کد خبر: ۲۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ 17 April 2015
تحلیل وضعیت فرودگاه اهواز در گفتگو با مدیرکل فرودگاه‌های خوزستان؛

هزینه ساخت ترمینال جدید فرودگاه اهواز در دستان شرکت‌های هواپیمایی 


سازه نیوز: فرودگاه بین‌المللی خوزستان به لحاظ وسعت کوچک‌ترین فرودگاه ایران است که مساحتی برابر با ۲۸۳ هکتار دارد و کم عرض‌ترین فرودگاه کشور محسوب می‌شود. این فرودگاه از نظر جابجایی بار، جابجایی مسافر و تعداد پروازها جزء پنج فرودگاه کشور است. با توجه به اینکه فرودگاه مذکور امکان توسعه ندارد و از این باب فشار زیاد کاری به کارکنان فرودگاه و ایجاد نارضایتی مسافران، همراهان و بدرقه کنندگان شده است مدیران زیادی در دوره‌های مختلف سکان دارد مدیریت فرودگاه‌های خوزستان بوده‌اند و این مسئولیت مهم از سال گذشته بر عهده محمدسعید شرفی نهاده شده است. مدیری که سابقه‌ای ۱۸ ساله در رده‌های مختلف کارشناسی تا مدیریت صنعتی هوانوردی ایران را دارد و دانش‌آموخته مراقبت پرواز از دانشکده صنعت هوانوردی است. در کارنامه وی مدارک عالی مانند کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناس ارشد حقوق تجارت بین‌الملل، دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک به چشم می‌خورد و موفق شده بیش از ۳۰ دوره هواپیمایی را در کشورهای ترکیه، هند، سنگاپور، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و مالزی بگذراند. گفت‌وگوی زیر در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه فرودگاه بین‌المللی اهواز و وضعیت فرودگاه جدید اهواز است که آن رامی خوانید:


شاخص سنجش رتبه فرودگاه‌های کشور چیست که گفته‌اید فرودگاه اهواز از جمله فرودگاه‌های چهارم کشور است؟

شاخص تعداد جابجایی مسافران است که فرودگاه بین‌المللی اهواز سالانه ۵ /۲ میلیون نفر جابجا می‌کند و با احتساب آمار استقبال کنندگان و بدرقه کنندگان مسافران این آمار به ۸ میلیون نفر می‌رسد.


مساحت کلی فرودگاه اهواز چقدر است؟

ترمینال فرودگاه بین‌المللی اهواز مساحتی برابر با ۷ هزار و ۲۰۰ متر دارد که شامل ترمینال داخلی و بین‌المللی است. فضای ترمینال خارجی ۳ هزار متر و فضای ترمینال داخلی ۴۲۰۰ متر است؛ فضایی که به عنوان فضای ترمینال خارجی ذکر شده تاریخ ۳۰ ساله دارد و قدیمی‌ترین ساختمان فرودگاه بین‌المللی خوزستان به عنوان ترمینال محسوب می‌شود.


طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی فرودگاه اهواز چقدر است؟

توسعه ترمینال خارجی (در ضلع شرقی فرودگاه) نزدیک به ۶ هزار مترمربع مساحت داردکه فاز یک طرح است و پیش‌بینی می‌شود مرداد ماه افتتاح شود. ترمینال داخلی نیز در مساحت ۲۷۰۰ متر توسعه می‌یابد که با احتساب مساحت قبلی ترمینال داخلی قریب ۸ هزار متر می‌شود.


اتفاق خوشایند این است که ۳ هزار متر متصل به ترمینال داخلی نیز بهسازی و به ترمینال داخلی افزوده می‌شود که درکل می‌توان گفت با اجرای طرح توسعه، ترمینال داخلی ۱۱ هزار متر مساحت خواهد یافت که این افزایش فضای فرودگاهی درافزایش رضایتمندی مردم از فرودگاه نقش مهمی دارد. البته مشکلاتی دیگری مانند عدم روشنایی، ترافیک، نوع آسفالت وعدم وجود علائم راهنمای مسافر در فرودگاه وجود دارد.


رفع این‌گونه مشکلات بر عهده شهرداری است یا فرودگاه؟

 قاعدتاً بر عهده شهرداری است که به ازای هر مسافر ۷ هزار تومان عوارض دریافت می‌کند، ولی شهرداری حتی در جمع‌آوری زباله و آسفالت و رفع چاله‌های جاده فرودگاه نقشی ندارد و همه بر دوش خودمان است.


میزان اعتباری که برای توسعه فرودگاه لحاظ شده چقدر است؟

۱۲ میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز ترمینال داخلی و ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت ترمینال بین‌المللی از محل منابع استانی اختصاص یافت که قریب ۴۵ درصد این مبلغ جذب شد و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۸ میلیارد تومان نیازاست تا به بهره‌برداری و تجهیز برسد.


