کد خبر: ۲۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ 26 April 2015
همایش روز معمار در دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر برگزار شد

قبادیان: معماری معاصر ایران مظلوم واقع شده است

به گزارش پایگاه خبری سازه نیوز، همایش روز معمار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر برگزار شد.

معمار یک مدیر، هنرمند و مهندس است

ابتدا در این همایش مازیار نوعی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، اظهار کرد: معماری نه تنها یک علم بلکه هنر است و ارتباط نزدیکی با فرهنگ و جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه معمار یک مدیر، هنرمند و مهندس است ادامه داد: فرهنگ هر ملت، قوم و جامعه ای نشان دهنده عقاید، سلایق، اعتقادات، ارزش ها و باورهای آن جامعه است که معمار باید آن ها را متبلور کند و با هنر خویش نمایش دهد.

نوعی با بیان اینکه معماری هر جامعه ای نشان دهنده فرهنگ آن اجتماع یا جامعه است عنوان کرد: معمار یک مدیر هم است که باید بتواند با مدیریت خود نیازهای معماری هر جامعه را مطابق با دانش و تکنولوژی روز فراهم کند.

برخورد با معماری غرب جنبه مفهومی داشته باشد

در ادامه وحید قبادیان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، طراح و مولف کتاب های معماری، به تحلیل سه دهه معماری معاصر ایران پرداخت و گفت: آنچه که بین معمارها مظلوم واقع شده معماری معاصر ایران است و در دانشگاه ها همه چیز از معماری باستان می گوییم اما متاسفانه معماری معاصر مغفول مانده است.

وی عنوان کرد: اصولاً معماری خارج از تمدن بشری نیست و شاید بهترین تظاهر ، اتفاقات روز آن است و زیبایی شناسی آن یا عدم وجود آن را در نیروهای جوامع و حرکت ها می بایست جست و جو نمود.

قبادیان ادامه داد: شاید اگر در رشته معماری اتفاقی نمی افتاد، می بایست در زمینه های روابط انسان، باورهای اجتماعی و آزادی ها و عدالت های ضروری جوامع انسان به طور اساسی بررسی  و درباره آن سوالات جدیدی مطرح می شد.

وی با بیان اینکه آشنایی ما ایرانیان با معماری غرب به حدود صد و پنجاه سال قبل، یعنی اوایل سلطنت ناصرالدین شاه ، می رسد گفت:  از این زمان است که اولین نمونه ساختمان هایی که در آن عناصری از معماری غرب استفاده شده بود در تهران ظاهر شد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: از همین زمان است که فرنگ رفته ها با انواع و اقسام سوغات و آلات جدید و بدیع به کشور بازگشتند، عکس های کاخ ها و بناهایی زیبا در غرب از جمله این سوغاتی ها بود که همواره به کشور آورده می شد و به صورت الگو مورد استفاده معمار ها قرار می گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در طی این صد و پنجاه سال و درگیر شدن هر چه بیشتر ما با معماری غرب، ارتباط ما با آن معماری همواره به صورت شکلی بوده و نه مفهومی. همیشه آنچه که عیان و واضح بوده، شکل ها و عکس های ساختمان های غربی بوده که به ایران می آمده و آنچه که غایب بوده، مبانی و مفاهیمی بوده که این بناها براساس آن شکل می گرفته است.

قبادیان اضافه کرد: برخورد با معماری غرب بهتر است جنبه مفهومی داشته باشد و اگر توانستیم ساختمانی بسازیم که معنا و زیبایی را در کنار هم داشته باشد آن یک معماری است.

وی اظهار کرد: به این دلیل موضوع معماری معاصر مهم است تا چیزی که ما می سازیم در ۱۰۰ سال آینده مورد تمسخر قرار نگیرد.

هویت معماری ما بحرانی است

سپس فرخ حاج شیخ الاسلامی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اظهار کرد: متاسفانه ما معماری که بر پایه فرهنگ، اخلاق و اقلیم باشد نداشته ایم و هویت معماری ما بحرانی است و مطابقت با فرهنگ و آداب مردم ندارد.

وی ادامه داد: این تحولات از یکصد قبل اتفاق افتاد که پادشاهان و تجار سفرهایی به اروپا داشتند و مظاهر غرب را در ایران پیاده کردند در حالی که زیرساخت های ان در کشور ما فراهم نبود.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه فرهنگ ما ارتباطی است تصریح کرد: بخشی از آن مربوط به فرهنگ و آداب گذشته و بخشی دیگر بعد از ظهور اسلام و بعد از دوران مشروطه و قاجار  است.

وی افزود: الان شرایطی است که ما یک معماری اصیل برخواسته از حال و هوای ایرانی نداریم و آنچه امروز مهندسان ما طراحی می کنند برخواسته از فرهنگ غرب است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: تحولات اخیر به ما نشان می دهد که باید به سمتی برویم که به فرهنگ گذشته متصل شویم و سعی کنیم که برای خود سبک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آنچه از غرب می گیریم باید تکنولوژی باشد اذعان کرد: ما نباید گذشته خود را فراموش کنیم و اجازه ندهیم معماری ما هویت فرهنگی خود را از دست بدهد.

شیخ الاسلامی با اشاره به اینکه مسئولیت معماران بسیار سنگین است گفت: امروز مسکن در سبد هزینه خانوار، در شهرهای بزرگ ۴۳ درصد و در کل کشور ۳۳ درصد هزینه خانواده را تشکیل می دهد بنابراین باید به نحوی در بحث ساخت و ساز حرکت کنیم که طرح های اصیل به وجود آوریم.

در پایان این همایش از تعدادی از مسئولان حاضر و دست اندرکاران همایش با اهدای لوح، تقدیر شد، همچنین دانشجویان رشته معماری از احمدرضا کابلی، مدیر گروه رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر و دبیر همایش، با اهدای هدایایی تقدیر کردند.

 

 

بازدید:۲۷۴۸
سحر ادیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
بسیار عالی و مفید بود,از کلیخ ی عزیزان به خاطر برگزاری همایش تشکر میکنیم.
مجتبی راشدیی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
همایش خیلی خوب و منظم بود.برنامه ها عالی بودن.کمال تشکر رو از تمامی دست اندکاران همایش رو دارم
شاه على
|
Seychelles
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
0
0
واقعا سمینار خیلى پربارى بود
بخصوص سخنان دکتر قبادیان بسیار جامع و دلنشین بود و توجه همه رو جلب کرد
از دبیر انجمن،جناب مهندس کابلى باید تشکر کرد که این موقعیت ویژه و ازشمند رو براى ما فراهم کردند