپری و در بهمن ماه ۱۳۹۲ با حضور مسئولین استانی  مورد بهره برداری قرار گرفت.




در نوروز ۹۳ شهرداری اهواز با انجام  تزئین این خیابان با طرح هایی از فانوس و بشقاب که به دعای "یا مقلب القلوب" مزین شده بود و نصب آنها بر سکوهای گل شکل زیبایی به این خیابان داد. اجرای این پروژه ها از سوی کارشناسان این سازمان صورت گرفته و سعی و تلاش این سازمان اجرای طرح های مدرن و زیبا جهت بهره برداری و رفاه حال همشهریان در ایام نوروز بود.




با توجه به این که پس از پایان عملیات بهسازی، خیابان سلمان فارسی پیاده‌راه می‌شد و تنها خودروهای اضطراری و خدماتی مجاز به تردد در این خیابان بودند به منظور رفت و آمد آسان شهروندان، قطارهایی با چرخ لاستیکی برای جابه‌جایی مردم، در این خیابان مستقر شدند.




شهرداری اهواز در مورد این طرح گفت: از کاری که شهر تهران و برخی کشورهای اروپایی دارای پیاده‌راه انجام داده‌اند، اقتباس کرده و قرار شد این قطارها برای تردد شهروندان در پیاده‌راه سلمان فارسی مستقر شوند.
اما طولی نکشید که این پروژه بزرگ به حال خود رها شد، تغییر کاربری داد و پیاده راه به پیاده بازار تبدیل شد. مکانی شد برای دست فروشان، حالا دیگر در این خیابان با وجود این بساطی ها قدم برداشتن بسیار دشوار است و باید مواظب باشیم که مبادا پایمان بر روی بساط یکی از این آقایان برود که اگر رفت باید تحمل شنیدن ناسزا های این عزیزان را داشته باشیم. از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۶ بعد از ظهر آنقدر زباله تولید می کنند که از زمان تخلیه خیابان تا ساعت ۲۰ که دوباره به این خیابان باز می گردند شهرداری در حال نظافت است، درست زمانی که شهروندان در حال تردد هستند به جای لذت بردن از این پیاده راه باید شاهد جمع آوری زباله باشند.



اسفند ماه ۹۳ بود که شهرداری اهواز با نصب بیلبورد در اول خیابان سلمان فارسی خواستار خروج دست فروشان تا تاریخ ۹ اسفند از این خیابان شد، اما در تاریخ تایین شده شهرداری اهواز نتوانست مانع بساط دست فروشان و تخلیه آنان از این خیابان شود و عرصه را برای بساط آنان خالی کرد.



یکی دیگر از ویژگی های این پروژه بزرگ عدم ورود خودرو ها به جز خودروهای اضطراری و خدماتی مجاز به این خیابان بود. که نه تنها این محقق نشد بلکه با وجود تابلوهای پارک ممنوع این خیابان به محلی برای پارک ماشین ها تبدیل شد.
واقعا چه کسی در این شهر جواب گو است، باید این حق شهروندی را از چه کسی طلب کرد،از شهردار و یا شورای شهر چه کسی به فکر پیشرفت این شهر است. وقتی از دیگر شهرها برای دیدن شهرمان می آیند و با این منظره ها روبرو می شوند چه خاطره ای با خود از این شهر می برند.

مرجع:پایگاه خبری التزام -محمد جهانگیری

 



بازدید:۱۱۰۹
برچسب ها: سلمان فارسی ، اهواز