کد خبر: ۲۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ 09 August 2015
بررسی انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان

فراز و نشیب انتخابات هیات مدیره در ادوار گذشته

انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها  هر سه سال یک بار، بر اساس ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صورت می گیرد.

در نگاه اجمالی به شش دوره انتخابات هیات مدیره برگزار شده به این مهم دست می یابیم که متاسفانه در ادوار گذشته برخی از بندهای ماده۱۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر اساس یک سری ملاحظات انجام نشده و یا حتی مورد بی مهری برخی از مسوولان وقت قرار گرفته بود. البته باید متذکر شد که فرآیند انتخابات از اولین دوره تا به امروز هیچ فرقی نکرده است و تنها در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان یک سری ضوابط قانونی مغفول مانده و اجرا نشده از سوی وزارت راه وشهر سازی به جد، مورد پیگیری قرار گرفته است.

گفتنی است مهم ترین معضل انتخابات هیات مدیره در شش دوره گذشته بنا به اظهار نظر کارشناسان این حوزه، نبود حساسیت در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات مدیره، جناح بندی و لابی گری مغرضانه برخی افراد در انتخابات، حضور کارمندان دولتی از جمله پرسنل ادارات راه وشهر سازی به عنوان نامزد انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها و بعضا حضور این افراد در هیات مدیره این سازمان ها را می توان از مهم ترین تخلفات و ایرادات وارد برانتخابات هیات مدیره دوره های گذشته برشمرد.

حضور کارمندان وزارت راه و شهر سازی  و اعضای شورای انتظامی در هیات مدیره ها را می توان یکی از بارزترین تخلفات ادوار گذشته برشمرد،چرا که طبق متن صریح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزارت راه و شهر سازی موظف است که نظارت عالیه بر سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته باشد که با عضو شدن در هیات مدیره ها عملا از وظیفه اصلی خود باز می ماند و با ایجاد تضاد منافع، راه برای انحراف و برون رفت از چهارچوب های قانونی فراهم می شود. حال این سوال مطرح می شود که با حضور کارمندان وزارت راه و شهرسازی در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چگونه عملکرد این سازمان توسط همین وزارت خانه مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

عدم اجرایی کامل مواد ۵۸ و ۵۹ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در انتخابات گذشته صدمات جبران ناپذیری را بر بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان برجای گذاشت. چرا که طبق مواد مذکور تنها افرادی می توانند در انتخابات هیات مدیره شرکت کنند که تحصیلات خود را در ۷ رشته اصلی گذرانده باشند اما متاسفانه در ادوار گذشته فارغ التحصیلان دیگری نیز به هیات مدیره راه یافتند.

نکته قابل تامل اینجاست که در ادوار گذشته وزارت راه و شهر سازی(مسکن و شهرسازی وقت) به عنوان دستگاه نظارت برای این وظیفه خود سیاست گزاری و ارائه طریق نکرده و تنها در برخی موارد ادارات راه و شهر سازی استان به صورت موردی و سلیقه ای عمل کرده بودند.از نکات مهم دیگر اجرای بند ۲ ماده ۱۱ قانون در خصوص اطمینان از عدم اعتیاد داوطلبان به مواد مخدر است.این امر گرچه در دوره های گذشته به صورت سلیقه ای در برخی استان ها انجام شده و درنتیجه متاسفانه زمینه ورود برخی افراد مشکوک به اعتیاد به هیات مدیره فراهم شده بود،امسال با یک برنامه مدون به اجرا در آمده که گامی بزرگ در ارتقای شان مهندسی است.زیرا سازمانی که حتی یک عضو هیات مدیره آن معتاد باشد،هرگز در شان جامعه مهندسی کشور نخواهد بود.

هر چند شرایط داوطلبان در ماده ۱۱ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صراحت اعلام شده است . برخی ازموارد این ماده قانونی به راحتی از طرق مورد تایید  قابل سنجش و کنترل است، اما نکته قابل تامل اینجاست که برخی از این موارد را نمی توان به راحتی کنترل نمود و همچنین ملاکی برای سنجش دقیق  آن وجود ندارد. هر چند در بند (ع) ماده ۹۱ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در این مورد بحث شده است اما باید توجه داشت که این بند بسیار کلی است و نیاز به تدوین نظام نامه آن به شدت احساس می شود. هر چند تدوین این نظام نامه از سوی وزارت راه و شهر سازی برای هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره به علت نبود زمان کافی امکان پذیر نیست اما امید می رود که این مهم برای دوره آینده انتخابات در دستور کار قرار بگیرد.

جالب است بدانیم که علت این دقت نظارت و حساسیت از سوی وزارت راه و شهر سازی را در عواملی مانند ایجاد تغییرات مدیریتی در وزارت مذکور، مشکلات متعددی که در چند سال اخیر گریبان گیر سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان شده، وجود گردش عظیم مالی،تخلفات چشمگیر و فزاینده برخی از اعضای هیات مدیره و درگیری های موجود میان برخی اعضا را می توان جستجو کرد.

حضور آخوندی و برخی از معاونان و مدیرانش در وزارت راه وشهر سازی خود مهم ترین دلیل شفاف سازی هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره است چرا که این افراد در کارنامه کاری خود سابقه درخشانی در حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان دارند و خود ریشه بسیاری از مشکلات این سازمان و همچنین نقاط ضعف انتخابات دوره های گذشته را می دانند .

الکترونیکی شدن انتخابات مهم ترین نقطه قوت هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره ها به شمار می آید چرا که در این روش امکان هر گونه سوء استفاده به حداقل خواهد رسید. امید می رود هیات های اجرایی انتخابات ترتیبی معمول نمایند  که در روز رای گیری کارمندان سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه اخذ را ی حضور نداشته باشند و این مورد مهم از نگاه تیزبین مسوولان برگزاری انتخابات هیات مدیره در این دوره مغفول نماند. به طور قطع حضور کارکنان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، شرایط تبعیض آمیزی را برای رقابت هیات مدیره فعلی با سایر داوطلبان ایجاد می کند.

تاکید بر معتبر بودن عضویت در زمان اخذ رای و منحصر نمودن اعطای رای به کارت عضویت و کارت ملی نیز از اقدامات مهم و قابل ذکر این دوره است که در دوره های قبل مورد بی توجهی واقع شده بود.

تکمیل بانک اطلاعاتی جامعه مهندسان شاید یکی از مهم ترین دستاوردهای هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی به شمار آید چرا که قرار است در روند برگزاری این دوره انتخابات ،تعداد مهندسان موجود در کشور، جنیست و طیف سنی نیز به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که هر انتخاباتی دارای یک سری نقاط ضعف و قوت است.اما انتظار می رود انتخابات پیش روی جامعه مهندسان در سلامت کامل برگزار شود به گونه ای که اعضای این دوره هیات مدیره از نظر کیفی وضعیت بهتری را نسبت به دوره های گذشته داشته باشد چرا که عدم نظارت دقیق از سوی دستگاه نظارت عالیه ممکن است در آینده نه چندان دور موجب اضمحلال درونی برخی از سازمان های نظام مهندسی استان ها شود.

بازدید:۱۰۳۲