کد خبر: ۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ 29 April 2015

رای نیاوردن اصلاح قانون نظام مهندسی فرصت سوزی بود


سازه نیوز:رییس کمیسیون عمران مجلس تصویب نشدن طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در صحن مجلس را فرصت‌سوزی دانست و گفت: افرادی که تصویب این طرح را تهدیدی برای منافع خود می‌دانستند، برای جلوگیری از تصویب آن بیکار ننشستند.




سید مهدی هاشمی  در واکنش به رای نیاوردن طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این اتفاق موجب شد که مجلس، جامعه مهندسان و مردم فرصت مناسبی را برای اصلاح یک قانون از دست بدهند؛ زیرا نسبت به ۲۰ سال پیش که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب شد، موضوعات و مباحث مرتبط با صنعت ساختمان، تکنولوژی، استانداردها، قوانین و سیاست‌های مربوط به این صنعت و واقعیت‌های روز جامعه ما تغییر کرده است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در شرایطی که امکان اصلاح و به روزرسانی بخش قابل‌توجهی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وجود داشت، به دلیل ناهماهنگی موجود در بخش دولتی و توجیه نبودن برخی از مسئولان فرصت‌سوزی شد.

هاشمی تصریح کرد: البته بخشی هم که اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس را تهدیدی برای منافع خود می‌دانستند یا گمان می‌کردند که بازنگری در این قانون نمی‌تواند منافع آنها را تامین کند، در جلوگیری از تصویب این طرح بیکار ننشستند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در ادامه افزود: همچنین ضعف اطلاع‌رسانی و توجیه نبودن برخی از نمایندگان مجلس، موجب تصویب نشدن کلیات این طرح در قوه مقننه شد.

هاشمی تاکید کرد: افرادی که از طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان واهمه داشتند، این طرح را به افزایش هزینه‌های ساختمان متهم کردند، در حالی که این طرح از بی‌کیفیتی، کاستی‌های موجود، امضافروشی و برخی نابسامانی‌ها در صنعت ساختمان جلوگیری می‌کرد و ضمن تقویت نظارت مجلس بر این صنعت از بروز برخی مشکلات پیشگیری به عمل می‌آورد.

رییس کمیسیون عمران مجلس در مورد تبعات و پیامدهای رای نیاوردن طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: اگر این طرح رای می‌آورد، تجارب حاصل شده در ۲۰ سال گذشته در تصویب قانون جدید مورد استفاده قرار می گرفت و معایب قانون فعلی رفع و به روزرسانی می‌شد و طبیعتا به دنبال رای نیاوردن طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان،  رشد جدی و جهش قابل‌توجهی در به روز کردن صنعت ساختمان نخواهیم داشت.

هاشمی در ادامه افزود: یک پیامد دیگر این موضوع آن است که امکان استفاده از ظرفیت مهندسانی که تعداد آنها نسبت به ۲۰ سال پیش افزایش یافته، حداقلی خواهد بود.

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه بعید است بار دیگر چنین طرحی در مجلس نهم فرصت مطرح شدن بیابد، اظهار داشت: مگر اینکه دولت لایحه‌ای را در مورد اصلاح قانون نظام مهندسی به مجلس ارائه دهد و به صورت دو فوریتی در دستور کار قوه مقننه قرار بگیرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بنا به دلایلی اجرای قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تاخیر افتاده بود، گفت: یکی از دلایل همین بازنگری در قانون بود و باید در این زمینه تعیین تکلیف شود و قانون موجود به طور کامل به اجرا دربیاید.

بازدید:۷۴۴