نگاهی به 20 ماه حضور جهانگیریان در راس صنعت هوایی ایران:
گزارش یک استعفا

سازه نیوز:۱۵ آبان ۱۳۹۲ با حکم هیات دولت شخصی رئیس سازمان هواپیمایی شد که تا پیش از آن بیشتر در محافل دانشگاهی شناخته شده بود. علیرضا جهانگیریان جانشین حمیدرضا پهلوانی شد تا به اعتقاد آخوندی یکی از یاران قدیمی مرحوم دادمان پای در این عرصه بگذارد.
جهانگیریان در نخستین اظهارنظر خود از فاصله قابل توجه صنعت هوایی ایران با شاخصهای بین المللی در این عرصه سخن گفت و البته از برنامه ریزی برای رساندن کشور به اهداف سند چشم انداز خبر داد.
هرچند که با توجه به سابقه تحریمهای طولانی مدت علیه صنعت هوایی ایران نمیشد از رئیس جدید سازمان هواپیمایی توقع معجزه داشت، اما با حضور وی بسیاری از وعدههایی که در طول سالهای گذشته عملی شدن آنها با اما و اگر روبرو بود بار دیگر به مرحله اجرا نزدیک شد.
یکی از اصلیترین دغدغههای موجود در این عرصه بحث خرید هواپیماهای جدید و البته رساندن قطعات مورد نیاز به هواپیماهای قدیمی بود.
جهانگیریان در نخستین اظهارنظر خود در این رابطه ابراز امیدواری کرد که باتوجه به شرایط به وجود آمده در عرصه بین المللی بتوان وضعیت خرید هواپیما در ایران را سامان بخشید. مسالهای که حتی تا روزهای پایانی دست از سر وی بر نداشت و کار را به آنجا کشاند که بحث تامین ناوگان به اصلیترین دلیل استعفای وی تبدیل شد.
وی که از سالها پیش به عنوان یکی از مدافعان ساخت هواپیماهای مسافرتی در ایران شهرت داشت، در تابستان سال گذشته با مهمترین چالش دوران مدیریت خود یعنی سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ روبرو شد تا عملا و پس از گذشت حدود ۱۱ ماه نتواند از زیر بار فشار آن سالم بیرون آمده و مدیریت خود را ادامه دهد.
در کنار این چالش، جهانگیریان یک مجوز نیز صادر کرد که در صورت لغو یا کاهش تحریمها میتواند تاثیرات خود را بیش از گذشته نشان دهد. لغو نیاز به دریافت مجوز برای ورود به هواپیما دستوری بود که معاون وزیر راه و شهرسازی آن را امضا کرد تا عملا تمامی شرکتها و سرمایه گذاران بخش خصوصی بتوانند قبل از اینکه مراحل دریافت مجوز پرواز را طی کنند امکان وارد کردن هواپیما را داشته باشند تا بدین ترتیب فشار از روی تامین کنندگان ناوگان هوایی کشور برداشته شود. مسالهای که هرچند می توان از آن به عنوان تغییری مهم یاد کرد اما هنوز در عرصه عمل تاثیرات جدی خود را نگذاشته است.
در کنار این مجوزها گفت وگوی رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشور با پرتغالیها و البته حضور در کنار وزیر در سفر مهم فرانسه نیز احتمال تغییر شرایط ناوگان هوایی کشور را افزایش داد. هرچند برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات به زمان طولانی نیاز خواهد بود اما ابراز امیدواری وزیر و معاون سابقش نشان از آن دارد که این سفرها میتواند تاثیرات مثبتی از خود به جای بگذارد.
در کنار بحث ایجاد تغییر در ناوگان هوایی کشور بهبود وضعیت بازار خرید و فروش بلیت و البته حقوق مسافران هوایی نیز از دیگر مسائل مهمی بود که جهانگیران در طول ۲۰ ماه گذشته با آنها سروکار داشت. در ماههای ابتدای سال گذشته طرح متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در شرایطی رسما اجرایی شد که بنا بود ظرف حداکثر شش ماه و با طی شدن مقدمات لازم این طرح به مرحله آزاد سازی کامل قیمت بلیت بینجامد. مسالهای که به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم به شکل رسمی از سوی سازمان هواپیمایی به تعویق افتاد تا یک عقب نشینی مهم در این سیاستها اتفاق افتد. از این رو بحث متنوع سازی بلیت هواپیما نه تنها تاثیرات مثبت چندانی از خود به جای نگذاشت که حتی به دلیل کاهش توان نظارتی به افزایش قابل توجه قیمت بلیت در نوروز امسال و البته شکایت بسیار زیاد مسافران هواپیمایی از این موضوع انجامید.
در کنار این یکی دیگر از وعدههایی که از روز نخست به همراه جهانگیریان وارد سازمان هواپیمایی شد بحث نهایی شدن دستورالعمل حقوق مسافران هوایی در ایران بود.
وی که در پاییز سال گذشته به ایسنا آمده بود در این رابطه وعده داد که خیلی زود و ظرف چند ماه این دستورالعمل را نهایی کند. مسالهای که بارها با تاخیر روبرو شد تا سرانجام در ماههای ابتدایی امسال اجرایی شد. این مصوبه نیز هرچند در ابتدا با استقبال بسیار زیادی از سوی مسافران همراه شد اما به دلیل وجود برخی از ابهامها که چه از سوی مردم و چه از سوی شرکتهای هواپیمایی مطرح شد، خیلی زود تردیدهایی را به وجود آورد تا جایی که وزیر راه اعلام کرد میتوان پس از چند ماه به ایجاد تغییر در آن فکر کرد.
باوجود تمام این چالشها و مسائل دوران حضور جهانگیریان در سازمان هواپیمایی چندان پروسروصدا نبود و عدم علاقه وی به حضور رسانهای فعال به این موضوع دامن میزد. اگر خاطره تلخ سقوط ایران ۱۴۰ و البته مشکلات به وجود آمده در راستای ارائه گزارش دقیق آن را کنار بگذاریم، میتوان این دوران ۲۰ ماهه را نیز به ماههای قبل از آن نسبت داد که شرایط سازمان هواپیمایی با توجه به شرایط اقتصادی کلان کشور چه در عرصه داخلی و چه خارجی هدف گذاری میشد. هرچند هنوز مشخص نیست آخوندی چه کسی را جانشین جهانگیریان در این سازمان بسیار مهم خواهد کرد اما به نظر میرسد این بار چرخش وزیر راه بیش از آنکه به محافل دانشگاهی باشد، به سوی فعالان قدیمی و با تجربه این حوزه خواهد بود.
مرجع :ایسنا
بازدید:۱۱۸۴