از زمانی که شما این مسئولیت را تقبل کرده‌اید چقدر هزینه شده است؟

۷ میلیارد تومان شامل (۳ میلیارد تومان ترمینال داخلی و ۴ میلیارد تومان ترمینال بین‌المللی)


برای نگهداری فرودگاه اهواز چقدر هزینه صرف شد؟

هزینه حفظ و نگهداری فرودگاه بسیار بالا است و سال گذشته ۱ میلیارد تومان برای حفظ و نگهداری فرودگاه اهواز هزینه شد.


نقش فرودگاه‌های در توسعه یک شهر چیست؟

هر فرودگاه دامنه نفوذی دارد و وسعت دامنه نفوذ آن به آثار اجتماعی، اقتصادی و سایر مباحث بستگی دارد. باورها این است که دامنه نفوذ فرودگاه اهواز از مرزهای کشور هم فراتر رفته و می‌تواند استان‌های شرقی عراق و حتی کشور کویت را علاوه بر استان‌های هم‌جوار داخلی کشور در بر گیرد.


میزان درآمدزایی فرودگاه اهواز سال گذشته چقدر بود؟

۲۰ میلیارد تومان. اعتقاد دارم اگر منابع درآمدی خوب مدیریت می‌شد این درآمد تا ۵۰ درصد قابل ارتقاء بود.


در خصوص اشتغال‌زایی فرودگاه توضیح دهید که چگونه است؟

به‌طور کل اشتغال شامل سه نوع مستقیم، غیرمستقیم و القایی است و اعتقاد داریم که ساخت هر فرودگاه حتی بر قیمت زمین‌های اطراف تأثیرگذار است چون کسب‌وکارهای زیاد ممکن است آنجا شکل گیرد.


میزان معوقات شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه اهواز چقدر است؟

۱۱ میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی طلب داریم این در حالی است که با ۱۲ میلیارد تومان می‌توانیم یک ترمینال ساخت.


شرکت‌های هواپیمایی بابت چه خدماتی به فرودگاه هزینه می‌پردازند؟

عوارض فرودگاهی، عوارض مسافر (مسافر داخلی ۵ هزار تومان و مسافر خارجی ۲۵ هزار تومان) و اجاره اماکن فرودگاهی.


در سال گذشته میزان جابجایی مسافرهای داخلی و خارجی در چه وضعیتی بوده است؟

در سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مسافر داخلی و ۱۱۹ نفر مسافر خارجی از فرودگاه اهواز به دیگر استان‌های کشور و حتی خارج کشور سفر کرده‌اند.

آمار نشست و برخاست‌های پروازهای داخلی ۱۷ هزار و ۸۲۷ مورد و خارجی ۹۹۵ پرواز بوده است که می‌توان گفت در سال گذشته پروازهای خارجی ما ۳۰ درصد رشد داشته‌اند. در ایام تعطیلات نوروز نیز ۶۱۶ پرواز داخلی و ۶۴ پرواز خارجی داشتیم.


رویداد مهمی که سال گذشته در عملکرد فرودگاه اهواز رخ داد چه بود؟

در سال گذشته موفق شدیم با دو شرکت هواپیمایی خارجی (ترکیش –ایرلاین) که وصل کننده اهواز به ۲۷۰ نقطه جهان و خط هوایی دبی که اتصال دهنده اهواز به ۹۰ نقطه جهان بود ارتباط برقرار کنیم که این اتفاق جدیدی بود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۲۰۱۸ تعداد سه شرکت دیگر هواپیمایی خارجی به فرودگاه اهواز وصل خواهد شد.


حضور شرکت‌های فرودگاهی خارجی چه مزایایی برای استان دارد؟

وارد کردن دلار به کشور، افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها در استان در نتیجه بازدید شرکت‌های خارجی از استان، تقویت فرودگاه اهواز و جذب بیشتر گردشگران از جمله مزایای حضور شرکت‌های فرودگاهی خارجی برای استان است.


هدف از توسعه شبکه پروازی فرودگاه اهواز چه بود؟

هدف این بود فرودگاه اهواز را به فرودگاه‌هایی که در صنعت هواپیمایی به عنوان "هاب" منطقه مطرح هستند وصل کنیم.


فرودگاه‌های "هاب" چه نوع فرودگاه‌هایی هستند؟

فرودگاه‌های "هاب"، شبکه‌های پروازی بزرگ هستند که شرکت‌های هواپیمایی پرقدرت آن‌ها را پشتیبانی می‌کنند مانند فرودگاه دبی که سالانه بالغ بر ۱۶۰ میلیون مسافر جابجا می‌کند و به بیشتر از ۲۰۰ نقطه دنیا پرواز دارند.


سال گذشته چند توریست خارجی از طریق فرودگاه اهواز وارد کشور شده است؟

شرکت هواپیمایی ترکیش –ایرلاین در سال ۲۰۱۴ تعداد ۳۲ هزار گردشگر در قالب تورهای ۱۰ نفری وارد کشور کرد که از شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد و تهران بازدید کردند و با افزودن اهواز به این شبکه پروازی سهم قابل توجهی از گردشگران خارجی نصیب شهر اهواز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۵ تعداد توریست‌های خارجی به ۳۵ هزار نفر برسد که اگر تنها یک درصد این گردشگران به اهواز وارد شوند خوب است.


