کد خبر: ۲۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۴ 05 July 2015
انتخابی سخت بین ایرلاین‌های داخلی و خارجی

بازار هوایی ایران به کدام طرف می‌رسد؟


سازه نیوز:"تلاش برای برقراری پرواز مستقیم از ایران به تمام نقاط مهم جهان"؛ این چکیده برنامه سازمان هواپیمایی کشوری در توسعه صنعت هوانوردی به حساب می‌آید. صنعتی که پس از سال‌ها درجا زدن حالا دوباره به روزهای خوب فکر می‌کند.

پس از آنکه شرکت هواپیمایی ماهان با استفاده از ناوگان هوایی جدید خود توانست چند مسیر مهم بین‌المللی را در خطوط هوایی ایران احیاء کند و بار دیگر پروازهایی از سوی شرکت های هواپیمایی داخلی به چند مقصد مهم منطقه‌ای راه‌اندازی شد، حالا صحبت از ورود پرقدرت شرکت‌های هواپیمایی خارجی به این عرصه نیز مطرح شده است.

هرچند که سازمان هواپیمایی معتقد است تا زمانی که مذاکرات بین این سازمان و ایرلاین‌ها به نتیجه قطعی نرسیده و رسما یک خط هوایی در این عرصه کشیده نشده است، نباید در این زمینه اظهار‌نظر قطعی داشت اما در عین حال معاون این سازمان معتقد است که خبرهای خوشی در راه خواهد بود.

محمد خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه گفت: با توجه به سیاست سازمان هواپیمایی در توسعه مسیر‌های هوایی بین‌المللی کشور این سازمان آماده است که با سیاست‌هایی تسهیلی راه را برای آغاز دوباره حرکت هواپیماها در مسیر‌های مهم به وجود آورد.

به گفته وی، حتی در صورتی که نیاز بازار ایجاب کند، سازمان هواپیمایی می‌تواند قبل از طی شدن مراحل قطعی با تبادل یک نامه امکان برقراری این پروازها را به وجود آورد تا هدف اصلی یعنی توسعه صنعت هوایی ایران با قدرت بیشتری پیگیری شود.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی به برقراری پروازهای جدید شرکت ماهان اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها توانست با همکاری ایرلاین‌های داخلی پس از مدت‌ها چند مسیر هوایی مهم را به ناوگان هوایی کشور اضافه کند که در این زمینه می‌توان برقراری دوباره پرواز بین ایران و یونان را مدنظر قرار داد.

این صحبت‌های خداکرمی با یک تردید مواجه می‌شود و آن این‌که در شرایط برابر بین ایرلاین‌های داخلی و خارجی آیا مانند سابق این ایرلاین‌های داخلی خواهند بود که از حمایت برخوردار می‌شوند یا فضای رقابتی به شکل کاملا مستقل به وجود خواهد آمد؟

خداکرمی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواپیمایی برای حمایت از ایرلاین‌های داخلی در این عرصه برنامه‌ای خواهد داشت؟ نیز اظهار کرد: ما بر مبنای حقوق بین‌المللی حق محدود‌کردن حرکت ایرلاین‌ها را نداریم و تمام این خطوط می‌تواند از سوی شرکت‌هایی که مجوزهای لازم را دارند، مورد بهره‌برداری قرار گیرد. البته حتی ایرلاین‌های بین‌المللی این توان را نیز دارند که با برقراری پروازهای کانکشن مسافران را در چند مسیر مختلف با یک تور هوایی جابه‌جا کنند که این می‌تواند برای مسافران نیز مزیت داشته باشد.

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که پیش از این بارها سازمان هواپیمایی اعلام کرده بود که در رابطه با مسیر‌های هوایی که در آن دو شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی متقاضی هستند، تلاش را بر این می‌گذارند که حمایت از داخلی‌ها را در دستور کار داشته باشد.

اما در شرایطی که صحبت از لغو تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی به گوش می‌رسد و در اولین حرکت در این عرصه ایرلاین ملی یونان پا را در عرصه هوایی ایران گذاشته و یک پرواز برنامه‌ای مداوم بین تهران و آتن برقرار کرده است، به نظر می‌رسد سازمان تا آینده نزدیک اولویت خود را در این عرصه به گسترش مقصد‌های هوایی ایران اختصاص داده و حمایت در این عرصه را به آینده موکول کند.

مرجع :ایسنا

بازدید:۵۴۹