کد خبر: ۲۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۴ 22 July 2015
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

افزایش عوارض فرودگاهی بلیت هواپیما را ۲ تا ۱۰ هزار تومان گران کرد


در حالی که نرخ عوارض و خدمات فرودگاهی در بلیت هواپیما از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان در پروازهای داخلی و از ۲۵ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان در پروازهای خارجی افزایش یافت، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید که این عوارض هزینه بالاسری برای ایرلاین دارد و به جیب شرکت هواپیمایی نمی‌رود.


مقصود اسعدی سامانی درباره افزایش نرخ عوارض فرودگاهی سهم مسافر در بلیت بیان کرد: تا پیش از این در قبال‌ هر بلیت هواپیما، ‌مبلغ ۵ هزار تومان هم بابت خدمات و عوارض فرودگاهی دریافت می‌‌شد که به شرکت فرودگاه‌های کشور پرداخت می‌شود.


وی ادامه داد: این رقم روی بلیت هواپیما، از سوی مسافر به شرکت هواپیمایی پرداخت می‌شود و ایرلاین، رقم مذکور را به شرکت‌ فرودگاه‌های کشور می‌پردازد.


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ظاهراً این افزایش اخیر در مصوبه هیئت وزیران هم مبنی بر افزایش رقم عوارض فرودگاهی از مبلغ ۵۰ هزار ریال به مبلغ ۷۰ هزار ریال در پروازهای داخلی و از مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به مبلغ ۳۵۰ هزار ریال در پروازهای خارجی است.


اسعدی سامانی تأیید کرد:‌ این ارقام به جیب شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رود و درواقع به درآمد شرکت فرودگاهی کشور افزوده می‌شود.


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ما موافق دریافت چنین عوارض‌ و افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستیم؛ ‌بابت هر بلیت، ارقامی تحت عنوان عوارض فرودگاهی و عوارض ۵ درصدی شهرداری دریافت و به شرکت فرودگاه‌های کشور و شهرداری، پرداخت می‌شود.


وی تأکید کرد: پیشنهاد داده‌ایم این ارقام عوارض حذف و تجمیع شود، زیرا دریافت این ارقام برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه دارد و متأسفانه در قانون هم هیچ‌گونه پیش‌بینی برای جبران هزینه‌های دریافتی این عوارض‌ها برای ایرلاین‌ها انجام نشده است.


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه این ارقام عوارضی درواقع هزینه‌های بالاسری برای شرکت‌ هواپیمایی ایجاب می‌کند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که این عوارض‌ها حذف و یا تجمیع شود و در قالب رقمی مشخص وصول شده و به خزانه واریز شود و پس از آن دولت خود این درآمد را بین شهرداری و شرکت فرودگاه‌های کشور تقسیم کند.


وی افزود: این عوارض ۵ درصدی که روی هر بلیت بابت پرداخت به شهرداری وصول می‌شود،‌ هزینه مازادی است که ایرلاین‌ها خدماتی را به شهرداری ارائه می‌دهند بدون آنکه درصدی از درآمد‌های واردشده به آنها پرداخت شود؛ البته مصوبه اولیه موضوع مربوط به شورای انقلاب بود‌ که در آن مطرح شد‌ ۱۰ درصد رقم وصولی عوارض شهرداری روی هر بلیت حتماً به شرکت هواپیمایی بابت وصول این مبلغ پرداخت شود اما پس از آن، این مصوبه حذف شد و در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند از این رقم دریافت کنند.


دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: ایرلاین‌ها در این‌باره توسط دولت‌ مکلف شده‌اند تا این ارقام از محل فروش‌ بلیت اخذ شود و این مورد برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه دارد، ضمن آنکه چون برخی از بلیت‌ها استرداد می‌شود این مورد مشکلاتی را برای شرکت‌ها و آژانس‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ‌هزینه عوارض شهرداری در شهرهای مختلف متفاوت است در حالی که باید عدد ثابتی باشد، البته معتقد هستیم شهرداری‌ها سرویس‌ خاصی به فرودگاه‌‌ها، مسافران و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌دهند.


اسعدی سامانی اظهار داشت: به تازگی درخواست داده‌ایم این نرخ‌ها و عوارض تجمیع شده و عدد ثابتی شود، این مورد کمک می‌کند تا شرکت‌ها در بخش سرویس‌دهی موفق‌تر باشند.


به گزارش فارس بر اساس قانون اصلاح ماده ۸۷ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت که در سال ۹۱ به دولت ابلاغ شده، به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اجازه داده می شود مبلغ ۵۰ هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است بیافزاید و از طریق درج در بلیت یا قرارداد حسب مورد دریافت کند.
طبق بخش دیگری از این قانون، به دولت اجازه داده می شود از ابتداء فروردین ماه سال ۱۳۹۲ به بعد، هرساله نرخهای موضوع این ماده را بر مبنا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران تعدیل کند.
بر این اساس، طبق مصوبه هیئت وزیران که در جلسه ۱۴ تیرماه کابینه و بنا به پیشنهاد شماره ۰۲/۱۰۰/۴۷۸۴۴ مورخ ۱۰ آذرماه سال ۹۳ وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفته است، مبالغ دریافتی از مسافران پروازهای داخلی و خارجی موضوع ماده فوق، به ترتیب از مبلغ ۵۰ هزار ریال به مبلغ ۷۰ هزار ریال و از مبلغ ۲۵۰ هزار ریال به مبلغ ۳۵۰ هزار ریال از زمان لازم الاجرا شدن این تصویب نامه تغییر می‌یابد.


بازدید:۳۴۷
برچسب ها: فرودگاه ، هواپیما