۹۲۷ کیلومتر از محور ریلی جنوب بازسازی شد

سازه نیوز: مدیرکل راه آهن جنوب و مدیر ارشد محور جنوب راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بازسازی ۹۲۷کیلومتر از این محور از تهران تا اهواز و از آنجا به بندر امام و خرمشهر خبر داد.
عبدالکریم درویش زاده مجموع این مسیر را یک هزار و ۱۵۰کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۲۲۳ کیلومتر باقی مانده از مسیر هم در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بازسازی می شود.
وی هزینه بازسازی هر کیلومتر راه آهن را بین ۱۰تا ۱۳میلیارد ریال بسته به نوع منطقه اعم از دشت و کوهستانی و تونل اعلام کرد و گفت: بازسازی باقی مانده مسیر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
درویش زاده همچنین با اشاره به شروع عملیات اجرایی خط دوم راه آهن اهواز - اندیمشک در نهم خرداد امسال با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی اظهار کرد: عملیات زیرسازی این خط ۱۵ تا ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اعتبار احداث خط دوم اهواز - اندیمشک را دو هزار و ۴۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به این که حجم باری که از بندر امام به سمت شمال خوزستان و از آنجا به سمت تهران می رود و از کمربند اهواز - نظامیه عبور می کند ترجیح داده شد این کمربندی به طول ۳۷کیلومتر دو خطه شود که عملیات مطالعه و نقشه برداری آن انجام شده و مراحل کاری خود را طی می کند تا با رفع معارضان این مسیر هم به دو خطه ها اضافه شود.
درویش زاده اضافه کرد: زیرسازی خط دوم اهواز - بندر امام هم کامل شده بود که عملیات ریل گذاری آن شروع و تاکنون ۲۵کیلومتر از این خط نصب و عملیات بالاست ریزی و ریل واژ آن هم شروع شده است.
وی اعتبار این خط را هم یک هزار و ۵۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۱۰هزار تن ریل در ۲۰روز گذشته وارد استان شده و در زمان حاضر سه هزار و ۵۰۰شاخه از ریل ها به این پروژه اختصاص یافته که با این مقدار خط دوم اهواز - بندر امام تکمیل خواهد شد.
درویش زاده افزود: در صدد است کارگاه دومی برای شتاب بخشی در ریل گذاری ایجاد شود که مقدمات این کار فراهم شده و در روزهای آتی کارگاه دوم هم راه اندازی می شود.
وی همچنین با اشاره به پروژه بهسازی خط موجود اهواز - بندر امام اظهار کرد: قرارداد اولیه این پروژه از محل افزایش ۲۵ درصدی طول مسیر از ۶۰ به ۷۵ کیلومتر افزایش یافته که از این میزان ۷۰کیلومتر انجام شده و حدود ۹۳درصد پیشرفت دارد.
درویش زاده افزود: اعتبار این پروژه با افزایش ۲۵درصد حدود ۱۶۰میلیارد ریال است که مراحل نهایی را طی می کند.
مدیرکل راه آهن جنوب در عین حال اظهار کرد: خط دوم اهواز - خرمشهر که پیش تر تصویب شده بود پس از بررسی های بسیار روی موضوع و بنا به تقاضای استان و بررسی های راه آهن مقرر شد با توجه به این که ترافیک خط بین اهواز - خرمشهر ترافیک سبکی است و اجرای خط دوم در زمان حاضر ضرورتی ندارد اعتبار این خط را جابجا کرده و پروژه خط بندر امام به شادگان و از آنجا به خرمشهر به طول ۱۱۰کیلومتر اجرا شود.
وی اعتبار این پروژه را نیز یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این پروژه نیاز به تغییر مصوبه داشت که راه آهن جمهوری اسلامی مکاتبات لازم را با وزیر راه و شهرسازی انجام داده و موضوع از طریق وزارتخانه به هیات دولت انعکاس یافته که مصوبه تغییر کند تا پروژه اجرایی شود.
درویش زاده گفت: پیش از تغییر مصوبه دستورهای لازم به مشاور داده شده تا مطالعات لازم را در مسیر انجام دهد، استاندار خوزستان و معاونت عمرانی استانداری، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی موافقت خود را بر این کار اعلام کرده اند.
وی در خصوص خط دوم دورود - خرم آباد - اندیمشک هم گفت: عملیات اجرایی این خط در سال ۱۳۹۰آغاز شد اما بر اساس بررسی هایی که انجام شد از آنجایی که در لرستان انجام می شود ۱۵ کیلومتر از عملیات زیرسازی مسیر انجام شده است.
درویش زاده افزود: مجموع مسیر ۳۶۷کیلومتر است که در مرحله نخست از دورود به خرم آباد و در مرحله دوم عملیات زیرسازی از خرم آباد به سمت اندیمشک انجام شود.
وی طول مسیر در مرحله نخست را ۱۳۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بر اساس برآورد اولیه در سال ۱۳۹۰، اعتبار اجرای پروژه ۱۵هزار میلیارد ریال بود که با توجه به این که اجرای آن به لحاظ زمانی به طول می انجامد حجم ریالی آن هم افزایش می یابد.
بازدید:۱۰۳۸