کد خبر: ۲۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۴ 20 July 2015

احتمال وقوع تندبادهای لحظه‌ای در خوزستان وجود ندارد


سازه نیوز: مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: پیش​بینی می​شود پدیده شرجی در هفته جاری بر استان حاکم باشد.

 

کوروش بهادری  اظهار کرد: به دلیل جریانات جنوبی، از امروز (دوشنبه) تا اواخر هفته پدیده شرجی را در خوزستان خواهیم داشت ولی دمای استان از ۴۷ درجه سانتیگراد بالاتر نخواهد رفت.

 

وی ادامه داد: در شبانه‌روز گذشته، اهواز با ۴۷ درجه و ایذه با ۳۲ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم​ترین و خنک​ترین نقاط استان گزارش شدند. دمای امروز اهواز حداکثر به ۴۷ و حداقل فردا صبح به ۳۲ درجه سانتی‌گراد می​رسد.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وقوع تندباد در استان‌های تهران و البرز در روز گذشته و احتمال وقوع وضعیت جوی مشابه در خوزستان گفت: برای استان خوزستان احتمال وزش باد و وقوع تندباد مشابه آن چه در تهران و البرز اتفاق افتاد، وجود ندارد. البته پیشتر تندبادهایی در اهواز و دزفول حتی با سرعت صد کیلومتر نیز داشته​ایم.

 

بهادری اظهار کرد: تندبادی که در استان​هایی مانند البرز به وقوع می‌پیوندد، از نوع تندبادهای لحظه​ای است. پیش​بینی این تندبادها سخت است و نیاز به ابزارهای خاصی دارد؛ در این مواقع پیش​بینی در مقیاس​های بسیار کوچک انجام می​شود. این طوفان​ها در اصطلاح پدیده حدی هستند و بسیار سریع اتفاق می​افتند و بیشتر از ۵ تا ۶ ساعت قبل از وقوع، نمی​توان این پدیده را پیش​بینی کرد.

 

وی افزود: عمر این پدیده نیز طولانی نیست چرا که وضعیت پایداری ندارد و ممکن است یک ساعت به طول انجامد. این گونه تندبادها ناشی از تغییرات الگوی فشاری است که حتی در کشورهای پیشرفته​ای چون ژاپن و آمریکا نیز رخ می​دهد.

بازدید:۴۱۷