اردیبهشت ماه نیز توافقاتی با شرکت هواپیمایی ترکیش –ایرلاین انجام شده که ۲۵ نفر از رئوسای شرکت‌های بزرگ توریستی اتحادیه اروپا خوزستان را در لیست تورهای خود قرار دهند. همچنین ۲۵ شرکت توریستی تور گردشگری اهواز –ترکیه را راه‌اندازی کردند بنابراین یک ارتباط دو طرفه توریستی بین ایران و اتحادیه اروپا باز می‌شود.علاوه بر بازدید توریست‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تعدادی از تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فضای تجاری استان را ببینند.


آیا فرودگاه اهواز ترمینال وِیژه بار دارد؟

خوزستان منطقه‌ای بسیار استراتژیک است و در سال مقدار زیادی محصولات کشاورزی و باغی در استان تولید می‌شود که به خارج صادر می‌شوند بدون اینکه از بار هوایی استفاده شود که این امر باعث می‌شود بار زمان زیادی در مسیر بوده و احتمال فاسد شدن محصولات باشد لذا به دنبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم که ترمینال وِیژه بار را بسازد سپس تمهیدات لازم برای حمل بار هوایی انجام می‌شود.


پروژه‌هایی در حال انجام فرودگاه اهواز چه پروژه‌هایی هستند؟

عملیاتی شدن فرودگاه مسجدسلیمان با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از منابع استانی یکی از این پروژه‌های در حال انجام است که ۶ ماه گذشته عملیات آن شروع شد و مطالعات آن پایان رسیده است و بخش روکش باند فرودگاه ۵۰ درصد انجام شده است و در سال جاری عملیاتی می‌شود.

همچنین زمینی برای ترمینال فرودگاه دزفول در نظر گرفته شده که فرمانداری تلاش کرد تا این زمین ۸ هکتاری اختصاص یابد و تکمیل شده که مطالعات آن باید انجام شود.


نظارت فرودگاه بر گران‌فروشی بلیت هواپیما یا عملکرد شرکت‌های هواپیمایی چگونه است؟

نظارت بر کیفیت خدمات شرکت‌های هواپیمایی، نظارت بر تأخیر پروازها، قیمت بلیت و عملکرد کلی شرکت‌های هواپیمایی بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است که برخی مردم تصور می‌کنند بر عهده مدیر فرودگاه است.


از جمله مشکلاتی که سال‌های اخیر مردم با آن مواجه بوده‌اند قیمت نامتعارف بلیت هواپیما است که طبق برخی گزارش‌های بلیت اهواز- تهران که ۱۳۶ هزار تومان است به قیمت ۴۸۰ هزار تومان فروخته شده بود در ایام عید برای جلوگیری از این تخلفات با سازمان تعزیرات حکومتی استان توافقاتی انجام شد و در فرودگاه مستقر شده بودند تا به شکایات مردم رسیدگی کنند که در این زمینه ۱۰۴ پرونده علیه شرکت‌های هواپیمایی تشکیل شد و مراحل رسیدگی را دارد طی می‌کند.


آیا برای انتقال مسافر از فرودگاه به مرکز شهر اتوبوس فرودگاه راه‌اندازی می‌شود؟

حمل ونقل زمینی مسافران از فرودگاه یکی از برنامه‌ها بوده که تا الآن یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و در آینده نزدیک قراراست توافقاتی با اتوبوسرانی اهواز شود تا اتوبوس‌ها مستقر شوند و در خصوص محل استقرار اتوبوس‌ها باید به توافق برسیم.


به عنوان سؤال آخر، فرودگاه جدید اهواز در چه وضعیتی است؟

توافقاتی بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر سابق نفت انجام شد که فرودگاه جدید توسط وزارت نفت ساخته شود و در مقابل فرودگاه فعلی به وزارت نفت تحویل داده شود که این موضوع از دستور کار وزارت نفت خارج شد؛ بنابراین فرودگاه جدید با اعتبارات وزارت راه و شهرسازی باید ساخته شود.


زمینی برای این فرودگاه در آزادراه خلیج‌فارس به سمت ماهشهر حدفاصل کیلومتر ۱۵ اهواز جانمایی شده است که بالغ‌بر ۱۲۸۰ هکتار مساحت دارد و دارای دو باند ورودی و خروجی، ترمینال‌های داخلی, خارجی و باربری است. برای ساخت فاز اول این فرودگاه مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که هنوز اعتبار آن اختصاص نیافته است ولی مطالعات فرودگاه در حال انجام است که یک سال به طول می‌انجامد و برای طراحی آن قراراست از یک شرکت خارجی بین‌المللی کمک گرفته شود.


مرجع :کابان نیوز-شهرزاد امیری


 

بازدید:۵۶۰
برچسب ها: فرود گاه ، اهواز ، شرفی