آرزوهای دور از دسترس برای آرمانشهر
سازه نیوز:در شرایطی که با وجود تمام محدودیتها خطرها و آلودگیها، دولت مجبور شده به دلیل نبود هیچ گزینه جایگزینی فعلا حکم به بقای فرودگاه مهرآباد بدهد، حالا در راستای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) طرحهایی مطرح شده که مشخص نیست پشتوانه اجرایی آن چگونه فراهم خواهد شد.
فرودگاه امام خمینی (ره) در طول تمام سالهایی که از افتتاحش میگذرد، به عنوان یکی از گزینههای اصلی جایگزینی فرودگاه مهرآباد مطرح بوده تا این فرودگاه قدیمی قرار گرفته در همسایگی تهران بتواند از حجم ۱۴ میلیون مسافر سالانه خود کم کند، اما مسائل اعتباری و مشکلات کلان مانع از شکلگیری روند مناسب برای این جابهجایی شده است.
هرچند با رشد محدود و مقدماتی امکانات فرودگاه امام امکان انتقال پروازهای بینالمللی و پروازهای حج به آن فراهم شده، اما هنوز با توجه به محدودیتهای فضایی در عملیات هوانوردی نمیتوان امید چندانی به انتقال دیگر پروازها به این فرودگاه داشت. فرودگاهی که به دلیل داشتن تنها یک باند تنها بسیار آسیبپذیر بوده و میتواند با مشکلاتی جدی روبهرو شود.
با وجود تمام این نیازهای ابتدایی، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته خبر از سرعتگرفتن ساخت و پیگیری شهر فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) داده و برای آن اهدافی را در نظر گرفته است که مشخص نیست در بین تمام این محدودیتهای مالی چگونه پیگیری خواهد شد.
آنچه آخوندی از آن به جهانشهر فرودگاه امام خمینی (ره) یاد کرده و برایش از امکانات صنعتی و تجاری گرفته تا توریستی و رفاهی تعریف کرده است، با توجه به محدودیتهای موجود احتمالا به سالها زمان نیاز خواهد داشت تا وارد فرآیند جدی اجرا و بهرهبرداری شود.
در کنار آن محدودیت کشور از استفاده از توان سرمایهگذاران داخلی به دلیل نبود شرایط لازم در فرودگاهها نیز به عنوان یکیدیگر از عوامل تهدیدکننده این طرح بزرگ در نظر گرفته میشود که با توجه به سودده بودن تنها چهار فرودگاه از میان تمام فرودگاههای فعال در کشور علاقه آنها را برای سرمایهگذاری در این عرصه بسیار مهم محدود میکند.
باید دید آیا صحبتهای مطرح شده در جلسه هماندیشی ساخت شهر فرودگاه امام خمینی (ره) در حد آرزوهای بزرگ که برای سالها محقق نمیشود، باقی خواهد ماند یا جهانشهر مدنظر وزیر راه و شهرسازی با رسیدن اعتبارات جدید به بهرهبرداری میرسد.
بازدید:۱۱۱۷